نیوز سیتی!
28 فروردین 1402 - 09:08

نفت و انرژی محور رایزنی مقامات ازبکستان و روسیه

وزیر انرژی ازبکستان و معاون نخست وزیر روسیه فرصت‌های افزایش صادرات نفت و فراورده‌های نفتی به ازبکستان را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «جوره بیک میرزامحموداف» وزیر انرژی ازبکستان و «الکساندر نواک» معاون نخست وزیر روسیه فرصت‌های افزایش صادرات نفت و فرآورده‌های نفت به ازبکستان و همچنین چشم انداز حضور شرکت «روس‌اتم» در ساخت تاسیسات جدید انرژی هسته‌ای را برسی کردند.

«بهادرجان صدیق‌اف» رئیس شرکت «ازبک نفت گاز» نیز در این رایزنی‌ها حضور پیدا کرد.

طرفین در این دیدار همکاری‌های متقابل در زمینه‌های صنایع گاز، نفت، برق از جمله پروژه‌های منابع انرژی تجدیدپذیر و نیروگاه‌های برق آبی و همچنین زمینه ساختمانی هسته‌ای را بررسی کردند.

در این دیدار همچنین فرصت‌های افزایش صادرات نفت و فرآورده‌های نفت به ازبکستان و چشم انداز حضور شرکت «روس‌اتم» در ساخت تاسیسات جدید انرژی هسته‌ای را برسی کردند.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه هفته گذشته در چارچوب سفر خود به ازبکستان گفت که ازبکستان، قزاقستان و روسیه از جمله در سطح روسای جمهور، در بحث و بررسی طرح اتحادیه گاز پیشرفت کردند.

روسیه یکی از بزرگ ترین همکاران اقتصادی و بازرگانی ازبکستان است. مبادلات بازرگانی این دو کشور در سال 2022 میلادی در سطح 8 میلیارد و 500 میلیون دلار قرار گرفته است. در حال حاضر در ازبکستان بیش از 961 واحد شرکت مشترک با سرمایه‌گذاری روسیه فعالیت می‌کنند. در ازبکستان نمایندگی 64 شرکت روسیه به ثبت رسیده است. در روسیه نیز بیش از 560 شرکت شراکت سرمایه‌گذاران ازبکی در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

روسیه استقلال این کشور را در تاریخ 20 مارس سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در همین روز بین این  دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1154755

مهمترین اخبار ایران و جهان: