نیوز سیتی!
27 خرداد 1402 - 09:43

هشدار چین به واشنگتن درباره دخالت در امور داخلی خود

در آستانه سفر «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا به پکن، چین درباره دخالت در امور داخلی خود به واشنگتن هشدار داد.

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- وطن امروز نوشت: در آستانه سفر «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا به پکن، چین درباره دخالت در امور داخلی خود به واشنگتن هشدار داد.  وزارت خارجه چین جمعه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «پکن و واشنگتن باید به احترام متقابل و همزیستی مسالمت‌آمیز پایبند باشند و رقابت خصمانه برای هر دو طرف زیانبار است». سفر بلینکن به چین، نخستین سفر وزیر خارجه آمریکا در 5 سال گذشته به این کشور و همچنین بلندپایه‌ترین مقام دولت بایدن خواهد بود که از زمان روی کار آمدن با پکن بر سر مسائل مختلف از ادعاهای جاسوسی تا صنعت نیمه‌رسانا اختلاف داشته است. به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، پکن با درخواست از واشنگتن برای رفع موانع در روابط دوجانبه، توضیح داد: «باید با همکاری یکدیگر، روابط دوجانبه را به مسیر توسعه سوق داد. ما در جریان سفر بلینکن به چین درباره روابط دوجانبه تبادل‌نظر خواهیم کرد». وزارت خارجه چین با بیان اینکه در رایزنی‌ها با بلینکن مواضع و نگرانی‌های خود را صراحتا مطرح می‌کنند، اظهار داشت: «ایالات متحده باید به نگرانی‌های اساسی ما احترام بگذارد و از دخالت در امور داخلی ما دست بردارد». 

پکن ضمن تاکید بر لزوم توقف تضعیف حاکمیت، امنیت و منافع توسعه‌ای چین توسط آمریکا به ‌بهانه رقابت، افزود: «واشنگتن پکن را رقیب اصلی و مهم‌ترین چالش ژئوپلیتیک خود می‌داند و این یک خطای جدی در ارزیابی‌های آنهاست». در همین رابطه نیویورک‌تایمز در آستانه سفر وزیر خارجه ایالات‌متحده به پکن در گزارشی نوشت بلینکن در حالی به سمت چین می‌رود که دیواری از سوءظن در انتظارش است. در این گزارش آمده است آنتونی جی.  بلینکن، به این امید که مارپیچ نزولی روابط بین پکن و واشنگتن را کاهش دهد سفر خود به چین را از روز یکشنبه آغاز می‌کند، اما موضع چین به طور فزاینده قاطعانه و در مواقعی کاملا خصمانه نشان می‌دهد که این دیدار برای مقابله با تنش‌زدایی خواهد بود. این روزنامه آمریکایی می‌نویسد: به گفته چین، ایالات‌متحده یک قدرت هژمونیک و رو به زوال است که به دنبال چسبیدن به سلطه خود در حیاط خلوت چین و تحریک پکن در ماجرای تایوان است. شی‌جین‌پینگ، رهبر این کشور، ایالات‌متحده را متهم می‌کند کشورهای دیگر را در کمپین مشترک برای مهار نظامی، دیپلماتیک و فناوری چین رهبری می‌کند. واشنگتن حتی در حالی که پکن با مذاکره موافقت کرده ، نشان داده برای درگیری آماده است». نیویورک‌تایمز به نقل از ژو فنگ، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه نانجینگ نوشت: چین توهمات خود را دور انداخته است و به این ایده که روابط چین و ایالات‌متحده می‌تواند به دلیل تلاش‌های چین بهبود یابد، کمتر و کمتر اطمینان دارد. شی اخیرا به مقامات چینی هشدار داده است برای «سناریوهای افراطی» آماده باشند که نشان می‌دهد تهدیدهای خارجی در حال افزایش است. کشتی‌های نظامی چین نزدیک به کشتی‌های جنگی و هواپیماهای آمریکایی مانور داده‌اند. به گفته پنتاگون، در ماه جاری یک کشتی جنگی چینی به فاصله 150 یاردی یک ناوشکن آمریکایی در تنگه تایوان نزدیک شد و یک جت چینی نیز در ماه مه ‌مستقیما از مقابل یک هواپیمای جاسوسی آمریکایی بر فراز دریای چین جنوبی پرواز کرد. واشنگتن این اقدامات را ناامن خوانده در حالی که پکن پاسخ داد این اقدامات پاسخی به تحریکات ایالات‌متحده است. در تماس تلفنی هفته گذشته، وزیر خارجه چین به آقای بلینکن گفت که معلوم است چه کسی مسؤول بدتر شدن روابط دوجانبه است. 

نیویورک‌تایمز همچنین ادامه داد: واشنگتن با فشارهای داخلی خود مواجه است تا راهبردش مقابل چین نرم به نظر نرسد.  رویکرد سخت‌گیرانه‌تر به چین به نقطه‌ای از اجماع 2 حزبی تبدیل شده است. بایدن، حتی در حالی که تمایل خود را برای گفت‌وگو اعلام کرده، چین را بزرگ‌ترین چالش ژئوپلیتیکی آمریکا توصیف کرده است. ایالات‌متحده رگبار تحریم‌هایی را علیه مقامات و شرکت‌های چینی صادر و تلاش کرده است دسترسی چین به فناوری‌های حیاتی را در سطح جهانی قطع کند.  برخی در کنگره دولت را متهم کرده‌اند همچنان بیش از حد با چین سازگار است، مانند زمانی که گزارش‌های اخیر مبنی بر ایجاد یک ایستگاه جاسوسی چین در کوبا را کم‌اهمیت جلوه داد. با توجه به مواضع به ظاهر غیرقابل حل هر دو طرف، تعداد کمی از مقامات و کارشناسان امیدی به پیشرفت‌های بزرگ در سفر بلینکن به چین دارند. 

این روزنامه آمریکایی مدعی شد این واقعیت که چین با دیدار بلینکن موافقت کرد، نشان می‌دهد پکن تشخیص می‌دهد اقتصاد کشورها به شدت درهم‌تنیده است و این رابطه‌ای بسیار مهم است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت زیرا چین به دنبال احیای اقتصاد خود است. مقامات چینی از کارآفرینان برجسته آمریکایی که اخیرا به چین سفر کرده‌اند، از جمله ایلان ماسک که رسانه‌های دولتی به عنوان ابراز «اعتماد به بازار چین» اشاره کرده‌اند، استقبال گسترده‌ای داشته‌اند. آقای شی روز جمعه در پکن با بیل گیتس ملاقات کرد و او را «اولین دوست آمریکایی که امسال در پکن ملاقات کردم» خواند. 

پایان پیام/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1289799

مهمترین اخبار ایران و جهان: