نیوز سیتی!
24 فروردین 1402 - 09:44

زیرمیزی، چاقویی بر گلوی بیماران

از یک طرف رنج بیماری بیمارش را می بیند و نمی تواند دیگر تحمل کند و از طرف دیگر هم این غصه که چطور این پول را جور کند، تمام فکر و ذهنش را مغشوش کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، همراه بیمار بالاخره بعد از مدت ها پیگیری و دیدن دست و پا زدن بیمار خود در بیماری، از آقای دکتر ... وقت می گیرد، با خوشحالی و سر وقت به همراه بیمارش وارد مطب آقای دکتر می شود و دکتر پس از بررسی تست های تشخیصی، به همراه بیمار این امید را می‌دهد که با شرایط موجود می توان به بهبود بیمار امیدوار بود.

همراه بیمار که بالاخره یک متخصص پیدا شده که به او جواب رضایت بخشی را می دهد با امید،  وقت عمل جراحی را سوال می کند و آقای دکتر هم با توجه به وخیم بودن حال بیمار، تاریخ عمل جراحی را در اولین  فرصت قرار می دهد و همراه بیمار از وی تشکر می کند، اما موضوع به همین جا ختم نمی شود؛ آخرین جمله آقای دکتر این است" من ؟؟؟؟ میلیون تومان نیز علاوه بر هزینه بیمارستان، "حق چاقو" می گیرم" و اینجاست که انگار آب سردی روی بیمار و همراهش می ریزند.

از یک طرف رنج بیماری بیمارش را می بیند و نمی تواند دیگر تحمل کند و از طرف دیگر هم این غصه که چطور این پول را جور کند، تمام فکر و ذهنش را مغشوش کرده است.

شکل گرفتن این پول‌های خارج از تعرفه پزشکی هم بسته به علاقه پزشک بوده و البته غیر قابل ردیابی است. برخی نقدی و داخل پاکت سفید می‌گیرد و بعضی‌ها هم به این کارها راضی نمی‌شوند و سکه تمام بهار آزادی یا ارز ( دلار یا دینار کویت) طلب می‌کنند.

این نوع پزشکان که بنا به گفته‌ رئیس سازمان نظام پزشکی تبریز خیلی کم هستند، بدون نظارت دقیقی و بدون هیچ دردسری به کار خود ادامه می‌دهند اما باید دید که چرا این پزشکان به درآمد قانونی خود قانع نمی‌شود و چه لزومی دارد که یک پزشک سوگند یاد کرده، حاضر می‌شود برای نجات جان انسان‌ها، آن‌ها را تحت فشار مالی قرار دهد. 

البته پزشکان بسیاری هم هستند که با دریافت حقوقی بسیار پایین فعالیت می‌کنند اما با این حال هنوز هم به فعالیت در بخش درمان مشغول هستند. 

 

واکنش رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز به معضل حق چاقو و زیرمیزی پزشکان

بهمن نقی پور رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در واکنش به انتقادات در خصوص عدم برخورد جدی و لازم با معضل حق چاقو و زیرمیزی پزشکان نیز گفت: در صورت ارائه مستندات با هر پزشک یا نیروی درمانی که خارج از چهارچوب از بیمار هزینه یا دریافتی به هر نوعی داشته باشند، به جدی‌ترین شکل برخورد می‌کنیم اما باید توجه کرد که این پدیده ناشی از عواملی چون عدم واقعی شدن تعرفه‌ها، تفاوت فاحش پرداختی به پزشکان و نیروهای درمانی در سایر کشورها در قیاس با داخل کشور بوده و البته حل آن نیازمند اجرای دقیق قوانین است.

وی ادامه داد: با توجه به فشار بالای کار پزشکی در خارج از کشور حتی برای دانشجویان این رشته در طول دوران تحصیل حقوق نیز در نظر گرفته می‌شود که زمینه ساز همراهی این قشر با طرح‌های اجرایی می‌شود اما در کشور ما به دلیل محدودیت منابع دولتی چنین امری ممکن نیست و باید با بررسی همه جوانب این موضوع در قالب کمیته ای کشوری نسبت به ارائه راهکاری برای حل معضل زیرمیزی پزشکان اقدام شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1144761

مهمترین اخبار ایران و جهان: