نیوز سیتی!
18 بهمن 1402 - 09:18

انقلاب اسلامی و تحول بنیادین در ندامتگاه‌ها

زندان‌ها در ایران و استان موفق گیلان به جای اینکه صرفاً محلی برای تحمل حبس باشد، حقیقتا به مرکز تربیت و اصلاح مددجویان در ندامتگاه‌ها تبدیل شده که یکی از مزیت‌های آن، مولد شدن مددجو به جای زندانی سرخورده بودن است.

خبرگزاری فارس، رشت- حمیدرضا دنیادیده: با حاکم شدن نظام اسلامی پس از انقلاب شکوهمند مردم ایران در سال ۵۷، همه ارکان نظام تغییرات محسوس و ملموس را به خود دیدند که یکی از آن‌ها، تغییر ماهیتی در زندان‌ها و ندامتگاه‌ها بود. 

زندان‌های خوفناک در نظام طاغوتی صرفاً جهت جزادهی و سزادهی بودند به گونه‌ای که در هر اتاق زندان‌ها، میله‌هایی تعبیه شده بود که زندانیان نتوانند از اتاق خارج شوند با اینکه تک سلول‌هایی وجود داشت که مسائل امنیتی بسیاری برای آن در نظر گرفته می‌شد درحالی‌که در نظام جمهوری اسلامی، نگاه به زندان و زندانی، نگاهی اصلاحی و تربیتی است. 

امروزه سازمان زندان‌ها اهداف و راهبردش را در جهت به‌ کارگرفتن اقدامات تأمینی برای تربیت انسان تغییر داده و به معنای واقعی کلمه، زندان به ندامتگاه و اندرزگاه تبدیل شده است. 

آمارها نشان می‌دهد ۷۰ درصد زندانیان از نظر سنی زیر ۴۰ سال و در ۱۰ سال اول ازدواج هستند؛ این یعنی اغلب زندانیان از گروه جمعیت فعال جامعه محسوب می‌شوند و نقش آن‌ها در تولید و اشتغال و تامین معیشت خانوار بسیار حائز اهمیت است. 

با گشتی در زندان‌ها و یا پیمایشی در سازمان‌های حمایتی و امدادی نظیر کمیته امداد و بهزیستی، آمارها حکایت از این دارد که اغلب زندانیان را خانوارهای فقیر و تهی‌دست تشکیل می‌دهند و همه این چالش‌ها زنگ خطری را به صدا در می‌آورد که توجه به معیشت، درآمد و اشتغال زندانیان به عنوان جمعیت فعال، لازم توجه و ضروری است. 

با ظهور و بروز انقلاب اسلامی و حاکم شدن عدالت‌ورزی، توجه به ارزش انسانی در قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی به وجود آمد، زندانی از صرف یک انسانِ مصرف کننده که تحمل حبس می‌کند به یک مددجوی فعال مشارکت‌کننده در اصلاح و تربیت خود، خانواده و جامعه تبدیل شد. 

زندان‌ها امروزه توجه اساسی به مولدسازی مددجو در ندامتگاه‌ها دارند و اقدامات تربیتی و اصلاحی انجام شده در آن‌ها شایسته تحسین و قابل تقدیر است چرا که ابتدا به مددجوی حاضر در ندامتگاه مهارتی را آموزش، مدرک معتبری را ارایه، در داخل زندان ظرفیت‌های اشتغال را ایجاد، مددجو را مشغول به کار و به وی حقوق پرداخت و در صورت پایان تحمل حبس، تسهیلاتی را نیز به آن پرداخت می‌کنند تا ابتدا برای خود و خانواده و در صورت لزوم برای دیگران نیز شغل ایجاد کنند؛ درست همان کاری که اداره‌کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان گیلان با مددجویان خود می‌کند. 

رضا محمدی اصل مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: شمار بالایی از مددجویان زندان‌های استان گیلان ابتدا توسط سازمان فنی و حرفه‌ای، جهاد سازندگی و صنایع دستی مهارت‌های لازم را کسب و سپس وارد کارگاه‌های مهارتی تولید می‌شوند. 

به گفته محمدی، امسال ۱۵۰۰ نفر از مددجویان در زندان‌های استان گیلان مشغول به کار شدند و ماهانه حدود چهار میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند. 

مدیرکل زندان‌های گیلان همچنین مطرح کرده که پس از آزادی و با مهارتی که مددجو کسب کرده و مدرکی که پس از قبولی در آزمون‌ها حاصل شده، تسهیلاتی به مددجویان پس از آزادی پرداخت می‌شود که علاوه بر ایجاد اشتغال برای خود، خودشان نیز تولید کننده شغل برای دیگران می‌شوند. 

در حال حاضر مددجویان در زندان‌های گیلان در رشته‌هایی نظیر برق ساختمان، کفاشی، پرورش دام و طیور، زنبور عسل، پرورش قارچ، گلخانه، تعمیر تیلر و تراکتور، تعمیرکار کولر، معرق کاری، منبت کاری، تریکو بافی، قالیبافی، پرورش ماهیان خاویاری، پره صیادی، نقطه کوبی، مونتاژ لوستر، جوراب بافی، صنایع دستی، تولید سنگ مصنوعی، پرورش ماهیان سردابی و گرمایی، قالی بافی، جوجه کشی، تولید بلدرچین، تولید ماهی قزل‌آلا و غیره مشغول به کار و در کنار تحمل حبس، تامین کننده بخشی از معیشت خود و خانواده نیز هستند. 

علاوه بر سهم قابل توجه اشتغال مددجویان در زندان‌های گیلان، تا به اکنون بیش از ۴۵۰۰ نفر در کلاس‌های آموزشی کسب مهارت زندان‌های استان شرکت و بیش از ۲۰۰۰ نفر نیز مدرک مهارتی دریافت کرده‌اند که در جای خود، در خور تحسین است. 

موضوع اصلاح و تربیت زندانیان در ندامتگاه‌ها با ابزار آموزشی، اشتغال و حرفه آموزی در زندان‌های گیلان که مینیاتوری از زندان‌های موفق کشور است، پررنگ بوده هر چند این مسیر باید تا بازنشسته شدن مددجویان زندان‌ها، ادامه نیز داشته باشد. 

پایان پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1663642

مهمترین اخبار ایران و جهان: