نیوز سیتی!
26 خرداد 1402 - 16:01

سفر رئیس جمهور به حیات خلوت آمریکا مصداق تبدیل تهدید به فرصت است

نائین_امام جمعه شهرستان نائین گفت: سفر اخیر رئیس جمهور دولت سیزدهم به حیات خلوت کشور استکباری آمریکا، تبدیل تهدید به فرصت با اتکا به خودباوری و اعتماد به توان داخلی است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمین محمد مطهرخو در نماز جمعه این هفته شهرستان نائین با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب، صنعت هسته‌ای را کلید پیشرفت کشور عنوان کردند، اظهار کرد: دو موضوع تنوع و فراوانی کاربردهای صنعت هسته‌ای در حوزه‌هایی نظیر دارویی، پزشکی، صنعتی، انرژی و موضوع صف شکنی و بن بست بازکنی این صنعت برجسته و مطرح، حائز اهمیت است؛ ایران در صنعت هسته‌ای مقتدرانه به پیش می‌رود و دشمن نیز اصرار به دست نیافتن کشور به دستاوردهای صنعت هسته‌ای دارد.

وی در ادامه با اشاره به سفر مهم رئیس جمهور دولت سیزدهم به کشورهای آمریکای لاتین، موضوع مشترک کشور ما و سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا به عنوان حیات خلوت کشور استکباری آمریکا، ایستادگی ما و آنها در برابر نظام سلطه و آمریکا است و در این مسیر این کشورها نیز به دلیل ایستادگی مانند ایران در مقابل زیاده خواهی آمریکا، مورد تحریم مستکبرانه همسایه خودشان یعنی آمریکا قرار گرفته‌اند.

سفر رئیس جمهور تبدیل تهدید به فرصت با اتکا به خودباوری است

امام جمعه شهرستان نائین افزود: مسئولان ما بهترین استفاده را از وضعیت و فرصت پیشرو کردند و بسترها و ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی را با این کشورها افزایش دادند و این سفرها به منظور افزایش روابط اقتصادی و سیاسی و به معنای تبدیل تهدیدها به فرصت با اتکا به خودباوری و اعتماد به توان داخلی است.

وی به سالروز ازدواج آسمانی حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) اشاره و بیان کرد: هرچقدر شرع مقدس اسلام بر انجام صمیمانه و آسان ازدواج تاکید می‌کند، متأسفانه مردم برخلاف آن عمل می‌کنند و در مقابل ازدواج را سخت، پرتکلف و پر هزینه انجام می‌دهند و به راستی پایان این رقابت و مسابقه چشم و هم چشمی جاهلانه، شیطانی و باطل کجاست؟.

مطهرخو اضافه کرد: بازی در میدان شیطان هیچ پایانی ندارد و هرچقدر مردم بر این چشم و هم چشمی‌ها وسعت دهند، باز هم جا دارد و نتیجه سخت کردن ازدواج، دخترها و پسرهای زیادی است که در خانه‌ها مانده‌اند و شرایط ازدواج با این رسم و رسوم‌های غلط برای آنان فراهم نیست.

موانع ازدواج فرهنگی و نه اقتصادی و معیشتی است

وی با بیان اینکه موانع ازدواج صرفاً اقتصادی و معیشتی نیست، تصریح کرد: به فرموده رهبر انقلاب، عمده موانع ازدواج موانع فرهنگی است و عادت‌ها، فخر فروشی‌ها، چشم و هم چشمی‌ها و تجمل طلبی‌ها از این موانع برای تحقق ازدواج آسان و حرکت جوان با خیال راحت به سمت ازدواج است.

مطهرخو سنت ازدواج را یک سنت الهی و مورد تاکید پیامبر اکرم (ص) برخلاف یک کار اقتصادی و معامله عنوان و اظهار کرد: کم کاری در گفتمان سازی و فرهنگ سازی، سلب روح تقدس از ازدواج، کم رنگ شدن فرهنگ واسطه‌گری در ازدواج، سختگیری در شرایط ازدواج، اسراف و به رخ کشیدن‌ها و دیگر موارد اینچنینی از اصلی‌ترین موانع ازدواج آسان در بیانات رهبر انقلاب است.

وی خاطرنشان کرد: تشکیل خانواده، ازدواج و تعداد فرزندان یک فرهنگ است و اگر در این موارد بینش و رفتار مردم بر پایه صحیح قرار گیرد، جامعه اصلاح می‌شود و اگر این بینش و رفتار بر قاعده شهوات باشد، متأسفانه جامعه روز به روز به سمت شهوات بی قائده خواهد رفت و همه در این خصوص برای گفتمان سازی و کار فرهنگی باید ورود کنند.

امنیت غذایی از سایر مراتب امنیت مهم‌تر است

مطهرخو با اشاره به موضوع کشاورزی و بیان اینکه امنیت غذایی از سایر امنیت‌ها مهم‌تر است، گفت: اراضی کشاورزی بدون سند و در معرض تغییر کاربری، وابستگی کشور به محصولات غذایی، نقص آمار و اطلاعات در مورد دام و طیور، زمین‌های زیرکشت و دیگر اطلاعات، کمبود سرمایه گذاری در کشاورزی و ضعف دیپلماسی در حوزه غذایی از پنج مسئله مهم کشور در موضوع کشاورزی است که با پیگیری دولت نیز همراه است.

وی در ادامه افزود: ایران کشوری کم آب است و علاوه بر آن مدیریت منابع آب به درستی انجام نمی‌شود و بخش عمده‌ای از مناطق نیز کویری هستند از این‌رو بهترین راه برای مقابله با بحران کم آبی، صرفه‌جویی است و این مهم به معنای استفاده درست و بهینه است و لازم است در این خصوص فرهنگ سازی مصرف درست و کار فرهنگی انجام شود.

تذکر برای صرفه‌جویی آب در تابستان از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است

مطهرخو اسراف در آب، برق و حتی در امورات ازدواج را حرام دانست و گفت: تذکر دوستانه برای صرفه‌جویی در مصرف آب در ایام تابستان از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است و امیدواریم مسئولان شهرستان نائین از این نعمت خدادادی و آب فراوان که در بندها و سیل‌ها قرار گرفت و آنها را از آب باران سرریز کرد به درستی و به موقع استفاده کنند.

وی تاکید کرد: برخی از کارهای شهری به امام جمعه منتسب می‌شود که این کارها اصولاً به امام جمعه شهرستان ربطی ندارد و از این تریبون از شهردار و شورای اسلامی شهر درخواست می‌کنم که ضمن شرکت حتی یک بار در نماز جمعه، به سوالات و ابهامات مردم در حوزه شهری پاسخ دهند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1288642

مهمترین اخبار ایران و جهان: