نیوز سیتی!
14 اردیبهشت 1402 - 13:29

به بهانه هفته فرهنگی تفرش/ از دیدنی‌ها تا افتخارآفرینان

پس از برگزاری هفته فرهنگی خمین در سال گذشته، از روز گذشته شاهد برگزاری هفته فرهنگی تفرش هستیم.

خبرگزاری فارس ـ تفرش؛ پس از برگزاری هفته فرهنگی خمین در سال گذشته،  از روز گذشته شاهد برگزاری هفته فرهنگی تفرش با هدف شناساندن جاذبه‌های فرهنگی و هنری و معرفی مشاهیر این شهرستان در پایتخت مفاخر استان مرکزی هستیم.

هفته فرهنگی تفرش از روز گذشته به مدت 7 روز به منظور ارتقای شاخص‌های فرهنگی و سطح همبستگی اجتماعی، تقویت روحیه نشاط در بین شهروندان و معرفی تاریخ و پیشینه پر افتخار این شهرستان آغاز به کار کرده است.

  28 مهرماه تا چهارم آبان‌ماه سال گذشته بود که شاهد برگزاری هفته فرهنگی اراک و دی‌ماه همین سال نیز شاهد برگزاری هفته فرهنگی خمین بودیم.

امسال نیز در راستای تداوم برگزاری هفته‌های فرهنگی به عنوان محرک نشاط و امید و ارتقای شاخص‌های فرهنگی شاهد برگزاری هفته فرهنگی در شهرستان تفرش هستیم.

فرماندار تفرش در این رابطه گفته است که بیش از 40 برنامه پیش‌بینی شده که در این هفته به اجرا در خواهدآمد.

محمدرضا رضایی همچنین گفته که کنگره شهدای شهرستان تفرش مهم‌ترین برنامه ای است که قرار است با حضور مقامات کشوری برگزار شود.

نخستین کنگره سرداران و فرماندهان و 350 شهید شهرستان تفرش به منظور زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا و نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت با مشارکت گسترده پیشکسوتان و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و همکاری سازمان‌های دولتی و با هدف آشنایی نسل جدید با فرهنگ عزت‌آفرین مقاومت در سال 95 برگزار شد.

شهرستان تفرش در دوران جنگ شهدای گرانقدری را تقدیم انقلاب کرده است که شهید اسماعیل رضایی از شهدای شاخص تفرش در سال جاری به عنوان شهید شاخص بسیج اصناف کشور معرفی شد.

شهید حاج اسماعیل رضایی متولد روستای بازرجان است که این روستا مجموعا 41 شهید را در راه اسلام و انقلاب و دفاع از میهن اسلامی به کشور تقدیم نموده است. 

 

فراهانی مسئول بسیج اصناف سپاه روح‌الله استان مرکزی گفته بود که سعی دارد امسال با برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوع این شهید را به مردم و نسل جوان هم در استان مرکزی و هم در سطح کشور معرفی کند.

شهرستان تفرش مفاخر و بزرگان بسیاری را در دامان خود پرورش داده که هفته فرهنگی فرصت مناسبی برای معرفی این مفاخر است.

بهنام نظری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی در نشست شورای اطلاع‌رسانی استان مرکزی اعلام کرده بود که تفرش به لحاظ تاریخی و وجود مفاخر دارای قدمت دیرینه‌ای است و باید فرهنگ‌سازی لازم در راستای معرفی و شناسایی ظرفیت‌های علمی و تاریخی این خطه صورت گیرد.

 تفرش یکی از معدود شهرستان‌های ایران است که نام شخصیت‌های بزرگی را در تاریخ کشور برای خود ثبت کرده که از آن جمله می‌توان به پروفسور حسابی پدر علم فیزیک نوین ایران، استاد عباس سحاب پدر علم جغرافیا و بنیانگذار دانش نقشه‌نگاری به شیوهٔ نوین در ایران، عیسی بهنام پایه گذار موزه مردم‌شناسی تهران، اردشیر قوام زاده پدر پیوند مغزاستخوان ایران، احمدپارسا پدر علم گیاه شناسی نوین، سید عبدالحسین میرسپاسی پدر علم روانشناسی اشاره کرد.

 

دکتر حسام الدین خرمی پدر گنجینه اسناد تاریخی و مکتوب معاصر ایران، جواد حاجیان پدر علم زمین شناسی ایران، میرزا اسماعیل خان لشکر نویس تفرشی معروف به دبیر پدر علم انساب ایران(نسبت شناسی) و محمد قوامی صاحب نخستین مدرک دکترای برق در ایران، پروانه وثوق مادر درمان سرطان در ایران، مریم میرهادی نخستین زن دندانپزشک ایران، سمیرا حجازی از نوابغ جراحی، محمد رحیمی ترخورانی از نوابغ ریاضی، مرتضی مشفق کاظمی پدر علم رمان نویسی ایران، نیره سعیدی نخستین زن ایرانی دریافت کننده جایزه ادبی یونسکو، علی حاتمی پدر سینمای تاریخی ایران، عبدالله دوامی موسیقدان، حسین علی نکیسا استاد آواز ایران، علی اکبر امینی آهنگساز،  ضیاالملک تقی تفرشی وزیر ناصرالدین شاه از دیگر افتخارات شهرستان تفرش هستند.

میرزا عباس خان سمیع تفرشی وزیر امورخارجه و مسئول امور مالی تهران در دوره قاجار، عباس علی تفرشی خطاط عصر ناصری، میرزا موسی مستوفی تفرشی معاونت حکومت تهران در دوره قاجار، هدایت الله تفرشی ریاست کل دارای ارتش در زمان فتحعلی شاه قاجار، شرف الدین علی تفرشی نخست وزیر تفرشی در زمان سلطنت خوارزمشاهیان نیز از دیگر شخصیت‌های سیاسی تفرش به شمار می‌روند.

در هفته فرهنگی تفرش قرار است همایش مفاخر و مشاهیر شهرستان با حضور وزیر علوم برگزار شود.

همچنین قرار است همایش تعزیه در تفرش که مهد تغزیه است، برگزار شود.

 شهرستان تفرش از مهم‌ترین مناطق برپایی آیین سنتی تعزیه است که هر سال در ایام محرم و صفر طرفداران زیادی را به طرف خود می‌کشاند، تعزیه یکی از سنت‌های عزاداری برای ترسیم نهضت خونین عاشوراست که سابقه‌ای چهارصد ساله دارد.

 

گلباران قبور شهدا، زیارت امامزاده محمد (ع)، تعویض تمثال شهدای شهرستان، دیدار با خانواده شهدای فرهنگی، دیدار با خانواده کارگران و برگزاری جشن روز کارگر، معرفی امامزاده‌ شهرستان، برگزاری همایش تجلیل از مربیان قرآنی، همایش نکوداشت آیت‌الله «رحیمی» به عنوان اولین امام جمعه شهرستان، همایش پیاده‌روی خانوادگی، همایش خانواده و تجلیل از زوج‌های جوان، اکران فیلم غریب، همایش پیاده‌روی مسئولان ادارات، همایش تعزیه شهر خلاق و... از دیگر برنامه‌های هفته فرهنگی تفرش است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی هم گفته است که  این اداره آمادگی وجود دارد که در خصوص معرفی جاذبه‌ها در این هفته فرهنگی همکاری لازم را به عمل آورد.

 مصطفی مرزبان از تهیه بسته کامل فرهنگی در این راستا خبر داده و بیان کرده است که جاذبه‌ها را به مردم معرفی می‌کنیم.

آبشار قطره باران یا کوه باران یکی از مناطق دیدنی شهرستان تفرش است که در دهستان بازرجان در نزدیکی روستای کوریان (کریان) و در 30 کیلومتری شمال غرب شهر تفرش واقع شده است.

وجود یک قنات و ریزش مداوم قطرات آب از یک صخره منظره‌ای بسیار دیدنی و مکانی بسیار باصفا دردل بیابان بوجود آورده که در تمام طول سال پذیرای جمع کثیری از گردشگران از تفرش وشهرهای اطراف است.

چشمه آب معدنی گراو، غار امجک، آب انبار بلور، مسجد جامع شش ناوو... از دیگر جاذبه‌های دیدنی تفرش است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1188199

مهمترین اخبار ایران و جهان: