نیوز سیتی!
10 بهمن 1402 - 16:43

واکنش لاوروف به ادعای قصد روسیه برای حمله به سایر کشورها/ کمک ۲۰۰ میلیارد دلاری غرب به اوکراین

وزیر خارجه روسیه ادعای اینکه کشورهای بالتیک و اسکاندیناوی «هدف بعدی» مسکو بعد از اوکراین هستند را پوچ خواند و گفت: غرب تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار به کی‌یف کمک کرده، ولی حمایت اتحادیه اروپا از کشورهای جنوب و شرق طی ۷ سال ۸۰ میلیارد دلار بوده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه ظهر امروز، سه شنبه، در میزگردی در خصوص حل و فصل بحران اوکراین در جمع روسای نمایندگی‌های دیپلماتیک کشورهای خارجی در مسکو، تاکید کرد که ادعای برخی مقامات غربی مبنی بر اینکه کشورهای حوزه دریای بالتیک و همچنین سوئد، فنلاند و نروژ ممکن است «هدف بعدی روسیه» پس از پایان پایان درگیری در اوکراین باشند، کاملاً پوچ و بی‌اساس است.

لاوروف توضیح داد: «آنها مستقیماً می‌گویند: "اگر روسیه پیروز شود و بتواند از منافع خود دفاع کند، کشورهای بالتیک، سوئد، فنلاند و نروژ هدف بعدی قرار خواهند گرفت. <…> پوچ بودن چنین اظهاراتی برای همه و برای هر کسی که کوچکترین درکی از تاریخ داشته باشد، روشن است.»

وی افزود: «اهداف آغاز عملیات نظامی ویژه که روسیه در فوریه سال 2022 اعلام کرد، برای همه جهان شناخته شده و بر کسی پوشیده نیست. ما در حال از بین بردن بی عدالتی تاریخی هستیم. ما نه تنها تلاش‌ها برای تحریف تاریخ مردم کشورمان را خنثی می‌کنیم،، بلکه اجازه نمی‌دهیم این تاریخ برای همیشه فراموش شود.»

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تاکید کرد که مسکو با انجام عملیات ویژه، در برابر تلاش‌های غرب برای تبدیل سرزمین‌هایی که در آن روس‌ها و دیگر مردم روس قرن‌ها در آنجا زندگی می‌کرده‌اند به سکوی عملیاتی که ناتو به رهبری ایالات متحده از آن برای تهدید امنیت فدراسیون روسیه استفاده می‌کند، مقاومت می‌کند.

غرب در طی دو سال گذشته بیش از 200 میلیارد دلار به اوکراین اختصاص داد

سرگئی لاوروف در این میزگرد یادآور شد که در کمتر از دو سال پس از آغاز عملیات ویژه روسیه برای دفاع از مردم دونباس، کشورهای غربی تاکنون بیش از 200 میلیارد دلار برای حمایت نظامی و مالی به اوکراین اختصاص داده‌اند. 

وزیر خارجه روسیه گفت: غرب تاکنون بیش از 200 میلیارد دلار برای اهداف نظامی و حمایت از بودجه دولت اوکراین که کاملاً ورشکسته شده، اختصاص داده است.  برای مقایسه باید یادآور شد که اتحادیه اروپا کمتر از 80 میلیارد دلار برای حمایت اجتماعی-اقتصادی برای کشورهای جنوب و شرق جهان اختصاص داده و تازه این بودجه در مدت هفت سال در نظر گرفته شده است. 

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با اشاره به اینکه کشورهای کمک کننده اصلی برای اوکراین آمریکا، آلمان، بریتانیا، لهستان، نروژ، دانمارک، هلند و سوئد هستند، افزود: در عین حال، کشورهای غربی سرسختانه هنوز نمی‌خواهند به این واقعیت توجه کنند که سلاح‌هایی که به کی‌یف می‌رسانند در حال «گسترش» به نقاط داغ در سراسر جهان است، نقاطی که از جمله گروه‌های افراطی و تروریست‌ها از آنها استفاده می‌کنند.

لاوروف ادامه داد: در عین حال، بودجه‌ای که در اوکراین دفن می‌شوند، به خوبی نشان می‌دهد که چقدر برای غرب مهم است که از «شکست» پروژه «اوکراین» خود جلوگیری کند. حتی با درک این موضوع که از هم اکنون مشخص است، کشورهای غربی نمی توانند کمک به کی‌یف را متوقف کنند، زیرا این اقدام به اعتبار آنها آسیب می‌رساند و همچنین منافع اقتصادی آنها، به خصوص سودهای کلان  نظامی ایالات متحده در معرض خطر است.

لاوروف: اصرار غرب بر «فرمول زلنسکی» راهی به ناکجاآباد است

وزیر امور خارجه روسیه همچنین معتقد است که اصرار کشورهای غربی بر پایبندی به فرمول به اصطلاح صلح ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، راهی به ناکجاآباد است. وی توضیح داد: «تمام کشورهایی که در مسکو نمایندگی دارند و در مواردی در جلسات مختلف در قالب کپنهاگ شرکت کرده‌اند، نظرات خود را با ما در میان گذاشته و آنها نیز با ما موافقند که این قالب و از همه مهمتر تاکید مطلق بر پیروی از «فرمول زلنسکی» و غرق شدن در فقدان جایگزینی برای آن راه به جایی نداشته و مسیری به بن بست رسیده است.»

وی با تاکید بر اینکه خواسته های مندرج در "فرمول صلح" زلنسکی "بیهوده" است و به سخنان نمایندگان برخی کشورها اشاره کرد که بحث در مورد حل و فصل اوضاع اوکراین بدون مشارکت روسیه را بی معنا دانسته‌اند.

سرگئی لاوروف همچنین یادآور شد که روسیه در حال بررسی آن است که کی‌یف با تسلیحات کدام کشور غربی هواپیمای روسی ایل-76 که اسیران جنگی اوکراینی را برای مبادله منتقل می‌کرد، را ساقط کرده است. وی در عین حال تاکید کرد که روسیه نتیجه تحقیقات درباره هواپیمای سرنگون شده را از کسانی که مایل هستند حقیقت را در مورد آنچه رخ داده، بدانند پنهان نخواهد کرد و تمام زوایای این حادثه روشن خواهد شد. 

انتهای پیام/ 

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1654742

مهمترین اخبار ایران و جهان: