نیوز سیتی!
10 اسفند 1401 - 11:28

لزوم جهاد تربیتی و تربیت جهادی در آموزش و پرورش

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: امروز خیلی بیشتر از گذشته نیازمند جهاد تربیتی و تربیت جهادی هستیم و باید به عنوان سرلوحه کار همه در آموزش و پرورش قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علیرضا کریمیان مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در همایش گرامیداشت هفته تربیت اسلامی و تأسیس نهاد امور تربیتی با عنوان «تربیت صالح» که امروز در تالار وزارت کشور برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و گرامیداشت یاد شهدا به ویژه شهدای فرهنگی و دانش‌آموز، اظهار کرد: هر انسان دارای استعداد و توانایی‌های متعدد، متنوع و مختلفی است که شامل استعدادهای طبیعی و معنوی است.

وی ادامه داد: استعدادهای طبیعی، آن دسته از توانایی‌هایی هستند که چه بخواهیم و نخواهیم رشد می‌کنند و شکوفا می‌شود اما مهم‌تر، استعدادهای معنوی است که باید شناسایی کرده، پرورش دهیم و شکوفا کنیم و از اینجا بحث تربیت شروع می‌شود و نهایتا اینکه هدف اصلی رسیدن به کمال است.

کریمیان با بیان اینکه اگر تأکید می‌کنیم تا استعدادهای معنوی شکوفا شود برای رسیدن به نقطه عالی و کمال است و این کمال انسان مگر با پرورش محقق نمی‌شود، گفت: هر انسانی در هر درجه و مرتبه از استعداد معنوی و پرورش و شکوفا شدن استعدادها نیاز به تربیت دارد. اینکه انسان به نقطه‌ای می‌رسد که نیاز به تربیت ندارد، تصور غلط و اشتباهی است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: هدف از تربیت به فعلیت درآوردن استعدادها و توانمندی‌های بالقوه است و در نهایت می‌خواهیم به انسان و جامعه کمال یافته دست یابیم. 

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی مبتنی بر آموزه‌های دین مبین اسلام است، ادامه داد: انقلاب اسلامی به فکر رشد و تعالی افراد جامعه است و خوب می‌دانیم که استمرار و بقای هر جامعه‌ای در گروی باورها، ارزش‌ها، گرایش‌ها و رفتارهاست . وقتی هدف انقلاب اسلامی، رشد، تعالی و نهادینه کردن ارزش‌هاست باید به نسل های بعدی منتقل شود تا دوام و بقای جامعه ادامه پیدا کند. 

کریمیان با اشاره به ایجاد نهاد امور تربیتی توسطه شهید رجایی و شهید باهنر، گفت: نهاد امور تربیتی برای انتقال ارزش‌های دینی و فرهنگی اسلامی به نسل نوجوان و جوان، تربیت و بازسازی دانش‌آموزان در فضای دینی و انقلابی در مدارس، ورود نگرش‌های دینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی به نطام تعلیم و تربیت کشور در آن مقطع، حفظ و صیانت مدارس از آفت‌های سیاسی و رشد و شناخت دینی دانش‌آموزان تأسیس شد که اگر بخواهم این 5 هدف را در دو عنوان صورت خلاصه بیان کنیم، حراست از مرزهای اعتقادی و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی در مدارس است. 

وی ادامه داد: امروز در گام دوم انقلاب اسلامی قرار گرفتیم و یک مسیر روشنی را پیش رو داریم که به عنوان نقشه راه و نسخه تربیتی توسط مقام معظم رهبری ترسیم شده است؛ در این بیانیه، عمده مخاطب نوجوانان و جوانان هستند و رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، هدف غایی را نهادینه کردن تمدن نوین اسلامی می دانند. تمدن نوین اسلامی دارای چهار رکن شامل دین، عقلانیت، علم و اخلاق است و به همین خاطر است که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم روی عقلانیت و اخلاق جوانان و نوجوانان تأکید دارند. 

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه زیرساخت هر تمدنی نظام تعلیم و تربیت آن کشور است، گفت: آنان که سر کلاس درس ما هستند، آینده‌سازان ما هستند و باید تلاش کنیم این 4 رکن اصلی در بین نسل نوجوان و جوان بیشتر و بهتر از گذشته رشد و نمو داشته باشد و این اتفاق نمی‌افتد مگر روی تربیت فردی و اجتماعی دانش‌آموزان کار کنیم. 

وی با تأکید بر اینکه نقطه عطف تربیت یک انسان در دوران مدرسه شکل می‌گیرد، افزود: امروز خیلی بیشتر از گذشته نیازمند جهاد تربیتی و تربیت جهادی هستیم و باید به عنوان سرلوحه کار همه در آموزش و پرورش قرار گیرد؛ در این راستا و برای تحقق این مهم در اداره کل آموزش و پرورش، قرارگاه جهادی تربیت تشکیل شده است و توان درون سازمانی و برون سازمانی را در این قرارگاه ساماندهی شده است و ایمان دارم در آینده نه چندان دور شاهد اتفاقات خوب در نسل نوجوان و جوان خواهیم بود.

کریمیان تصریح کرد: برای تحقق تمدن نوین اسلامی نیازمند نیروی انسانی کارآمد و توانمند هستیم و با این نگاه نیازمند جهاد نیروسازی در آموزش و پرورش هستیم. پس جهاد تربیتی و تربیت جهادی و جهاد نیروسازی برای تمدن نوین اسلامی در سر لوحه کار ما قرار گیرد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1066386

مهمترین اخبار ایران و جهان: