نیوز سیتی!
09 اردیبهشت 1402 - 22:55

روایت سیاحان از اصفهان در ۱۰ جلد رونمایی شد

اصفهان – کتاب «اصفهان در حدیث دیگران» حاوی روایت سیاحان از اصفهان در ۱۰ جلد رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از ۴۰ عنوان کتاب انتشارات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با عنوان «چهل پنجره» امروز _شنبه ۹ اردیبهشت‌ماه_ در عمارت سعدی حوزه هنری اصفهان برگزار شد.

از میان این ۴۰ عنوان کتاب، یک مجموعه ۱۰ جلدی به نام «اصفهان در حدیث دیگران» با بررسی و پژوهش در صدها سفرنامه تدوین شده و با همت اداره گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان به چاپ رسیده است.

«اصفهان در حدیث دیگران» هدیه‌ای به مهمانان شهر است

مجتبی شاهمرادی، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در این مراسم اظهار کرد: در سال اخیر نزدیک به بیش از ۵۰ عنوان کتاب در انتشارات سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان چاپ شده که تقریباً به‌طور متوسط هر هفته یک عنوان کتاب می‌شود؛ این امر در زمانه‌ای که حال کتاب خوب نیست رکورد خوبی مجسوب می‌شود.

وی با اشاره به تجدید نشان از انتشارات سازمان در دوره مدیریت شهری ششم، افزود: بنا داشتیم هم نشان و هم ساختار انتشارات تغییر کرده و متناسب با سیاست‌های مدیریت شهری باشد بنابراین سعی شده حامی کتاب‌هایی باشیم که به هر نحوی مرتبط با این سیاست‌هاست.

معاون شهردار اصفهان به رونمایی از چهل عنوان کتاب به مناسبت هفته اصفهان اشاره و تصریح کرد: این کتب از بین بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب گلچین شده و تلاش شده آثاری باشد که برای آینده اصفهان ارزش داشته باشد. البته این بدین معنا نیست که آثار رد شده فاقد ارزش هستند بلکه رویکرد ما به عنوان کلیددار شهر و شهرداری اینگونه است که آثار مرتبط با شهر اصفهان و تأثیرگذار بر فرهنگ و هنر باشد.

روایت سیاحان از اصفهان در ۱۰ جلد رونمایی شد

وی ادامه داد: بین تمام کتاب‌هایی که امروز رونمایی می‌شود یک نخ تسبیح وجود دارد و برای فرم و محتوا و نیز شکل و شمایل آن حساسیت زیادی خرج شده و امیدواریم در انتشار کتب بعدی فاخرتر، ارزشمندتر و دقیق‌تر عمل شود.

شاهمرادی با تاکید بر اینکه روال پذیرش کتاب‌ها در انتشارات سازمان تغییر کرده است، گفت: بخش عمده کتاب‌هایی که سازمان چاپ می‌کند از سمت مراکز تخصصی می‌رسد و تا زمانی که به پختگی لازم برسد پذیرش نخواهد شد.

وی به ۱۰ عنوان کتاب در حوزه تاریخ گردشگری اصفهان از جمع این ۴۰ کتاب اشاره و اضافه کرد: ۱۰ عنوان کتاب ارزشمند با عنوان اصفهان در حدیث دیگران در این مجموعه وجود دارد.

شاهمرادی تاکید کرد: امیدوارم این مجموعه که می‌توان آن را هدیه‌ای از سمت اصفهان به مهمانان آن نام نهاد در آینده ادامه پیدا کند.

وی افزود: در کنار این ۱۰ عنوان، دیگر کتاب‌هایی که امروز رونمایی می‌شوند در حوزه فرهنگ شهروندی، معماری، سینما و رجال است؛ قطعاً به این آثار نقدهایی وارد است و نیازمند نقد دقیق و تیزبین هستیم تا چرخ سازمان در نشر آثار فاخر پرشتاب‌تر شود.

«اصفهان در حدیث دیگران» مرجع علاقمندان به تاریخ گردشگری است

همچنین علیرضا مساح، رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در این مراسم با اشاره رونمایی از کتب "اصفهان در حدیث دیگران" گفت: هرکدام از کتب این مجموعه به یک بخش از جنبه‌های تاریخی و گردشگری اصفهان اشاره دارد.

وی به کتاب «بهشت کبوتران» که در زمینه کبوترخانه‌های اصفهان است و "میراث کوچ شاهانه" که در این مجموعه درباره جلفا نوشته شده به عنوان مثال اشاره و اظهار کرد: هر کسی به شهر اصفهان آمده و در خصوص اماکن مختلف روایتی ارائه کرده به شکلی خاص در این ۱۰ جلد آورده شده است.

روایت سیاحان از اصفهان در ۱۰ جلد رونمایی شد

مساح تصریح کرد: این کتب مرجعی برای پژوهشگران و همه کسانی است که به دانستن در مورد تاریخ اصفهان علاقه داشته و می‌توانند در هر زمینه از آن استفاده کنند.

وی تاکید کرد: یک مجموعه ۱۰ جلدی دیگر نیز در آینده نزدیک به همین شکل جمع‌آوری خواهد شد که بناهای دیگر اصفهان را دربرمی‌گیرد.

مساح خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت داشته‌های گذشته اصفهان سعی خواهد شد یکی از ۱۰ جلد آینده به آثار این کهن‌شهر که در طول دوران گذشته تخریب شده است اختصاص یابد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1176816

مهمترین اخبار ایران و جهان: