نیوز سیتی!
04 شهریور 1402 - 09:37

لوکاشنکو: گسترش بریکس، پایان سلطه‌گری غرب را نزدیک‌تر می‌کند

رئیس‌جمهور بلاروس می‌گوید گرچه سلطه‌گری غرب هنوز پایان نیافته، گسترش بریکس و اضافه‌شدن اعضای جدید به این گروه، پایان سلطه‌گری غرب را نزدیک‌تر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «الکساندر لوکاشنکو»، رئیس‌جمهور بلاروس در جمع خبرنگاران اعلام کرد سلطه‌گری غرب هنوز پایان نیافته، اما گسترش و توسعه گروه «بریکس» گامی قدرتمند در این مسیر است.

وی دراین‌باره گفت: من معتقدم که سلطه‌گری هنوز پایان نیافته، اما گسترش بریکس گامی قدرتمند در این مسیر است. نه فقط رسانه‌های (غربی) بلکه مقامات ارشد غربی نیز (از عضویت اعضای جدید بریکس) عصبانی شدند.

به گفته لوکاشنکو، گسترش بریکس گام خیلی مهمی به سمت جهان چندقطبی است و این فقط اولین گام است.

لوکاشنکو در ادامه افزود: اگر اوضاع خوب پیش برود، برخی واحدهای محاسبات و ارزهای مختلف ظاهر می‌شود؛ و این همان چیزی است که غربی‌ها بیشتر از همه از آن می‌ترسند، به ویژه آمریکایی‌ها که سلطه‌گر هستند. همیشه بر این باور هستم که این گونه گام‌ها باید قاطعانه برداشته شوند.

کشور بلاروس در ماه مه ۲۰۲۳، رسماً درخواست پیوستن به بریکس را ارائه کرد.

سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی روز پنج‌شنبه در بیانیه پایانی پانزدهمین نشست سران بریکس اعلام کرد ب ایران، آرژانتین، مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اتیوپی از ژانویه ۲۰۲۴ به عنوان عضو رسمی بریکس به شمار خواهند رفت. ما بار دیگر بر تعهد بریکس به چندجانبه گرایی و محترم شمردن قوانین بین‌المللی تاکید می‌ورزیم.

کشورهای گروه بریکس هم‌اکنون متشکل از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین، و آفریقای جنوبی است. سرواژه بریکس (BRICS )هم از کنارهم‌قرارگرفتن حرف اول نام انگلیسی این کشورها تشکیل شده است. ۳۰ درصد تولید ناخالص و ۴۰ درصد جمعیت جهان در حوزه بریکس تعریف می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1468742

مهمترین اخبار ایران و جهان: