نیوز سیتی!
28 بهمن 1401 - 14:30

«به افق امید» در «تجسمی فجر»/ بخش جدیدی که افق ایران را ترسیم کرد

بخش «به افق امید» پانزدهمین جشنواره «تجسمی فجر» سلسله مسائلی را مورد نظر قرار داده که فارغ از دارا بودن فرم، پیامی برای مردم و خدمتگزاران مردم و حتی دشمنان این مردم دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از بخش‌هایی که در پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، بخش جدیدی به حساب می‌آمد و اتفاقاً آثار جدیدی را پذیرا شد، بخش جنبی طراحی پوستر پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بود که با عنوان «به افق امید» و به کیوریتوری سیدمحمدرضا میری برگزار شد.

نمایشگاه آثار بخش «به افق امید» در قالب کیوریتوری روی دیوار رفته‌اند که در طبقه سوم مؤسسه صبا فرهنگستان هنر تا روز ۲۸ بهمن ماه قابل تماشا هستند. در واقع، در این طبقه بخش‌های جنبی پانزدهمین دوره جشنواره با عنوان «لبخندآفرینان جهان» و «به افق امید» قرار دارد که به ترتیب به رشته‌های «کارتون و کاریکاتور» و «طراحی پوستر» می‌پردازند.

بخش «به افق امید»، یکی از اتفاقات جدید این دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر شمرده می‌شود که با رویکرد بهره‌گیری از استعدادهای گسترده جوانان هنرمند و همچنین توجه به افق‌های بزرگ پیش‌روی مردم راه‌اندازی و اجرا شد. ۴۲ اثر توسط ۴۲ هنرمند طراح گرافیک در این بخش به نمایش درآمده است که هر کدام از آنها، نشانه‌هایی از روحیات و مکنونات قلبی هنرمندان نسبت به موضوعاتی است که افق نگاه آنها محسوب می‌شود، برای مثال یکی از آثاری که در این بخش جلوه‌گر بود، پوستری‌ست که با الهام از نقاشی معروف «من ماهی‌ام» اثر زنده یاد حبیب الله صادقی، توسط لیلا نیرومند خلق شده است.

«به افق امید» در «تجسمی فجر»/ بخش جدیدی که افق ایران را ترسیم کرد

در طرف دیگر نمایشگاه اثری روی دیوار است که آینده‌ای را برای جهان تصور کرده عاری از حضور آمریکا و همچنین فروپاشی فضای اینستاگرام را با پرچم آمریکا نمایان می‌کند. شعاری که روی این پوستر نقش بسته، «آینده بدون آمریکا» است و این افق از سوی هنرمند ترسیم شده است.

سیدمحمدرضا میری عضو شورای سیاستگذاری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر که کیوریتوری بخش «به افق امید» را نیز برعهده دارد، درباره بخش به خبرنگار مهر گفت: در مورد پوستر و کیوریتوری آن، چند نکته قابل توجه است. اول اینکه ما امسال با بهره‌گیری از استعدادهای گسترده در طراحان جوان کشور این بخش را به سرانجام رساندیم؛ حتی کیوریتورهایی از بوم‌های مختلف مشغول همکاری شدند. نتیجه البته هرچه باشد در اولویت دوم بعد از این، تجربه‌ای نوین است و امیدوارم برگزار کنندگان، این تجربه را در سال‌های بعد کامل کنند و از نقص‌های آن بکاهند. دوم اینکه باز برای مردم کار کردن، می‌طلبد که به منظومه‌ای از افق‌های بزرگ پیش روی مردم و مشکلات و رنج‌های آنان توجه شود.

وی تصریح کرد: در این بخش سعی شد به لحاظ محتوایی این منظومه _در حد وسع_ در نظر گرفته شود و سلسله مسائلی مورد پرداخت قرار بگیرند که فارغ از دارا بودن فرم، پیامی برای مردم و خدمتگزاران مردم و حتی دشمنان این مردم داشته باشد.

«به افق امید» در «تجسمی فجر»/ بخش جدیدی که افق ایران را ترسیم کرد

میری همچنین اظهار کرد: امیدواریم با تدابیر خوبی که دبیرکل محترم تجسمی اندیشیده‌اند و کمک‌هایی که خود جوانان در بوم‌های مختلف خواهند داشت، این آثار در قالب‌های مختلف مجازی و حقیقی، نمایشگاهی و حتی اکران شهری به نمایش عمومی درآید.

این عضو شورای سیاستگذاری جشنواره تجسمی فجر در پایان درباره لزوم برگزاری «تجسمی فجر» گفت: جشنواره فجر، جشنواره مردم ایران است. مردم قرار است ببینند در یکسالی که گذشت هنرمندان‌شان برایشان چه کرده‌اند. اگر بپذیریم که مردم ولی نعمت هستند و هر کس در هر صنفی هر کاری می‌کند برای مردم است و هنرمندان را نیز مستثنای از این قاعده ندانیم، این مهم آشکارتر خواهد شد. هنرهای تجسمی، نسبت به سایر هنرها بیشتر پیش چشم و ادراک مردم است و جلوه‌های بیشتری در زندگی و مایحتاج کاربردی آن دارد و به گمان من به همین نسبت هم باید فجری پر دغدغه‌تر داشته باشد؛ دغدغه هنرمند، برای پاسخی درخور به نگاه مردمی گرانقدر.

صدیقه احمدی، صادق ایلی، آرزو آقابابائیان، حسین براتی، علی بلادی فرد، محمود بازدار، ثوبیه پروین، زهرا پناهی، مهران پندار، محجوبه جوادی پور، منصوره جوادی پور، حمیده حسینعلی‌زاده، فاطمه حسینی، محمدرضا حاجی ملاحسنی، زهرا دباغ، مریم دباغ، زینب ربانی خواه، محمد رزاقی، محسن راستی پور، ریحانه سادات سجادی، سکینه سلیمانی، بهنام شیرمحمدی، امیرحسین عبادیان، رباب فاضل، نعیمه فاضلی، آزاده قربانی، حمید قربانپور، حسین قربانی، امید کردی، آسیه کاکایی، زینب گراوندنیا، ایمان ماندگاری، حامد مغروری، رسول معصوم زاده، سید جواد مظفری، مجتبی مجلسی، علیرضا میرزایی، محمد حسین مویدی، فرزاد نریمان زاده، هاله سادات وجدانی، محمدامین همزبان و احمد یونسی از هنرمندان بخش طراحی پوستر «به افق امید» هستند که آثارشان روی دیوار مؤسسه صبا رفته است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1041816

مهمترین اخبار ایران و جهان: