نیوز سیتی!
16 آذر 1402 - 15:22

یامین‌پور: جنبش دانشجویی با آزادی‌خواهی و عدالت طلبی گره خورده است

معاون وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه جنبش دانشجویی با آزادی‌خواهی و عدالت طلبی گره خورده است گفت: جنبش‌های دانشجویی اگر از مفاهیم اصلی فاصله بگیرد به ناجنبش دانشجویی تبدیل می‌شود و در مسیری حرکت خواهد کرد، که برای مقابله با آن شکل گرفته بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از ری، همزمان با 16 آذر مراسم گرامیداشت روز دانشجو با عنوان «تولد یک مرگ» ظهر امروز به همت بسیج دانشجویی استان تهران با حضور حجت الاسلام رستمی مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، وحید یامین پور معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان، مهدی باب الحوائجی معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری و جمعی دیگر از مسؤولان شهرستان و تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های استان تهران، در شبستان آستان امامزاده عبدالله(ع) و در جوار مزار شهدای دانشجوی 16 آذر برگزار شد.
 

 

یامین پور در این مراسم با اشاره به اینکه جنبش دانشجویی با معنای مقاومت، آزادی‌خواهی و عدالت طلبی گره خورده است، اظهار کرد: جنبش‌های دانشجویی اگر از مفاهیم اصلی فاصله بگیرد به ناجنبش دانشجویی تبدیل می‌شود و دیگر در خیلی از عرصه‌ها به عنوان جنبش مطرح نیست و دچار سکون شده است.

وی با بیان اینکه بسیج دانشجویی پیشانی تحرک، نشاط و آرمانخواهی در جنبش دانشجویی بوده است، گفت: باید مراقب جریان‌های تقلبی جنبش دانشجویی باشیم و آنچه نقطه قوت جنبش دانشجویی بوده تبدیل به نقطه ضعف آن نشود.

معاون وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد: سرآغاز جنبش دانشجویی مقابله با نظامات و هژمونی‌ بود که غرب و هسته اصلی استعمار به دنبال غلبه دادن آن بر کشورها بودند و اگر به ضد جنبش تبدیل شود، در مسیری حرکت خواهد کرد، که برای مقابله با آن شکل گرفته بود.

یامین پور خاطرنشان کرد: مقاومت، آزادی و عدالت سه رکن اصلی جنبش دانشجویی است که در این راه در دوره‌های مختلف دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، دفاع از حرمین و غیره هزاران دانشجوی شهید داشتیم و شهدای 16 آذر شاخصه اصلی این شهدا بودند.
 

 

وی گفت: جوانان ما اگر علاقه‌مند به جنبش و حرکت‌های دانشجویی هستند باید به اصالت این حرکت آگاه باشند، زیرا این جنبش دارای اصالت و مبنا است و نمی‌توانیم با غفلت از معنای حقیقی جنبش حرکتی کنیم، زیرا درگیر حرکات متقلبانه خواهیم شد.

معاون وزیر ورزش و جوانان در ادامه بیان کرد: بر اساس سند تحول دولت، یکی از مأموریت‌های اصلی وزارت ورزش و جوانان تسهیل ازدواج است و در این راستا نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها موضوع تسهیل جوانان را به طور جد پیگیری می‌کند و همکاری جدی و نزدیکی با وزارت ورزش وجود دارد که کمکی در این حوزه باشد.

یامین پور در پایان در رابطه با کنش‌گری دانشجویان اذعان کرد: از سال 78 خود را بخشی از جنبش دانشجویی می‌دانم و تجربه 24 ساله من نشان می‌دهد که این جنبش آفت‌هایی پیدا کرده و می‌توان گفت مبتلا به افول جنبش دانشجویی هستیم.

پس از پایان مراسم، دانشجویان ضمن حضور بر سر مزار 3 شهید دانشجو، با اهدای گل و قرائت فاتحه به مقام شامخ شهدای دانشجو ادای احترام کردند.
 

 

به گزارش فارس، ۱۶ آذر ماه به یاد سه دانشجو «احمد قندچی»، «مهدی شریعت رضوی» و «مصطفی بزرگ نیا» که هنگام اعتراض به سفر رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور وقت آمریکا به ایران، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ توسط رژیم پهلوی در دانشگاه تهران شهید شدند، روز دانشجو نامگذاری شده است. مزار این شهدا در آستان امامزاده عبدالله(ع) شهرری قرار دارد.

پایان پیام/67062

منبع: فارس
شناسه خبر: 1597086

مهمترین اخبار ایران و جهان: