نیوز سیتی!
17 دی 1402 - 11:57

هوش مصنوعی ابزار نظام سرمایه‌داری‌ است

رئیس حوزه هنری استان کرمانشاه گفت: هوش مصنوعی ابزار نظام سرمایه‌داری‌ است، اگر از هوش مصنوعی سوال کنید که جنایت رژیم صهیونیست در غزه را به تصویر بکشد این کار را نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، ویژه‌ برنامه‌های اختتامیه‌ بخش علمی بیست‌ و پنجمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی در استان، برگزاری اولین پنل تخصصی با موضوع «قصه‌گویی و آینده» با حضور اساتید بنام «افشین آزادی»، «محمد حسینی‌مقدم» و «مریم صنیع‌اجلال» با محوریت قصه‌گویی از تخیل تا نوآوری در دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه برگزار شد.

افشین آزادی رئیس حوزه هنری استان کرمانشاه در این نشست، اظهار کرد: نگاه بنده هوش مصنوعی انتقادی‌ست و معتقدم برخلاف تصور تسلط هوش مصنوعی بر بشر، چنین اتفاقی نخواهد افتاد، همانگونه که با آمدن رادیو، تلویزیون، تلفن، وب و... چنین اتفاقی نیفتاد.

وی افزود: انسان دارای ساحتی‌ست که آن ساحت را هوش مصنوعی نمی‌تواند شکست دهد. در واقع قصه‌گویی یک رسانه است، قصه‌گویی در دسته‌ رسانه‌های سنتی محسوب می شود.

رئیس حوزه هنری استان کرمانشاه ادامه داد: سینه‌به سینه داستان‌ها و اساطیر از پدران و مادران به ما متقل شده، اما هوش مصنوعی ابزار نظام سرمایه‌داری‌ است، اگر از هوش مصنوعی سوال کنید که جنایت رژیم صهیونیست در غزه را به تصویر بکشد این کار را نمی‌کند.

وی ادامه داد: اگر از ابزار روز استفاده می‌کنید جریان تعاملی بودن با مخاطب را فراموش نکنید از برقراری ارتباط یک سویه با مخاطب اجتناب کنید و حتما از تعامل و بازخوردگیری استفاده کنید و سعی داشته باشید در لبه‌های هنر حرکت کنید و هنر را به کار ببرید.

مریم صنیع‌اجلال از اساتید دانشگاه در خصوص قصه‌گویی از تخیل تا نوآوری، گفت: هوش مصنوعی نقش مرجعیت قصه را به چالش کشیده، توانمندسازی کودکان و نوجوانان در آینده مبتنی بر هوش مصنوعی، کارکردها و هوش مصنوعی و ابعاد آن از مباحثی‌‌ست که باید به آن پرداخته شود.

وی افزود: قصه مهمترین قالب برای انتقال معنا و مفاهیم و تخیل مبنای پرورش انسان نوآوراست همچنین فرآیند جامعه‌پذیری در داستان‌ها معنا پیدا می‌کند‌.

این استاد در ادامه پیشنهاداتی برای قصه‌گویی در عصر هوش مصنوعی، خلق شخصیت‌های قابل ارتباط‌گیری برای کودکان، درس‌های اخلاقی، توجه به پیامدهای مثبت و منفی هوش مصنوعی، ساده کردن ایده‌های پیچیده، انتقال هنجارهای فرهنگی، آموزش تعامل امن انسان و ماشین، استفاده از تصویرپردازی ارائه داد و به سوالات مخاطبان در خصوص استفاده از قصه جهت توانمندسازی کودکان پاسخ داد.

محمدحسینی‌مقدم به‌عنوان سخنران این نشست، بیان کرد: ما زمانی می‌توانیم به یک آینده اطمینان بخش فکر کنیم که آن را تصور کرده باشیم، در واقع روایت‌ها سازنده‌ آینده‌ ما هستند.

وی افزود: در طول تاریخ تکنولوژی و آموزش در حدود بیست‌هزار سال با همدیگر هم‌سویی داشتند، در حال حاضر اگر روایت‌ها و قصه‌های ما نتوانند با تکنولوژی تطابق کند یک دردمندی اجتماعی را خواهیم داشت.

حسینی‌مقدم ادامه داد: داستان هوش مصنوعی داستان الکتریسته جدید است، همانگونه که الکتریسته جهان را به طور کامل و ناگهانی و انقلابی تغییر داد هوش مصنوعی به تدریج جهان را متحول خواهد ساخت. 

پایان پیام/پ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1629342

مهمترین اخبار ایران و جهان: