نیوز سیتی!
08 بهمن 1401 - 18:45

تکذیب خروج ارمنستان از «سازمان پیمان امنیت جمعی»

سفیر ارمنستان در روسیه شایعات خروج این کشور از سازمان پیمان امنیت جمعی را رد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «واغارشک هاروتونیان» سفیر ارمنستان در روسیه روز شنبه گفت که ایروان استقرار ماموران «سازمان پیمان امنیت جمعی» در مرز با جمهوری آذربایجان را رد نکرده است.

به گزارش خبرگزاری «پان آرمنیین» سفیر ارمنستان در روسیه اظهار داشت: «هیچکس حضور ناظران سازمان پیمان امنیت جمعی را رد نکرده است.»

هاروتونیان همچنین اظهارات برخی سیاستمداران و شخصیت‌های مخالف دولت ارمنستان مبنی بر اینکه « نیکول پاشینیان» نخست وزیر در حال تدارک خروج این کشور از سازمان پیمان امنیت جمعی است را رد کرد.

وی گفت: «چنین نظراتی درست نیست. نخست وزیر خاطرنشان کرده که هیچ صحبتی در مورد خروج از این سازمان صورت نگرفته است. برعکس، ما در حال تعمیق روابط خود هستیم و  روابط ما عمیق‌تر می شود و خواهد شد.»

سازمان پیمان امنیت جمعی مقر آن در مسکو است و اعضای آن روسیه و ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان هستند.در سال ۲۰۰۲، سازمان پیمان امنیت جمعی در جلسه‌ای در مسکو تصمیم گرفت که سازوکارها و ساختارهای همکاری بین کشورهای عضو معاهده امنیت جمعی را به یک سازمان بین‌المللی منطقه تبدیل کند و به آن وضعیت مناسب بدهد.

چندی قبل ارمنستان  اعلام کرد که میزبان رزمایش نظامیان  «سازمان پیمان امنیت جمعی» به رهبری روسیه در سال جاری نخواهد بود.

 نیکل پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان  اظهار داشت که دلیلی نمی‌بیند که سازمان پیمان امنیت جمعی امسال در ارمنستان رزمایش نظامی برگزار کند. پاشینیان مدعی شد که که این سازمان از محکوم کردن اقدامات اخیر جمهوری آذربایجان در قره باغ کوهستانی خودداری کرده است.

این در حالی است که  درگیری  بین باکو و ایروان که طی آن  بیش از ۶۵۰۰ نفر جان باختند با میانجیگری روسیه به پایان رسید و مسکو بلافاصله در اقدامی مسالمت آمیز نیروهای حافظ صلح خود را به قره باغ فرستاد(جزئیات بیشتر).

پایان پیام/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1003260

مهمترین اخبار ایران و جهان: