نیوز سیتی!
07 تیر 1402 - 22:15

تماس پاشینیان با اردوغان در خصوص عادی سازی روابط دو جانبه

نخست وزیر ارمنستان در گفت‌گو با رئیس جمهور ترکیه در مورد عادی سازی و بازگشایی مرزهای زمینی گفت‌وگو کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان روز چهارشنبه با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در خصوص عادی سازی روابط  دو جانبه تلفنی گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری «آرمنا پرس» به نقل از دفتر نخست وزیری ارمنستان، پاشینیان فرا رسیدن عید قربان را به اردوغان تبریک گفت.

بر اساس این گزارش، روند عادی سازی روابط  ارمنستان و ترکیه و اجرای توافقنامه گشایش مرز زمینی برای دارندگان گذرنامه دیپلماتیک و اتباع کشورهای ثالث در این گفت‌وگو مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

روابط ترکیه و ارمنستان به دلیل کشتار ارامنه در جنگ جهانی اول در امپراتوری عثمانی تیره شد، ارمنستان این رویداد را «نسل‌کشی» خوانده است و  ترکیه به شدت آن را رد می‌کند. در دسامبر ۲۰۲۱، دو کشور نمایندگان ویژه‌ای را برای کمک به عادی سازی روابط منصوب کردند. در فوریه ۲۰۲۲ نیز ترکیه و ارمنستان اولین پروازهای تجاری خود را در دو سال گذشته از سر گرفتند.

یک قانونگذار ارشد ارمنستان نیز روز چهارشنبه از تکمیل گذرگاه مرزی «مارگارا» خبر داد. به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمینا»، «روبن روبینیان»  نایب پارلمان ارمنستان و نماینده ویژه این کشور در روند عادی سازی روابط با ترکیه گفت که ایروان عملاً زیرساخت‌های پست بازرسی مارگارا در مرز ترکیه را تکمیل کرده است.

چندی قبل، نخست وزیر ارمنستان پس از ۱۵ سال برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور ترکیه به «آنکارا» سفر کرد. پاشینیان گفت که امیدوار است پس از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، روابط با آنکارا عادی شود. 

این در حالی است که وزیر امور خارجه ترکیه چندی قبل ارمنستان را در رابطه با نصب بنای یادبود در شهر«ایروان» پایتخت این کشور تهدید کرده بود(جزئیات بیشتر).

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1316111

مهمترین اخبار ایران و جهان: