نیوز سیتی!
07 شهریور 1402 - 17:54

بیش از ۲ هزار فرانسوی به‌دلیل اعتراضات در این کشور محکوم شدند

وزیر دادگستری فرانسه شمار افراد محکوم شده به‌دلیل مشارکت در اعتراضات مردمی اخیر در این کشور را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وزیر دادگستری فرانسه از محکومیت قضایی نزدیک به ۲هزار نفر در این کشور در رابطه با اعتراضات مردمی اخیر این کشور خبر داد.

«اریک دوپوند مورتی» وزیر دادگستری فرانسه روز سه‌شنبه این خبر را اعلام کرد.

وزیر دادگستری فرانسه بر ضرورت واکنش سریع، قاطع و نظام مند قضات به اعتراضات اخیر تاکید کرد.

دوپوند مورتی در گفتگو با رادیو «آر تی ال» گفت که از ۲هزار و ۱۰۷ نفر محاکمه شده، هزار و ۹۸۹ نفر مجرم شناخته شده اند و هزار و ۷۸۹ نفر به زندان محکوم شده اند.

وزیر دادگستری فرانسه افزود: من از قضات فرانسه درخواست کردم قاطعیت داشته باشند. مسئله بازگرداندن نظم و قانون بود.

اعتراضات در فرانسه پس از قتل یک نوجوان ۱۷ ساله به دست پلیس صورت گرفت و پس از آن مردم پاریس در مناطق حاشیه‌ای این شهر در اعتراض به قتل این نوجوان ۱۷ ساله توسط پلیس به خیابان‌ها آمدند. این اعتراضات با وجود بازداشت‌های گسترده برخی از معترضان توسط نیروهای پلیس، ادامه یافت.

کشته شدن نوجوان ۱۷ ساله فرانسوی در میان انتقادهای گسترده از سوی گروه‌های حقوق بشری در مورد رفتار نیروهای امنیتی فرانسه با شهروندان این کشور به ویژه اقلیت‌های قومی صورت گرفت.

از سوی دیگر، «امانول ماکرون» رئیس جمهور فرانسه به قتل نوجوان ۱۷ ساله توسط پلیس کشورش واکنش منفعلانه ای نشان داد. رئیس جمهور فرانسه ارتکاب این جنایت از سوی پلیس را تنها در کلام «نابخشودنی» و «غیرقابل توجیه‌» توصیف کرد.

دفتر دادستانی عمومی منطقه نانتر نیز اعلام کرد که قتل این نوجوان در جریان بازرسی نیروهای پلیس از یک خودروی حامل چند نفر رخ داد و این نوجوان با شلیک مستقیم پلیس در محل حادثه کشته شده و فرد شلیک کننده هم اکنون به اتهام «قتل غیرعمد» در بازداشت است.

گفته می‌شود تصاویر منتشرشده از نحوه قتل این نوجوان باعث خشم مردم فرانسه شد. تظاهرات ابتدا با تجمع عده‌ای در مرکز پلیس نانتر در حومه پاریس آغاز شد و به سرعت به مناطق دیگر شهر نیز کشیده شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1475660

مهمترین اخبار ایران و جهان: