نیوز سیتی!
21 بهمن 1401 - 06:45

وزرای خارجه ترکیه و سوئد گفتگو کردند

آنکارا می گوید ترکیه و سوئد با وجود ادامه تنش‌ها بر سر عضویت در ناتو؛ با هم تلفنی گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت امور خارجه ترکیه روز پنجشنبه از گفتگوی تلفنی «مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه این کشور و «توبیاس بیلستروم»، همتای سوئدی خود خبر داد.

گفته شده دو طرف درباره پیامدهای زمین لرزه ویرانگر در جنوب شرقی ترکیه گفتگو کردند.

این تماس تلفنی در بحبوحه افزایش تنش بین ترکیه و سوئد انجام شد. روابط دو کشور از زمان هتک حرمت به قرآن کریم در اروپا در ماه ژانویه دچار تنش تشدید شد، هرچند اختلاف نظرهای دو طرف از چند ماه قبل درباره عضویت سوئد در ناتو و مخالفت ترکیه با این عضویت آغاز شده بود.

وزارت امورخارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «روز ۹ فوریه، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه با توبیاس بیلستروم وزیر امور خارجه سوئد گفت‌وگوی تلفنی داشت. در این گفت‌وگو وضعیت مناطق زلزله‌زده کشورمان و کمک‌های ارائه شده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.»

سوئد و فنلاند در ۱۸ مه ۲۰۲۲ درخواست عضویت در ناتو ارائه دادند. ترکیه در ابتدا به عنوان یکی از اعضای ناتو روند بررسی این درخواست‌ها را مسدود کرد، اما در اواخر ژوئن، ترکیه، سوئد و فنلاند یادداشت امنیتی امضا کردند که قرار بود نگرانی‌های آنکارا از جمله استرداد اعضای گروه پ.ک. ک را در نظر بگیرد. با این حال ترکیه اعلام کرد که سوئد و فنلاند به خواسته‌های امنیتی آنکارا توجه نکرده اند و از این رو مانع عضویت این دو کشور در ناتو شده است.

روز دوشنبه نیز، بخش‌هایی از ترکیه و سوریه تحت تأثیر یک رشته زمین‌لرزه و پس‌لرزه‌های ویرانگر قرار گرفتند که بیش از ۲۱ هزار کشته برجای گذاشت و هزاران خانه را فرو ریخت. سوئد از جمله کشورهایی است که به ترکیه پس از زلزله مرگبار اخیر کمک کرده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1030855

مهمترین اخبار ایران و جهان: