نیوز سیتی!
18 خرداد 1402 - 08:40

نقش اقتصاد دیجیتالی در محرومیت‌زدایی به روایت جوان نخبه کهگیلویه‌ای

عضو هیات علمی و داوری مجله علمی پژوهشی بین‌المللی سیستم‌های هوشمند اطلاعاتی به بررسی مزایای اقتصاد دیجیتال پرداخت و گفت: اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک به عنوان یک راهکار کلیدی می‌توانند به محرومیت زدایی و توسعه پایدار مناطق کمتر توسعه‌یافته کمک کرده و به مردم این مناطق امید به آینده‌ای بهتر را بخشید.

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، در دنیای امروز، پیشرفت فناوری و ارتباطات، نه تنها روش‌های زندگی و کسب و کارها را تغییر داده، بلکه رویکرد جدیدی به توسعه اقتصادی و رفع محرومیت‌ها نیز به وجود آورده است.

اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک با استفاده از فناوری‌های پیشرفته، ارتباطات سریع، و دسترسی آسان به اطلاعات، قابلیت‌های جدیدی را برای رشد و توسعه به همراه دارد.

در همین راستا سید رضا خاضع عضو هیات علمی و داوری مجله علمی پژوهشی بین‌المللی سیستم‌های هوشمند اطلاعاتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کهگیلویه به بررسی اهمیت اقتصاد دیجیتال و نقش آن در رفع محرومیت‌ها و توسعه پایدار در مناطق کمتر توسعه‌یافته پرداخت و اظهار کرد: بدون شک، اقتصاد دیجیتال از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند به بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی در مناطق محروم کمک کند.

وی افزود: با فراهم کردن فرصت‌های کسب و کار آنلاین، این اقتصاد امکاناتی را فراهم می‌کند که به مردم این مناطق امید به آینده و پیشرفت می‌دهد.

خاضع به بررسی این‌که چرا اقتصاد دیجیتال به عنوان راهی برای محرومیت زدایی مورد توجه واقع شده است پرداخت و با بیان این‌که تجارت الکترونیک، کسب و کار آنلاین و فعالیت‌های مرتبط با اقتصاد دیجیتال امکاناتی را به مناطق محروم می‌رساند که در غیر این صورت در دسترس نخواهند بود، مزایای اصلی اقتصاد دیجیتال را یادآور شد و تصریح کرد: یکی از این مزایا، دسترسی به بازار جهانی است، بدین صورت که تجارت الکترونیک امکان دسترسی به بازارهای جهانی را برای کسب و کارها فراهم می‌کند و این به معنای این است که فروشندگان و تولیدکنندگان در مناطق محروم، قادر به عرضه محصولات خود به سراسر جهان هستند و از طریق صادرات درآمد و ارزش افزوده را افزایش می‌دهند.

عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان ایران از "اشتغال و کارآفرینی" به عنوان دومین مزایا برای اقتصاد دیجیتال نام برد و اظهار کرد: با ایجاد بستر مناسب برای کارآفرینی و راه‌اندازی کسب و کارهای آنلاین، اقتصاد دیجیتال می‌تواند به ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در مناطق محروم کمک کند.

خاضع در همین خصوص ادامه داد: این کسب و کارها می‌توانند به توانمندسازی جوانان و زنان در این مناطق کمک کرده و زمینه را برای توسعه پایدار فراهم کنند.

وی از "کاهش فاصله جغرافیایی" به عنوان دیگر مزایای اقتصاد دیجیتال نام و بیان کرد: از طریق تجارت الکترونیک، امکان معامله و تبادل اطلاعات بین مناطق دورافتاده و بازارهای بین‌المللی فراهم می‌شود،این به معنای کاهش فاصله جغرافیایی بین مناطق محروم و مناطق پیشرفته است و از نظر اقتصادی و اجتماعی این مناطق را به بقیه جهان متصل می‌کند.

عضو انجمن بین‌المللی مهندسین گفت: "ارتقاء سطح زندگی" به عنوان شاخصه چهارم اقتصاد دیجیتال است که با استفاده از اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک، افراد در مناطق محروم می‌توانند به سرویس‌ها و کالاهایی دسترسی داشته باشند که در غیر این صورت برایشان قابل دسترسی نبوده‌اند، این امر می‌تواند بهبود قابل توجهی در سطح زندگی و رفاه اجتماعی این مناطق ایجاد کند.

این نخبه جوان ایرانی در جمع‌بندی صحبت‌های خود در خصوص اقتصاد دیجیتال این‌گونه عنوان کرد که: با توجه به تغییرات فراگیری که توسط اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک ایجاد می‌شود، اهمیت آن در رفع محرومیت‌ها و توسعه پایدار مناطق کمتر توسعه یافته نمی‌تواند انکار شود، این فناوری‌ها با ایجاد فرصت‌های جدید برای کسب و کار، اشتغال و دسترسی به بازارهای جهانی، می‌توانند بهبود چشمگیری در شرایط اقتصادی و اجتماعی این مناطق به همراه داشته باشند. اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک به عنوان یک راهکار کلیدی می‌توانند به محرومیت‌زدایی و توسعه پایدار مناطق کمتر توسعه‌یافته کمک کرده و به مردم این مناطق امید به آینده‌ای بهتر را بخشید.

انتهای پیام/۸۲۰۳۵

منبع: فارس
شناسه خبر: 1269816

مهمترین اخبار ایران و جهان: