نیوز سیتی!
25 آذر 1402 - 15:20

فارس من| مطالبه مردم بابت آزادشدن واردات لوازم خانگی و ایجاد رقابت سالم در تولید

مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت پویشی در فارسِ من از مسئولان خواسته‌اند واردات لوازم خانگی آزاد شود و عنوان کرده‌اند که این روزها تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان داخلی لوازم خانگی، هر نوع کالایی را با هر نوع کیفیت و با قیمت بالا در بازار عرضه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت پویشی با عنوان «درخواست پایان ممنوعیت واردات لوازم خانگی» از مسئولان خواسته‌اند تا واردات لوازم خانگی آزاد و ممنوعیت واردات آن، لغو شود. 

مخاطبان خبرگزاری فارس عنوان کرده‌اند: از سال 1397 ممنوعیت واردات لوازم خانگی با هدف حمایت از تولید داخل اعمال شده است، این در حالی است که با لغو نشدن ممنوعیت واردات حق و حقوق مصرف کنندگان تضییع می‌شود زیرا تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان هر نوع کالایی را با کیفیت پایین و قیمت بالا در بازار عرضه می‌کنند.

مخاطبان خبرگزاری فارس عنوان کرده‌اند: با توجه به اینکه اکنون کالای لوازم خانگی خارجی به صورت غیرمجاز و قاچاق به کشور وارد می‌شود و مردم هم این کالاها را بدون گارانتی مناسب و با قیمت بالا خریداری می‌کنند بهتر است این کالاها از روش قانونی وارد کشور شود تا هم حقوق دولتی واردات این کالاها دریافت شود و هم مردم بتوانند کالایی را با اطمینان خاطر خریداری کنند. 

به گزارش فارس، در سال 1397 با تشدید تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران و در نتیجه محدودیت‌های ارزی واردات برخی از کالاها از جمله لوازم خانگی ممنوع شد. 

پیرو این ممنوعیت بازار لوازم خانگی در ابتدا دچار تلاطماتی شد به‌طوری که برخی کالاهای لوازم خانگی در بازار کمیاب و حتی نایاب شد و قیمت انواع کالاهای لوازم خانگی افزایش یافت اما پس از مدتی تولید‌کنندگان داخلی با افزایش تولید، نیاز بازار را تامین کردند و به مرور تلاطمات بازار لوازم خانگی فروکش کرد، حتی لوازم خانگی مانند ماشین ظرف‌شویی که تولید داخلی بسیار محدودی داشت پس از مدتی توسط تولید‌کنندگان داخلی تولید شد. 

اما با وجود ممنوعیت واردات لوازم خانگی، بازار لوازم خانگی مملو از اجناس قاچاق است زیرا یکسری معافیت‌های وارداتی وجود دارد که با سوء استفاده از آنها واردات لوازم خانگی قاچاق انجام می‌شود، براساس قانون در مناطق مرزی، کوله بر‌ اجازه واردات لوازم خانگی دارد و یا بصورت ته لنجی اجازه واردات  برخی کالاها وجود دارد لذا بخشی از لوازم خانگی قاچاق از این روش ها به کشور وارد می شود.

* شرط وزیر صمت برای آزادشدن واردات لوازم خانگی

‌به تازگی ‌نیز عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره واردات لوازم خانگی مطالبی را عنوان می‌کرد که حاکی از آن بود که قرار است واردات لوازم خانگی آزاد شود.  

وی در آخرین اظهاراتش در مورد واردات لوازم خانگی در حاشیه آیین افتتاحیه دومین نمایشگاه اوراسیا در جمع خبرنگاران گفت: وقتی ناترازی از ابعاد کمی و کیفی لوازم خانگی داخلی رفع شود، دلیلی برای محدودیت واردات وجود ندارد، لذا از نظر من نباید ممنوعیتی در مورد واردات لوازم خانگی داشته باشیم.

بعد از این اظهارات نیز بخشنامه‌ای از سوی معاون اول رئیس جمهور درباره آزاد شدن لوازم خانگی ابلاغ شد. 

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در این بخشنامه مجوز واردات لوازم و تجهیزات برقی و گازسوز (لوازم خانگی) با استاندارد و برچسب انرژی فقط با 2 رتبه برتر انرژی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صادر کرد.

در این بخشنامه آمده است: واردات لوازم و تجهیزات برقی و گازسوز مشمول مقررات و اجرای اجباری استاندارد معیار مصرف و برچسب انرژی، فقط با دو رتبه برتر انرژی و بر اساس آخرین ویرایش استاندارد ملی معیار مصرف انرژی تجهیزات انرژی‌بر برقی خانگی و گازسوز مشمول مقررات اجرای اجباری، مجاز بوده و باید از واردات تجهیزات مذکور با رتبه‌های انرژی پایین‌تر جلوگیری به عمل آید.

البته هنوز مسئولان وزارت صمت به‌طور واضح در مورد این بخشنامه اظهار نظر نکرده‌اند و در لفافه در مورد واردات لوازم خانگی صحبت می‌کنند‌، مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت، در این باره می‌گوید: درباره واردات لوازم‌خانگی معاون مربوطه در وزارت صمت باید توضیح دهد و جزئیات واردات لوازم‌خانگی بسته به اینکه چه نوع لوازم‌خانگی باشد و برای اصلاح روند انرژی باشد متفاوت است، بنابراین اگر بگویم واردات آزاد شده ممکن است درباره تمام گروه‌های کالایی درست نباشد.

پایان پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1606542

مهمترین اخبار ایران و جهان: