نیوز سیتی!
30 آبان 1402 - 13:32

کنفرانسی علمی که به‌جای تمرکز صرف روی مقاله، به‌دنبال حل مسأله است

سیزدهمین دوره بین‌المللی و هفدهمین دوره ملی کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری ایران در بهمن‌ماه سال جاری با اولویت توسعه فناوری‌های دانش‌بنیان در صنایع برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران سالانه کنفرانسی را برگزار می‌کند که بزرگترین گردهم‌آیی متخصصان و مدیران حوزه مدیریت فناوری و نوآوری در کشور است. در سال جاری نیز سیزدهمین دوره بین‌المللی و هفدهمین دوره ملی این کنفرانس در تاریخ 11 و 12 بهمن ماه با محور اصلی «زیست بوم نوآوری، شرکت‌های بزرگ و اقتصاد دانش‌بنیان و نوآور» در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد.

مهدی محمدی، رئیس انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری در نشست خبری این کنفرانس از نقش انجمن در ترویج رشته مدیریت فناوری توضیح داد: خود رشته و حوزه تحصیلی مدیریت فناوری و نوآوری حدود 40 سال پیش در دنیا مطرح شد و دو دهه بعد هم از نجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری در کشور تأسیس شد. ترویج مفاهیم حوزه علمی مدیریت فناوری، ارتباط با صنعت، برگزاری دوره‌های پیشرو به‌روز و اشتراک‌گذاری دانش نیز از دیگر فعالیت‌های این انجمن در کشور است.

وی با اشاره به رویداد پیش روی مدیریت فناوری در کشور گفت: این گردهم‌آیی فقط جنبه علمی و انتشار پژوهش و مقاله ندارد و ایجاد ارتباط بین دانشگاه، سیاست‌گذاران دولت و بخش صنعتی کشور جزء مهمی از آن است. در پنل‌های تخصصی این کنفرانس، چالش‌های صنعتی که نیازمند توسعه فناوری هستند، بررسی می‌شود و نظرات و راه‌حل‌های متخصصین حوزه دریافت می‌شود.

سید حبیب‌الله طباطبائیان، رئیس این دوره از کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری نیز بیان داشت: این کنفرانس اکنون توانسته است در راستای ارتقاء سطح فناوری و نوآوری در ایران گام‌های مؤثری بردارد و با حمایت از ایجاد و توسعه شبکه متخصصان و تلاش‌گران عرصه مدیریت فناوری و نوآوری، به ارتقاء و بهبود تصمیم‌گیری‌های مرتبط با این حوزه در سطوح ملی و بنگاه کمک کند.

به گفته او، محورهای  اصلی کنفرانس، شامل «زیست‌بوم نوآوری با محوریت شرکت‌های بزرگ»، «نوآوری شرکتی (فرهنگ، سازوکارها و راهبردها و …)»، «سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری و مدیریت فناوری‌های نوظهور (هوش مصنوعی، زنجیره بلوکی و کلان داده)»، «اقتصاد دانش‌بنیان و تاب‌آوری در فضای تحریم»، «همکاری دانشگاه و صنعت، نوآوری باز و زیست‌بوم نوآوری و فناور ی»، «مساله‌محوری در سیاست‌گذاری فناوری و نوآوری (آب، مهاجرت، آلودگی هوا، …)»، «نوآوری اجتماعی، نوآوری فراگیر و نوآوری به صرفه»، «سیاست‌ها، نهادها و سازوکارهای تامین مالی نوآوری»، «سیاست‌گذاری و حکمرانی فناوری و نوآوری» و موضوعات دیگر است.

طباطباییان خاطرنشان کرد: نظام نوآوری ملی، بخشی، منطقه‌ای و فناورانه و فرارسی فناوری، دیپلماسی فناوری و نوآوری از دیگر محورهای این کنفرانس به شمار می‌رود.. این کنفرانس در روزهای ۱۱ و ۱۲ بهمن ماه سال جاری در سالن همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

در این نشست همچنین سیدکامران باقری، رئیس کمیته علمی این کنفرانس نیز تأکید داشت: یکی از اتفاقات جدید در این دوره از رویداد که به صورت جدی پیگیری می‌شود، تجربه‌نگاری و ثبت تجارب موفق یا ناموفق کشور در حوزه مدیریت فناوری است. در این رویداد قرار است ۱۵ نمونه دانش‌بنیان و غیر دانش‌بنیان که در حوزه فناوری و نوآوری فعالیتی را اجرایی کرده‌اند، مورد بررسی قرار گیرد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1579917

مهمترین اخبار ایران و جهان: