نیوز سیتی!
02 شهریور 1402 - 18:46

سود 18 درصد تسهیلات مسکن زیاد است

زنجان-وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سود 18 درصد تسهیلات مسکن زیاد است، گفت: تورم کشور کاهشی باشد، تلاش می‌کنیم سود تسهیلات نیز کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد بذرپاش عصر پنجشنبه در جلسه شورای مسکن استان زنجان اظهار کرد: دولت تصمیم گرفت تا برای کاهش مشکلات حوزه مسکن به طور مستقیم مداخله کند و اگر ورود نمی‌کرد شاید چرخه مسکن به درستی راه نمی‌افتاد.

وی با اشاره به اینکه مجلس در مرداد ۱۴۰۰ قانون جهش تولید را تصویب کرد و تکلیف احداث یک میلیون مسکن را بر عهده دولت گذاشت، تصریح کرد: مسکن محرک اقتصاد کشور است و هرچه بازار مسکن کنترل شده‌تر باشد می‌تواند اثر تورمی را کاهنده کند، بنابراین هر دولت دلسوزی را بر آن می‌دارد که شجاعانه وارد عمل شود.

وزیر راه و شهرسازی مسکن را یکی از دشوارترین مسائل دستگاه‌های اجرایی دانست و گفت: یک تعاونی مسکن بدون مشکل نداریم؛ چراکه برای فعالیت یا به مشکل برخوردند، یا با دلخوری اعضا جدا شدند یا به دستگاه‌های قضایی مراجعه کردند.

وی خاطرنشان کرد: اگر ساخت مسکن قانون نبود و رئیس جمهور هم به بخش مسکن ورود نمی‌کرد، این بخش یک ضرورت برای توسعه اقتصادی کشور است؛ چراکه بدون تولید مسکن، رشد سرمایه‌گذاری و GDP کاهش می‌یافت.

بذرپاش با اشاره به اینکه تأمین زمین رشد شتابانی گرفته و در زنجان خیلی با این مشکل مواجه نیستیم، ابراز کرد: باید زمین و تسهیلات را به مردم بدهیم و با ابتکار و سلیقه خود مسکن بسازند و اگر دولت کمتر مداخله کند هم برای مردم و هم برای دولت بهتر است اما در ابتدای کار برای راه افتادن کارها نیاز به مداخله بیشتر است.

وی در مورد منابع مورد نیاز برای تولید مسکن عنوان کرد: آماده‌سازی هر قطعه زمین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان برای دولت هزینه دارد؛ چراکه باید زیرساخت انرژی، خیابان و دسترسی داشته باشد و از طریق فروش زمین، تهاتر و غیره منابع تأمین می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برای ساخت مسکن آورده افراد و کمک نظام بانکی لازم است، بیان کرد: برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد و بهزیستی دولت کمک بیشتری اختصاص ده و در بخش مصالح، قیمت کارگر و نیروی انسانی، تعرفه نظام مهندسی، عوارض شهرداری و بیمه پیگیری‌هایی انجام دادیم که هزینه‌ها کاهش یابد.

وی ادامه داد: در حوزه بانکی تهسیلات بانکی، رقم را به ۵۵۰ میلیون تومان رساندیم و سود آن را از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش دادیم البته رئیس جمهور و ما هم اعتقاد داریم که ۱۸ درصد هم زیاد است و امیدواریم در ماه‌های آینده که شرایط تورمی کاهنده باشد، سود تسهیلات بانکی نیز کاهش یابد.

بذرپاش با اشاره به اینکه با صنعتی‌سازی مسکن ۳۵ درصد به مبلغ تسهیلات بانکی اضافه می‌شود، عنوان کرد: میزان وام ودیعه و خرید مسکن افزایشی بود و تلاش می‌کنیم نرخ سود را پلکانی کنیم که کمتر به مردم فشار بیاورد، همچنین طبق قانون اگر بانک‌ها نسبت به پرداخت تسهیلات بخش مسکن اقدام نکنند باید مالیات آن را بپردازند.

وی یادآور شد: کیفیت ساخت‌ها و پیمانکاران در پروژه‌های مختلف تفاوت دارد و هر کدام تغییر قیمت پیدا می‌کند و رقم آورده را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در این جلسه موضوعاتی مثل احداث ۵ مدرسه، چهار ورزشگاه، دو مسجد، کلانتری، کمک برای پرداخت ۱۰۰ فقره تسهیلات کم بهره از صندوق توسعه ملی و اختصاص زمین برای آرامستان مورد موافقت قرار گرفت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1466655

مهمترین اخبار ایران و جهان: