مدرس جامعه شناسی و ارتباطات، دانشگاههای زنجان با تاکید بر اینکه توهین و هنجار شکنی به نمادهای ملی و مذهبی امری مذموم است و نباید انتقاد از یک بخش حاکمیت و نهادهای قدرت موجب خدشه به آنها شود، گفت: منطق گفتوگو و مذاکره در شرایط امروز جامعه بر هر ابزار دیگری از جمله ابزار خشونت و بدخلقی و زدن و شکستن و کشتن ارجحیت دارد و چرا که آزادی و توسعه از میانه زدن و شکستن بیرون نمی آید.
علی اکبر شیوخی، مدرس جامعه شناسی و ارتباطات، دانشگاههای زنجان امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به اینکه مفاهمه روی مولفههای عمومی و منافع ملی در هر جامعه از اصول مهم در ارتباط بین حاکمیت و مردم است و حفظ این اصل برای مصون ماندن جامعه از انحطاط اجتناب ناپذیر است، اظهار داشت: یکی از مولفههای مفاهمه ملی توجه به روابط قدرت بین حاکمیت و مردم است و حاکمیت برای مصون ماندن از خطا و اجتناب از عملکرد نادرست پذیرش اصل انتقاد است.
وگومدرس جامعه شناسی و ارتباطات، دانشگاههای زنجان با بیان اینکه بخشهای مختلف جامعه و نخبگان و کارشناسان حوزههای مربوط میبایست با ارائه نظرات و تحلیل ها مسیر درست را به صاحبان قدرت بازشناسند، افزود: در اتفاقات اخیری که در کشور در باب مرگ خانم مهسا امینی اتفاق افتاد و این اتفاق برای جامعه دردناک بود در حوزه مسائل اجتماعی نشان داد در بسیاری از بخش های حاکمیت مولفه آموزش باید سرلوحه حاکمیت باشد.
وی با اشاره به اینکه هیجان های فروخفته و یا بیتوجهی به مطالبات ریز و درشت جامعه از جمله نسل جوان یکی دیگر از چالشهای جدی کشور است و بر این باورم میتوان در سطح مدیریتهای منطقهای و محلی پاسخ بسیاری از پرسشهای بی جواب و مغفول مانده را داد، ادامه داد: اگر رویکرد مدیریتهای محلی و منطقهای پاسخ به پرسشها و حتی اگر این پرسشها انتقادهای تند و تیز باشد ارمغان آن به جامعه آرامش خواهد بود.
شیوخی تصریح کرد: وقتی پرسشهای جامعه در سطوح کوچک و میانی مورد بیاعتنایی واقع میشود به انباشت مطالبه و انبار باروتی تبدیل میشود که به جرقهای به آتش تبدیل میشود و جامعه را دچار هیجان کاذب میکند و ارمغان هیجان کاذب، چالشهای اجتماعی، سیاسی و امنیتی است.
مدرس جامعه شناسی و ارتباطات، دانشگاههای زنجان با بیان اینکه فضای سیاسی و نقادی و پرسشگری واقعگرایانه در دانشگاهها باید جایگزین برنامههای تشریفاتی و سازمانی شود، افزود: دانشجو و جوان باید در محیط دانشگاه بتواند به پاسخ واقعی پرسشهایش برسد و بتواند به پرسشهای همنوعان در جامعه پاسخ دهد.
وی با تاکید بر اینکه جوان و دانشجوی جامعه باید برایش محرز گردد که با ایجاد تنش، دعوا و ایجاد فضای ناامن نمی توان به اهداف دست پیدا کرد و به پاسخِ پرسشها رسید، تصریح کرد: اتفاقات گاه و بیگاهی که در فضای عمومی جامعه رخ میدهد و سمت و سوی آن هرج و مرج و ایجاد التهاب در جامعه است نشان از این دارد که فهم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از مولفههایی که در ذهن افراد ترسیم میشود چندان با واقعیتهای جامعه همخوانی ندارد.
شیوخی با اشاره به اینکه سواد رسانهای در سطح مختلف جامعه یکی دیگر از چالشهای جامعه امروز ایران است و انتشار و انتقال اخبار فیک و کانالیزه شده و خطی و گزینشی توانسته ذهن مخاطبان را تسخیر نماید، اظهار داشت: تلاش برای اقناع عمومی و ارائه تصویری درست از واقعیتهای جامعه و ایجاد فضای نقادی صریح و بیملاحظه در سطوح مختلف مدیریتی اعم از ملّی، منطقهای و محلی در شرایط مختلف اجتناب ناپذیر است.
فیکمدرس جامعه شناسی و ارتباطات، دانشگاههای زنجان مدیران در هر سطحی باید خود را برای در معرض انتقاد قرار گرفتن آماده کنند و باید به این مفاهمه توجه کنند که«مدیر هم اشتباه می کند» گفت: معتقدم پلیس هم مثل هر نهاد و شخص دیگر میتواند اشتباه کند، اما در مسائل پیش آمده برای کشور به پلیس و نیروهای حافظ امنیت جفا شد چرا که جامعه بدون پلیس نمیتواند به افقهای توسعه دست پیدا کند و همین افرادی که پلیس را تخطئه میکنند در بسیاری از مسائل پلیس برایشان پناهگاه و ملجأ است.
وی در مورد نقش سلبریتیها و برخی افراد مشهور در حوادث اخیر گفت: گروههای مرجع و افرادی که بعنوان اعضای موثر جامعه شناخته میشوند در مواقع حساس باید درک و تحلیل درستی از شرایط ارائه کنند و نباید در دام احساسات گرفتار نشوند چرا که موضعگیری و بیان مطالب خلاف در مواقع آشفتگی میتوانند لطمات جبران ناپذیری بر پیکر جامعه از جنبههای مختلف وارد کند.
شیوخی با تاکید بر اینکه توهین و هنجار شکنی به نمادهای ملی و مذهبی امری مذموم است و نباید انتقاد از یک بخش حاکمیت و نهادهای قدرت موجب خدشه به آنها شود، تصریح کرد: منطق گفتوگو و مذاکره در شرایط امروز جامعه بر هر ابزار دیگری از جمله ابزار خشونت و بدخلقی و زدن و شکستن و کشتن ارجحیت دارد و چرا که آزادی و توسعه از میانه زدن و شکستن بیرون نمی آید.
انتهای پیام/2308
انتهای
شناسه خبر: 770599