نیوز سیتی!
30 دی 1402 - 14:01

محقق شدن ۶۵ درصدی تعهدات کشت قراردادی در ایلام

مدیرکل تعاون روستایی استان ایلام از محقق شدن ۶۵ درصدی تعهدات کشت قراردادی در استان ایلام خبر داد.

حمیدرضا شکری مدیرکل تعاون روستایی استان ایلام ظهر شنبه ۳۰ دی‌ماه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام، گفت: از تعهدات کشت قراردادی محصولات غلات و کلزا تاکنون، در استان ۶۵ درصد محقق شده است. 

وی افزود: تعهدات ابلاغی کشت قراردادی تعاون روستایی استان برای سال زراعی ۱۴۰۳_ ۱۴۰۲ به میزان ۳۵ هزار هکتار بوده است که از طریق پیگیری ادارات و شبکه‌های تعاونی‌های تولید و روستایی به میزان ۲۳ هزار هکتار معادل ۶۵ درصد تاکنون محقق شده است.

مدیرکل تعاون روستایی استان ایلام، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که تا پایان بهمن‌ماه (پایان زمان کشت قراردادی) کل تعهدات ابلاغی تعاون روستایی انجام گیرد.

شکری خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت تشکل‌های تعاون روستایی در استان و پایکار آمدن آنها از نقاط قوت اجرای این طرح توسط تعاون روستایی است و اکنون این طرح با شتاب بیشتری در دستور کار تعاون روستایی استان است.

ایشانوی اظهار داشت: حدود ۲۰۳ هزار هکتار از اراضی آبی و دیم استان دارای پتانسل کشت قراردادی هستند و سهم تعهداتی این طرح توسط تعاون روستایی استان از پیشرفت مناسبی برخوردار است.

مدیرکل تعاون روستایی استان با اشاره به مزایای اجرای این طرح توسط کشاورزان یادآور شد: دولت ۲۰درصد از بیمه محصولات کشاورزی را بطور رایگان پرداخت می‌کند و مابقی از طریق تسهیلات بانکی و پس از برداشت محصول و از محل خرید آن از کشاورزان کسر می‌شود. 

وی تصریح کرد: همچنین کشاورزان طرف کشت قراردادی نیز به ازای هر تن محصول تحویل داده شده به مراکز خرید به میزان ۱۵۰ هزار تومان برخوردار خواهند شد.

وی متذکر شد: کشاورزانی که کشت قراردادی انجام داده‌اند در اولویت نهاده‌های کشاورزی خصوصاً کود مورد نیاز می‌باشند.

شکری اضافه کرد: کشاورزانی که تاکنون موفق به انجام کشت قراردادی نشده‌اند با توجه به شرایط خشکسالی و سایر حوادث پیش‌بینی نشده که منجر به احتمال خسارت به محصولات کشاورزی آنها می‌شود هر چه زودتر نسبت به انجام کشت قراردادی خود اقدام نمایند و از مزایای این طرح استفاده کنند.

وی در پایان گفت: کشاورزان با توجه به زمان باقی‌مانده با تماس و یا مراجعه به ادارات تعاون روستایی شهرستان‌های حوزه عمل خود برای ثبت کشت قراردادی قبل از اتمام زمان آن، استفاده کنند. 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1643516

مهمترین اخبار ایران و جهان: