نیوز سیتی!
03 آبان 1402 - 15:51

سمپوزیوم فولاد، نویدبخش تولید ارزش‌آفرین بر پایه هم‌افزایی صنعت و دانشگاه

دبیر علمی بیست و پنجمین دوره سپموزیوم فولاد کشور این سمپوزیوم را، نوید بخش تولید ارزش آفرین بر پایه هم افزایی صنعت و دانشگاه عنوان کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ذوب ۲۴، دکتر رضا امینی دبیر بیست و پنجمین دوره سمپوزیوم فولاد کشور، در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی ذوب ۲۴  این رویداد را بزرگترین هم اندیشی تخصصی با محوریت تعامل بدون واسطه دو بخش ارزش آفرین کشور ” صنعت و دانشگاه” قلمداد نمود و گفت: این رویداد تخصصی هر سال با استقبال بسیار خوب دو بخش صنعت و دانشگاه برگزار می شود و موضوع آن نیز با تعامل این دو بخش در پایان هر دوره انتخاب می گردد که برای سال جاری نیز موضوع “مراحل عبور از تکنولوژی های موجود به فناوری های فولاد سبز در کشور” در پایان سمپوزیوم سال گذشته انتخاب شد.

وی افزود: مقوله ” فولاد سبز” به عنوان یکی از روش های نوین تولید فولاد در سطح دنیا به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است و در کشورمان، ایران نیز این شیوه تولید فولاد از طریق مراکز تحقیقاتی (دانشگاه ها) در دست بررسی و مطالعه قرار دارد تا فرصت ها و چالش های پیش روی تولید فولاد سبز، بر پایه کار علمی و پژوهشی در مرحله تولید عملیاتی قرار بگیرد.

دبیر علمی بیست و پنجمین دوره سپموزیوم فولاد کشور ادامه داد: علاقمندان در سال جاری تعداد ۳۰۶ مقاله را در سامانه الکترونیکی سمپوزیوم بارگذاری کردند که با بررسی عادلانه، هر مقاله توسط سه داور از صنعت و دانشگاه امتیاز دهی شد و از این  تعداد، ۱۸۵ مقاله برگزیده شدند، از این تعداد نیز ۱۰۵ مقاله به عنوان بهترین مقالات در کتاب مجموعه مقالات سمپوزیوم چاپ شده اند و همچنین ۳۰ مقاله هم که با بیشترین امتیاز انتخاب شدند به صورت حضوری در روزهای برگزاری سمپوزیوم و بر اساس برنامه زمان بندی ارائه می شوند و ۷۵ مقاله دیگر در قالب پوستر و درج در فلش مموری در دسترس قرار می گیرند. اینجانب نیز یک مقاله در سمپوزیوم ارائه دادم که با نظر داوران محترم به صورت پوستر پذیرفته شد.

دانشیار دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشکده فنی مهندسی گلپایگان تصریح کرد : بر اساس یک فرایند نظامند و تخصصی، موضوع سمپوزیوم سال آینده در پایان هر دوره و بر اساس نیاز صنعت و دانشگاه تعریف می شود و طی بیانه ای  اطلاع رسانی می گردد و از این طریق پژوهشگران و در کل جامعه دانشگاهی کشور در مسیر برطرف نمودن نیاز صنعت با انجام پژوهش های بسیار دقیق وارد عمل شوند و نیاز صنعت و همچنین چالش های پیش روی آن را بر پایه دانش روز  برطرف می نمایند که این هم افزایی ارزشمند، ارتباط صنعت و دانشگاه را بیش از گذشته مستحکم می نماید و کشور عزیزمان، ایران از این مسیر دستاوردهای بیشتری را در دو عرصه ملی و بین المللی با افتخار ارائه می نماید.

دکتر امینی خاطرنشان کرد: تاکید وزارت علوم نیز بر این است که اساتید دانشگاه با تعریف پروژه های علمی، همواره در کنار بخش صنعت کشور باشند و لذا نیاز است صنایع بیش از گذشته مسیر را برای انجام پروژه های تحقیقاتی در سطح کارخانه ها و مجتمع های صنعتی، همواره نمایند.

دبیر علمی بیست و پنجمین دوره سمپوزیوم فولاد کشور بیان کرد : مقام معظم رهبری همواره بر تولید علم و بومی سازی نیازهای کشور در بخش های مختلف تاکید ویژه ای دارند و در این مسیر نیز دستاوردهای بسیار خوبی محقق شده است و انشاا… از طریق تعامل نزدیکتر دو بخش صنعت و دانشگاه ، روزهای بسیار خوبی را نیز پیش رو خواهیم داشت.

دکتر امینی گفت: به عنوان یک ایرانی افتخار می کنم که نام کشور عزیزم به واسطه تولید علم در جهان بیش از گذشته در حال گسترش است و آرزو می کنم به زودی زبان فارسی، زبان علم دنیا شود.

دبیر علمی این دوره از سمپوزیوم فولاد در ادامه به نقش ذوب آهن اصفهان در صنعتی کردن ایران پرداخت و با اذعان به اینکه نام ذوب آهن برای بنده تداعی کننده شهر تولید آهن است، گفت: این مجتمع عظیم صنعتی و برند شناخته شده، در ساخت و بهره برداری از صنایع فولادی در سطح کشور نقش اساسی داشته است که همگان به آن واقف هستند و بنده افتخار می کنم که چنین صنعت سازنده و ریشه داری در استان اصفهان واقع شده است و همواره دانشجویان خودم را تشویق می کنم که دوره کارآموزی خودشان را در این دانشگاه بزرگ سپری کنند و یا دانشجویان تحصیلات تکمیلی در پروژه های فراخوان شده از سوی این شرکت نقش آفرینی داشته باشند.

دانشیار دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: بخش تحقیق و توسعه ذوب آهن نیازهای شرکت را به خوبی در سامانه خودش تعریف نموده است و محققین بسیاری در سطح تحصیلات تکمیلی در این زمینه مشغول به فعالیت هستند اما پیشنهاد می کنم به نحوی برنامه ریزی شود که دانشجویان مقطع کارشناسی هم بتوانند از این فرصت بهره مند شوند.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1550316

مهمترین اخبار ایران و جهان: