نیوز سیتی!
27 آبان 1402 - 15:18

تاریخ جام‌جهانی به روایت نقاش ایرانی در گزارش ویژه سایت فیفا +عکس

سایت فدراسیون بین‌المللی فوتبال، با انتشار گزارشی از دختر هنرمند ایرانی به انتشار نقاشی‌های وی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری فارس، به نوشته فیفا، فاطمه زارعی یکی از هنرمندان عاشق فوتبال است که بیش از 300 تصویر درباره تاریخچه جام‌جهانی را به تصویر کشیده است.

زارعی که طرفدار پر و پاقرص تیم ملی است از رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی 98 فرانسه خاطرات خوش زیادی دارد.

سایت فیفا می‌نویسد:

آیا فوتبال یک هنر است؟

نظرات درباره پاسخ به این پرسش متفاوت است.

تنها چیزی که لازم به نظر می آید یک «شاهکار» است؛ یک هدف درباره جایی نامشخص، یک شاهکار فنی عالی یا یک تلاش تیمی فوق‌العاده برای مطرح شدن دوباره بحث قدیمی.

با همه اینها، اما یک چیز مسلم است: فوتبال، الهام بخش هنر است.

نخستین بار که هنرمندان  از فوتبال در آثار خود استفاده کردند به اواخر قرن پانزدهم بازمی‌گردد. در آن زمان دو جین، هنرمند چینی، سه خانم را در باغی به تصویر کشید که در حال بازی کوجو بودند. کوجو در قرن دوم قبل از میلاد یک سرگرمی بسیار محبوب بود و این رشته به عنوان دورترین ریشه فوتبال در تاریخ مورد توجه است.

از زمان کار دو جین، آثار هنری الهام گرفته از فوتبال به وفور یافت می‌شود و جام‌های جهانی فیفا به ویژه برای خلق آثار مفید بوده است.

قطر 2022 اما یک هنرمند ایرانی را در کانون توجه قرار داد. نامش: فاطمه زارعی. هنر او: نقاشی روی توپ فوتبال.

وی می‌گوید: من حدود 300 پرتره با مضمون مسابقات جام جهانی نقاشی کرده‌ام و همچنین برخی از نکات برجسته هر رویداد را مستند کرده‌ام. در میان پرتره‌های نقاشی شده، بهترین دروازه‌بان، بهترین گلزن، بهترین بازیکن و قهرمانان هر دوره از رقابت‌های جام جهانی قرار دارد. ستاره‌هایی مانند روبرتو باجو و رونالدو را هم روی برخی از توپ‌ها نقاشی کرده‌ام.

نقاشی‌های باشکوهی که هر توپ را تزئین می‌کنند با شرح‌های دست‌نویس دقیق و آمار دقیق تکمیل می‌شوند؛ رکورد دستاوردهای کلیدی، تعداد تماشاگران، گل‌های زده شده و شهرها و استادیوم‌هایی که مسابقات در آن‌ها برگزار شده است. در مجموع، بیست و سه توپ، 92 سال تاریخ را در رنگ های مختلف، از اروگوئه 1930 تا قطر 2022 به تصویر کشیده شده است، اثری که منحصر به فرد است.

در حالی که مشخصا تیم ملی در قلب فاطمه زارعی جایگاه ویژه ای دارد، این هنرمند آرزو دارد که در توپ بعدی نیز جایگاه ویژه ای به آنها بدهد.

او در این باره می‌گوید:خاطرات فوق‌العاده‌ای از عملکردهای تیم ایران دارم. بهترین خاطره من به بازی‌های پلی‌آف آسیایی برای جام‌جهانی 1998 برمی‌گردد، زمانی که ایران با استرالیا بازی می‌کرد. بازی برگشت در استرالیا آنقدر سخت و پر از استرس بود که احساس می‌کردم خودم در استادیوم هستم. وقتی خداداد عزیزی گل مقدماتی را زد، فریاد زدم. این بازی 26 سال پیش بود.

دور بعدی جام جهانی به میزبانی مشترک کانادا، مکزیک و ایالات متحده برگزار خواهد شد.  فاطمه امیدوار است تیم ملی برای این رقابت ها در اوج باشند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1576517

مهمترین اخبار ایران و جهان: