نیوز سیتی!
24 خرداد 1402 - 17:25

اقدام قاطع سازمان بهزیستی در برخورد با یک مرکز متخلف

اقدام قاطع سازمان بهزیستی نشان داد این سازمان برای مراکز نگهداری از کودکان بدسرپرست و بی سرپرست با کسی تعارف و مماشات ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدمحمدجواد حسینی مدیر کل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان بهزیستی کشور در اطلاعیه ای درباره ماجرای آزار و اذیت کودکان بد سرپرست و بی سرپرست در یکی از مراکز نگهداری از این کودکان توضیحاتی ارائه کرد.

وی پس از برکناری مسئول فنی و خلع ید مؤسسه، از پیگیری حقوقی و صدور قرار بازداشت برای دو نفر از کارکنان مؤسسه به دلیل رفتار نامناسب با کودک خبر داد.

حسینی با بیان اینکه سازمان بهزیستی به محض اطلاع از این اتفاق با فوریت پس از خلع ید مؤسسه، مربیان خود را در مرکز مستقر کرد، افزود: در گام بعدی شکایت کیفری از مرکز متخلف به دلیل کودک آزاری انجام گرفت که تاکنون منجر به صدور قرار بازداشت برای دو نفر از کارکنان این مؤسسه شده است.

وی صیانت از حقوق همه افراد تحت پوشش سازمان و علی‌الخصوص کودکان را وظیفه سازمان بهزیستی عنوان کرد و تصریح کرد: سازمان بهزیستی در حفظ و صیانت از سلامت و شأن و منزلت کودکان تحت سرپرستی با هیچکس مماشات نمی‌کند و این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری خواهد کرد.

مدیر کل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور افزود: هموطنان می‌توانند از طریق سامانه دیده بان و خط تلفن ۱۴۸۲ موارد تخلف در مراکز سازمان بهزیستی را اطلاع دهند تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.

اقدام موثر و مثبت بهزیستی در برخورد با خاطیان مرکز نگهداری

واکنش سازمان بهزیستی از دو جهت قابل تقدیر است؛ اول اینکه به فاصله کوتاهی از انتشار این خبر، سازمان بهزیستی به جای تکذیب و فرافکنی، از برخورد با عوامل این تخلف خبر داده است. دوم اینکه سازمان بهزیستی هیچ گونه مماشاتی با مسئولان متخلف این مرکز نداشته و اعلام کرد با شکایت بهزیستی تاکنون برای دو نفر از کارکنان این مؤسسه قرار بازداشت صادر شده است.

موضوعی که نشان می‌دهد سازمان بهزیستی برای مراکز نگهداری از کودکان بدسرپرست و بی سرپرست با کسی تعارف و مماشات نداشته و ملاحظه‌ای در این زمینه ندارد.

به دلیل بروز برخی حوادث تلخ در گذشته نظیر آزار کودکان معلول در پرورشگاه یا ایراد صدمات بدنی به معلولان در یک مرکز نگهداری کودکان در شیراز و به دلیل جلوگیری از اقدامات مشابه در آینده لازم است نسبت به این قضیه بیش از پیش با حساسیت برخورد کرد.

در این زمینه چند سوال مطرح است که برای روشن شدن این موضوع پاسخ به آنها الزامی است.

اول اینکه در گزارش یادشده از تخلف عوامل این مرکز نگهداری یاد شده بود. و سازمان بهزیستی هم در جوابیه امروز خود به برخورد با دو نفر از عوامل مرکز نگهداری اشاره کرده است. آیا افراد دیگری در این زمینه احضار یا بازداشت خواهند شد؟ به چه علت با این دو نفر برخورد شده است؟

سوال دیگری که در این زمینه مطرح است میزان و نحوه بررسی سالیانه این مراکز است. آیا بهزیستی به صورت مداوم از مراکز نگهداری غیر دولتی بازرسی دارد؟ با توجه به اینکه گفته شده بود رئیس این مرکز متخلف درخواست مجوز دیگری را هم برای تأسیس یک مرکز دیگر داشته بود؛ آیا بهزیستی نسبت به عملکرد رؤسای مراکز و عدم تمدید صلاحیت آنان دقت لازم را دارد؟

اگر خبر این حوادث دردناک از یک رسانه منتشر نمی‌شد؛ آیا بهزیستی از بروز این تخلفات باخبر نمی‌شد؟

در خصوص واگذاری و اعطای مجوز مؤسسه‌های نگهداری کودکان معلول یا بی‌سرپرست و بدسرپرست به مراکز خصوصی سازمان بهزیستی چه شرایطی را مد نظر قرار داده است و چگونه صلاحیت‌های لازم را به طور مداوم رصد می‌کند.

حال که سازمان بهزیستی با این اطلاعیه ما را به برخورد با متخلفین در مراکز نگهداری کودکان بدسرپرست و بی سرپرست امیدوار کرده است؛ لازم است با شفافیت و قاطعیتی که از آنان انتظار می‌رود از بروز حوادث تلخ مشابه در آینده جلوگیری کند.

در این زمینه لازم است مردم نیز در صورت مشاهده هر گونه برخورد نامناسب با کودکان معلول، کودکان بی سرپرست و بدسرپرست، موارد تخلف را از طریق سامانه دیده بان و خط تلفن ۱۴۸۲ و یا خط تلفن ۱۲۳ به سازمان بهزیستی اطلاع دهند تا اقدامات لازم از سوی مراکز ذی‌صلاح صورت گیرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1285186

مهمترین اخبار ایران و جهان: