نیوز سیتی!
06 اردیبهشت 1402 - 18:29

«جولان سگ‌های ولگرد» دغدغه جدی شهروندان تاکستانی/ آیا سگ‌ها از شهرهای دیگر می‌آیند؟!

فرماندار شهرستان تاکستان گفت: سال گذشته تعداد زیادی از سگ‌ها از سطح شهر جمع آوری شدند اما این معضل همچنان وجود دارد چراکه ما شاهد این هستیم بعضا سگ‌ها را از شهرستان‌ها و استان‌های همجوار به این شهر منتقل و رها می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از تاکستان، با توجه به اعلام نارضایتی و گلایه‌های شهروندان تاکستانی مبنی بر جولان سگ های ولگرد در سطح شهر، خبرنگار فارس پیگیری این موضوع را در دستور کار قرار داد.

سگ ها را از شهرها و استان‌های همجوار به تاکستان منتقل می‌کنند

اسداله حمزه ای فرماندار شهرستان تاکستان در درگفتگو با خبرنگار فارس پیرامون جمع آوری و ساماندهی سگ‌های ولگرد گفت: در این خصوص جلسات زیادی برگزار شده و اقداماتی نیز صورت گرفته است.

وی افرود: اگر تصور کنیم که این پدیده نامیمون در مدت زمان کوتاهی تمام خواهد شد چندان با واقعیات نزدیک نیست. سگ در طول سال ۲ بار زاد و ولد دارد و هر بار جمعیت خود را افزایش می دهد. برای جلوگیری از افزایش جمعیت این حیوان باید دستگاه های مرتبط جدی تر از گذشته وارد میدان شوند و به انجام وظایف خود بپردارند.

این مقام مسئول تصریح کرد: سال گذشته تعداد زیادی از سگ ها از سطح شهر جمع آوری شدند اما این معضل همچنان وجود دارد چراکه ما شاهد این هستیم بعضا با نیسان سگ ها را از شهرستان ها و استان های همجوار به این شهر منتقل و رها می کنند.

وی ادامه داد: همچنین سال گذشته تعدادی از سگ های ولگرد را مطابق استانداردهای اعلام شده و با مرگ آرام معدوم کردیم و تعدادی را به سایت محمد آباد قزوین انتقال دادیم اما متاسفانه این کار جواب نداد و دوباره شاهد جولان سگها هستیم.

فرماندار تاکستان اذغان کرد: شهرداری و دهیاران در این مدت نهایت تلاش خود را برای حل معضل مذکور کردند اما موثر واقع نشد. از طرفی موضوع عقیم سازی نیز نیازمند هزینه ای هنگفتی است. برای نمونه، هر عقیم سازی در سال گذشته یک میلیون و پانصد هزار تومان هزینه داشت و چنین مواردی در بودجه شهرداری پیش بینی نشده است، ضمن اینکه نگهداری از آنها هم به هزینه زیادی نیاز دارد.

حمزه ای ادامه داد: اگر شهرداری در پیش بینی بودجه خود هزینه مربوط به جمع آوری سگ ها را لحاظ کند ‌ما مصوبات آن را تایید  می کنیم و آن ها را در مسیر تامین آسایش مردم همراهی خواهیم کرد.

غذا دادن به سگ‌های ولگرد اشتباه است

در ادامه رحمانی معاون خدمات شهری شهرداری تاکستان نیز در گفتگو با خبرنگار فارس از تعیین مکانی مناسب و متمرکز برای جمع آوری سگ‌های ولگرد در تاکستان تا سه ماه آینده خبر داد و گفت: جمع آوری سگ ها از شهر هم اکنون نیز صورت می گیرد و سگ های غیرمفید و بیمار با مرگ ترحم آمیز معدوم می‌شوند.

وی اضافه کرد: در خصوص ساماندهی سگ های ولگرد طی جلساتی که برگزار می شودو مطابق دستورالعمل های جدید  رایزنی صورت می گیرد و به دنبال آن تصمیماتی گرفته خواهد شد.

این مسئول جولان سگ های ولگرد در شهرستان تاکستان را جزو دغدغه های مردم شهر ذکر کرد و ادامه داد: در حال حاضر دو اکیپ به جمع آوری سگ های ولگرد از سطح شهر می پردازند.

رحمانی تصریح کرد: در حال حاضر در جاده روستای قره باغ محلی را به منظور نگهداری و جداسازی سگ های ولگرد بیمار از سگ های سالم، فنسکشی کرده ایم و دو اکیپ برای جمع آوری به صورت زنده گیری و انتقال به آن مکان که توسط شهرداری تاکستان تعیین شده، در حال فعالیت هستند. 

وی یادآور شد: وجود سگ های ولگرد در سطح شهر و کوچه ها به آسایش جامعه و امنیت روانی مردم آسیب زده و همه روزه شاهد شکایت و گلایه های شهروندان از این معضل هستیم. در این راستا به طور جدی موضوع جمع آوری سگ ها در حال اجراست و سگ های بیمار نیز با مرگ ترحم آمیز تلف می شوند.

این مسئول افزود: غذا دادن به سگ های ولگرد امری اشتباه است که در افزایش جمعیت این حیوانات نقش دارد و مردم باید نسبت به این موضوع هوشیار باشند. 

معاون خدمات شهری شهرداری تاکستان خاطرنشان کرد: مطابق دستورالعمل ها پیگیر راه اندازی کمپ استاندارد هستیم تا سگ های ولگرد را به آن جا منتقل و بحث جداسازی سگ های بیمار و عقیم سازی را انجام دهیم.

سگ های ولگرد به محیط زیست آسیب می زنند

 رمضانی معاون مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان قزوین نیز در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: سگ های  ولگرد و بیمار علاوه بر ایجاد خطرات جانی و روانی برای انسان ها، به محیط زیست خسارت جدی وارد می کنند. مدفوع این حیوانات انگل های زیادی را به طبیعت منتقل می کند که برای محیط زیست مضر است.

وی افزود: ما بر نحوه معدوم سازی و دفن لاشه سگ ها نظارت می کنیم تا طبق دستورالعمل های بهداشتی این اقدام صورت گیرد. همچنین نظارت و تایید مکان ها و کمپ های  نگهداری سگ. ها نیز برعهده اداره محیط زیست می باشد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1170555

مهمترین اخبار ایران و جهان: