نیوز سیتی!
28 خرداد 1402 - 18:33

واکاوی ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور ازبکستان به ایران

کارشناس مسائل قفقاز با بیان اینکه ایران می‌تواند کالاهای مختلفی به ازبکستان صادر کند، گفت: ایران و ازبکستان به دلایل مختلفی ظرفیت لازم برای توسعه روابط با یکدیگر را دارند و از نظر اقتصادی و سیاسی همگرایی 2 کشور می‌تواند به همکاری‌های بیشتر منتهی شود.

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- راهبرد معاصر نوشت: شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان به دعوت رسمی آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان و در رأس هیأتی عالی‌رتبه از مقام‌های سیاسی و اقتصادی این کشور به ایران سفر ‌کرد.

دیدار خصوصی با رئیس جمهور، نشست و مذاکرات هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور و امضای اسناد همکاری ازجمله برنامه‌های این سفر است.

میرقاسم مؤمنی، کارشناس مسائل قفقاز درباره سفر رئیس جمهور ازبکستان به ایران و اهمیت توسعه دیپلماسی منطقه ای در دولت سیزدهم به «راهبرد معاصر» گفت: تردیدی وجود ندارد سیاست  دولت سیزدهم در حوزه های روابط بین الملل نسبت به دولت های قبل بسیار تفاوت دارد، زیرا دولت آیت الله رئیسی دیپلماسی فعالی در پیش گرفته که نمونه اخیر آن سفر به آمریکای لاتین، برخی کشورهای آسیایی و عضویت در اتحادیه های منطقه ای و فرامنطقه ای برای تحقق منافع مشترک است.

وی افزود: رویکرد دولت سیزدهم در ازسرگیری رابطه با عربستان نشان دهنده تمرکز دولت بر دیپلماسی و رویکرد بسیار مهم و مثبتی که در پیش گرفته، است. وزارت امور خارجه با دیپلماسی سیاسی تهاجمی حصارها و مرزبندی هایی که بر اثر تحریم ها علیه ایران شکل گرفته است، درهم شکست. به نظر می آید دستگاه دیپلماسی بر مبنای توسعه مراودات با کشورهای مختلف به دنبال جهش اقتصاد ایران است و سعی می کند روابطش را با کشورهای دیگر احیا کند و رو به پیشرفت باشد.

کارشناس مسائل قفقاز عنوان کرد: وضعیت ثابت مذاکرات رفع تحریم ها، دیپلماسی مثبتی که باعث شد بسیاری از منابع مالی بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف در شرف آزادسازی باشد، جهشی که در توسعه منافع اقتصادی و ایجاد ثبات اقتصادی در داخل کشور و توسعه مناسبات غیرنفتی و صادرات و واردات به وجود آمده است، نشان می دهد دولت سیزدهم همچنان به فکر توسعه بیشتر روابط سیاست خارجی و اقتصادی است که سفر رئیس جمهور ازبکستان به ایران نیز در این راستا تحلیل می شود.

مؤمنی گفت: با نگاهی به روابط ایران و کشورهای مستقل مشترک المنافع بعد از فروپاشی شوروی سابق، متوجه می شویم ازبکستان یکی از کشورهایی بود که ایران همواره روابط مطلوبی با آن داشته است؛ به گونه ای که در سال های گذشته روابط با ازبکستان در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی پیشرفت خوبی داشت.

کارشناس مسائل قفقاز معتقد است: رویکرد جدید وزارت امور خارجه مانند توسعه روابط با قزاقستان، تاجیکستان و ترکمنستان باید به سایر کشورهای منطقه تعمیم داده شود. به نظر می آید ایران به مرکز ثقل مراودات سیاسی منطقه تبدیل شده است، لذا این روند می تواند شروع خوبی برای تعمیم این موضوع به کشورهای حوزه خلیج فارس، آفریقا، قفقاز و ... باشد.

کارشناس سیاست خارجی گفت: با نگاهی به توسعه روابط اقتصادی در کشورهای منطقه و آسیای میانه این بازارها می توانند یکی از اهداف تجاری ایران باشند. ایران می تواند کالاهای مختلفی به ازبکستان در حوزه های کشاورزی، صنعتی، پتروشیمی و نفتی صادر و همچنین از این کشورها محصولاتی مانند پنبه، آلومینیوم و ... وارد کند.

مؤمنی تصریح کرد: ایران و ازبکستان به دلایل مختلفی استعداد لازم برای توسعه روابط با یکدیگر دارند؛ از نظر اقتصادی و سیاسی همگرایی دو کشور می تواند به همکاری های بیشتر منتهی شود، ضمن اینکه ایران و ازبکستان به عنوان دو عضو پیمان شانگهای در این حوزه می توانند بیش از پیش همکاری های قابل توجهی داشته باشند.

پایان پیام/ت

منبع: فارس
شناسه خبر: 1293561

مهمترین اخبار ایران و جهان: