نیوز سیتی!
10 فروردین 1402 - 13:15

مقابله با سرمازدگی باغات نیازمند بسیج همگانی بهره‌برداران است

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: مقابله با تنش دمایی و کاهش محسوس دما در روزهای آینده نیازمند بسیج همگانی بهره‌برداران بخش کشاورزی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، حسین برزگر صبح امروز در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری گفت: مقابله با تنش دمایی و کاهش محسوس دما در روزهای آینده نیازمند بسیج همگانی بهره‌برداران بخش کشاورزی است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور نفوذ توده هوای سرد از صبح روز شنبه تا پیش از ظهر روز دوشنبه هفته آتی موجب تنش دمایی و کاهش محسوس دما می‌شود که احتمال خسارت به صنعت کشاورزی را دارد.  

وی افزود: سازمان هواشناسی اثر کاهش دما را خسارت به شکوفه‌های درختان و سرمازدگی جوانه‌ها اعلام کرده است، که در این راستا لازم است کشاورزان و باغداران به استفاده از محلول‌های ضد سرمازدگی جهت مقابله با باکتری‌های مولد هسته یخ در گیاه و مصرف کودهای اسید آمینه و پتاسه و ترکیبات بُر و روی به صورت غیرمستقیم در بالای تاج درختان، جهت مقاوم‏‌سازی درختان به سرما اقدام کنند. 
 
برزگر اضافه کرد: ایجاد پوشش بر روی نهال‌های جوان و درختان آسیب‌پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون) و انجام آبیاری خارج از نوبت به منظور تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات و تعدیل دمای محیط ضروری است. 
 
وی به ضرورت کنترل دما و رطوبت در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها اشاره کرد و گفت: 
 بهره‌برداران این بخش نسبت به تامین سوخت، سرویس و راه‌اندازی وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌، مرغداری و دامداری‌ها با توجه به کاهش محسوس دما اقدام نمایند. 
 
رئیس جهاد کشاورزی استان با اشاره به محافظت از تاسیسات و سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین از کشاورزان خواست از انجام هرس درختان خودداری کرده و با روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات (در ساعات نزدیک صبح و بامداد) موجب حفظ دما شوند و از مبارزه شیمیایی در مناطقی که دما به زیر صفر می‌رسد خودداری کنند.

پایان پیام/۶۸۰۲۴

منبع: فارس
شناسه خبر: 1117786

مهمترین اخبار ایران و جهان: