نیوز سیتی!
21 بهمن 1401 - 15:35

برگزاری جشن پیروزی انقلاب اسلامی در قرقیزستان+ تصاویر

همزمان با آغاز دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی، مراسمی به همین مناسبت در سفارت جمهوری اسلامی ایران در «بیشکک» با حضور برخی از سفرای کشورهای مقیم قرقیزستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، همزمان با آغاز دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی، مراسمی به همین مناسبت در سفارت جمهوری اسلامی ایران در «بیشکک» پایتخت قرقیزستان برگزار شد.

در این جشن که با حضور میهمانان و مقامات سیاسی و فرهنگی از کشورهای مختلف برگزار شد «آیبک آرتیک بایف» معاون وزیر خارجه جمهوری قرقیزستان و سفرای کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، تاجیکستان، ژاپن و همچنین تعدادی از مقامات فرهنگی و رسانه ه­ای قرقیزستان نیز حضور داشتند.

در این مراسم «سعید خرازی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیشکک ضمن خوشامدگویی به همه میهمانان و روسای نمایندگی­ ها در قرقیزستان گفت: بسیار خرسندم از اینکه در چهل و چهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ایران میزبان شما عزیزان هستم.

وی ادامه داد: همانطور که می دانید انقلاب اسلامی پدیده منحصر بفردی است که توسط امام خمینی ( ره ) در سال 1357 در ایران پایه گذاری شد و تحت رهبری هوشمندانه آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری در چهار دهه گذشته با قوت و اقتدار به مسیر خود ادامه می دهد.

خرازی افزود: انقلاب اسلامی در ایران در دهه های گذشته با فراز و نشیب ها و چالش های زیادی مواجه بوده اما به لطف خداوند و در سایه پایداری و مقاومت مردم مسلمان ایران همه این چالش ها را با درایت پشت سر گذاشته است.

امروز با افتخار می توان گفت که مردم ایران در پرتو انقلاب اسلامی از لحاظ علمی، اجتماعی، آبروی سیاسی و عزت ملی به جایگاهی برتر از گذشته رسیده اند.علیرغم همه چالش های موجود در 44 سال گذشته، خصوصا تحریم های ظالمانه و فشارهای حداکثری علیه مردم ایران، انقلاب اسلامی دستاوردهای عظیمی برای مردم ایران به ارمغان آورده است.

سفیر ایران در بیشکک عنوان کرد: بدون شک از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی احساس عزت و سربلندی، اعتماد به نفس و ایجاد یک حکومت مبتنی بر مردم سالاری دینی می باشد. امروز در پرتو تفکر خودباوری، حضور نیروهای جوان، نخبه و کارآفرین ایرانی گام های بزرگی در عرصه های علم و فناوری، ایجاد شرکت های متعدد دانش بنیان در حوزه های گوناگون، بهداشت و درمان، احداث نیروگاه ها، استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای، نانو تکنولوژی ، سلول های بنیادی و  ... برداشته شده است.

وی اظهار داشت: از نکات قابل توجه در دستاوردهای انقلاب اسلامی نقش بارز زنان و بانوان ایرانی در دستیابی به این موفقیت ها است. علیرغم همه تبلیغات و فضاسازی های صورت گرفته مبنی بر نقض حقوق زنان در ایران، امروز جایگاه زن مسلمان در عرصه های مختلف اعم از سیاسی، فرهنگی، آموزشی، علمی، کارآفرینی، صنعتی، ورزشی، فعالیت های اجتماعی و مدنی و غیره ارتقاء یافته و بوضوح شاهد حضور بانوان ایرانی با حفظ ارزش های متعالی اسلام و رعایت حجاب و عفاف در همه این عرصه ها می باشیم. بعنوان نمونه می توان به ابتکار اولین کنگره بین المللی بانوان تاثیر گذار که اخیرا در ایران برگزار شد و همسر محترمه رئیس جمهوری قرقیزستان نیز در راس هیاتی در آن شرکت نمودند، اشاره کرد.

وی افزود: امروز جهان و منطقه ای که در آن زندگی می کنیم در شرایط بسیار حساس و دشواری قرار گرفته است. مسئله اوکراین، تحولات افغانستان، افزایش حرکت های افراط‌گرایی و تروریسم در منطقه، ادامه تحولات نگران کننده در جهان اسلام خصوصا استمرار اشغالگری رژیم صهیونیستی، مسئله فلسطین، سوریه، لبنان، عراق و یمن، چالش های اقتصاد جهانی و محیط زیست، استفاده بی رویه کشورها از ابزار تحریم برای دستیابی به مقاصد خود و ضربه زدن به امنیت و آسایش مردم، اعمال تبعیض و نابرابری در اشکال مختلف و عرصه های گوناگون، پیروی از استانداردهای دو گانه در موضوعات حقوق بشر و اهانت های مستمر صورت گرفته به مقدسات دینی به اسم آزادی و دموکراسی در برخی کشورهای غربی از جمله اهانت های اخیر صورت گرفته به قرآن کتاب مقدس مسلمانان، چالش های بزرگی در مسیر برقراری صلح و امنیت بین المللی بوجود آورده است.

سفیر ایران گفت: بدون شک برای غلبه بر وضعیت بوجود آمده و استقرار صلح و آرامش و رفع تبعیض ها این انتظار وجود دارد که کشورها و سازمان های بین المللی و منطقه ای خصوصا سازمان ملل مسئولیت های ملی و بین المللی خود را در مقابله با این چالش ها با دقت به مورد اجرا گذارند.

وی افزود: آسیای مرکزی به عنوان یکی از مناطق همجوار، جزء اولویت های سیاست خارجی دولت جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود. در این راستا از آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون، 8 سفر در سطح سران بین ایران و کشورهای آسیای مرکزی انجام شده است. افزایش مراودات سیاسی با منطقه تاکنون به حصول توافقات متعدد به ویژه در زمینه اقتصادی منجر شده است. یکی از نتایج این توافقات، افزایش چشمگیر حجم روابط تجاری ایران با برخی کشورهای منطقه می باشد. روابط ایران و قرقیزستان بعنوان دو کشور دوست و برادر که به لحاظ فرهنگی و تمدنی دارای ریشه ها و پیوندهای مشترک می باشند روند رو به رشد خود را طی می‌کند.

خرازی اضافه کرد: جمهوری قرقیزستان بعنوان یکی از کشورهای آسیای مرکزی همچنان در اولویت سیاست خارجی ایران قرار دارد. دو کشور مصمم هستند از ظرفیت های متقابل یکدیگر در جهت توسعه هر چه بیشتر مناسبات استفاده کنند. روابط اقتصادی بخش مهمی از همکاری های دو کشور را تشکیل می دهد. روسای جمهور دو کشور در دیداری که در شهریور ماه در حاشیه اجلاس سران سازمان شانگهای در شهر «سمرقند» داشتند بر توسعه همکاری ها در همه عرصه ها تاکید کردند.

سفیر ایران عنوان کرد: اقدامات لازم برای برگزاری سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی در آینده نزدیک در دست اجرا می باشد. ظرفیت های ترانزیتی ایران و آسیای مرکزی نیز بستر بسیار مناسبی را برای گسترش هر چه بیشتر مناسبات فراهم کرده است. این ظرفیت ها نه تنها جنبه رقابتی ندارند بکله مکمل یکدیگر هستند و می توانند تبادل کالا را بین شمال - جنوب و شرق - غرب تسهیل نمایند.

وی گفت: بندرعباس در جنوب ایران یکی از گزینه های مهم قرقیزستان برای دسترسی به آبهای آزاد و انتقال کالاهای صادراتی و وارداتی خود می باشد. با تکمیل خط آهن چابهار – زاهدان ، بندر چابهار نیز بعنوان دومین گزینه قرقیزستان و کشورهای آسیای مرکزی است که می توانند نقش خود را در توسعه تجارت و ترانزیت کالا میان دو کشور ایفا کند. احداث خط ریلی چین، قرقیزستان، ازبکستان در آینده می تواند به یکی از کریدورهای مهم انتقال کالا میان چین و ایران از طریق قرقیزستان تبدیل شود.

سفیر ایران اظهار داشت: امضای موافقتنامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اجرایی شدن آن در سال جاری میلادی بستر لازم را برای توسعه بیش از پیش تجارت میان دو کشور فراهم نموده است. از نگاه جمهوری اسلامی ایران ظرفیت های قرقیزستان در تجارت ایران با کشورهای منطقه آسیای مرکزی و اتحادیه اقتصادی اوراسیا روز به روز در حال افزایش می باشد.

وی ادامه داد: فرآیند عضویت دائم ایران در شانگهای نیز به سرعت در حال پیگیری و انجام است و انتظار می رود عضویت دو کشور در این سازمان تاثیرات مهمی در همکاری های دو جانبه و همکاری‌های منطقه ای بدنبال داشته باشد. دو کشور به شدت نیازمند تقویت راه های ارتباطی اعم از هوایی، ریلی و جاده ای می باشند تا شرایط برای توسعه گردشگری و همکاری اقتصادی بیش از پیش فراهم گردد.

سفیر ایران گفت: در عرصه فرهنگی نیز برنامه مبادلات فرهنگی دو کشور آماده امضا بوده و انتظار می‌رود در سال جاری شاهد اجرای برنامه های متنوع فرهنگی خصوصا در عرصه گسترش زبان فارسی و معرفی مشاهیر دو کشور باشیم. زمینه سازی لازم برای افزایش مراودات پارلمانی صورت گرفته و نمایندگان مجالس در دو کشور درصدد تقویت همکاری های پارلمانی و مراودات میان یکدیگر می‌باشند.

وی افزود: تحولات منطقه خصوصا افغانستان ضرورت رایزنی های مستمر دو کشور در خصوص تحولات این کشور را افزایش داده است. همکاری های دو کشور در سازمان ها و مجامع بین المللی و منطقه ای نیز روند بسیار خوبی دارد و دو کشور در موضوعات مختلف از حمایت های متقابل برخوردار هستند.

در ادامه معاون وزیر خارجه قرقیزستان گفت: در فرصت نیک، چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را از جانب خود و وزارت امور خارجه جمهوری قرقیزستان صمیمانه تبریک و تهنیت عرض می نمایم. جمهوری اسلامی ایران و مردم دوست آن طی این سال ها در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دستاوردهای متعددی را به دست آورده و در عرصه بین الملل جایگاه مهمی را کسب کرده است.

وی ادامه داد: ایران به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته منطقه، در جامعه جهانی یک سیاست خارجی مثمر ثمری را دنبال می کند. مردم قرقیزستان و ایران از دوران های گذشته دارای اشتراکات تاریخی و دوستی هستند و در حال حاضر همکاری ها در زمینه های مختلف بین دو کشور در حال توسعه است.

مقام قرقیز عنوان کرد: سال گذشته، در تاریخ 10 می سال 2022 میلادی سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور برگزار شد. کشورهای ما در این فاصله تاریخی توانسته‌اند روابط همه جانبه ای مبتنی بر حسن تفاهم ایجاد کنند. باید تاکید کرد که همکاری ها در زمینه های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه به صورت موفقیت آمیز در حال گسترش است. علاوه بر آن، قرقیزستان و جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سازمان های بین المللی نیز همکاری های بسیار خوبی دارند و از حمایت های متقابل یکدیگر برخوردارند. 

وی افزود: جمهوری قرقیزستان یک گفتگوی سیاسی پایدار را در سطوح مختلف و همچنین تلاش های موثر و متقابل سودمند در روابط دوجانبه قرقیزستان و ایران را حفظ می نماید. مایه بسی خرسندی است که مراودات بین منطقه ای دو کشور بیش از پیش گسترش می یابد.

آرتیک بایف عنوان کرد: در سال 2022 میلادی سفرهای بین منطقه ای صورت گرفته و همایش های تجاری و نمایشگاه هایی نیز برگزار شده است. در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضاء سازمان های معتبر جهان،  از جمله در تاریخ 15 سپتامبر سال 2022 میلادی در شهر سمرقند کشور ازبکستان به عنوان عضو کامل به سازمان همکاری شانگهای پیوست. همچنین در تاریخ 18 لغایت 21 ژانویه سال 2023 میلادی اولین کنگره بین المللی بانوان تاثیر گذار در حوزه های فرهنگ و علم در شهر تهران پایتخت این کشور برگزار شد و که بانوی اول جمهوری قرقیزستان در آن شرکت و در چارچوب آن ملاقات های دوجانبه نیز برگزار شد.

وی افزود: جمهوری قرقیزستان بیش از پیش به ارتقاء و تعمیق روابط و همکاری در تمامی حوزه ها از جمله سیاسی، تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری، فرهنگی و بشردوستانه با جمهوری اسلامی ایران علاقمند است. معتقدم روابط  دوستی و صمیمی که بین دو کشور برقرار است شرایط خوبی برای گسترش بیش از پیش مناسبات ایجاد می‌نماید.

 

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1031655

مهمترین اخبار ایران و جهان: