نیوز سیتی!
18 فروردین 1402 - 15:31

کرملین: روسیه اجازه تعرض به بلاروس را نمی‌دهد

سخنگوی کاخ کرملین با بیان اینکه اقدامات همسایگان بلاروس و روسیه بسیار غیرقابل پیش‌بینی و غیر دوستانه است، گفت که دو کشور رویکردهای امنیتی خود را به‌روز رسانی می‌کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه امروز (جمعه) گفت مسکو اجازه هیچگونه تعرض به بلاروس را نمی‌دهد.

پسکوف طی نشست خبری در کرملین درباره دیدار «ولادیمیر پوتین» و «الکساندر لوکاشنکو» رؤسای جمهوری روسیه و بلاروس گفت: «استقرار سلاح‌های اتمی استراتژیک فدراسیون روسیه در خاک بلاروس، امروز مورد بحث قرار نگرفت».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در این‌باره توضیح داد: «بلاروس نیز مانند ما با کشورهایی احاطه شده که رفتار بسیار خصمانه‌ای نسبت به آن دارند. از آنجایی که ما کشورهای متحد هستیم، روسیه نمی‌تواند اجازه دهد به بلاروس تعرض شود».

سخنگوی کرملین با بیان اینکه اقدامات همسایگان روسیه و بلاروس بسیار غیرقابل پیش‌بینی و غیر دوستانه است، اظهار داشت: «بنابراین اقدامات احتیاطی لازم است. از آنجایی که محیط پیرامون ما به‌طور قابل توجهی تغییر کرده و شرایط بین‌المللی در حوزه امنیت نیز دستخوش تغییر شده، ما باید رویکردهای مفهومی خود را به‌روز کنیم».

طبق این گزارش، پسکوف همچنین ادامه داد: «روسیه باید امکان ارائه تضمین‌های امنیتی برای بلاروس را به عنوان متحد و به عنوان کشوری که با آن در پیشرفته‌ترین شکل ادغام هستیم، در نظر بگیرد».

وی با بیان اینکه مفهوم امنیتی اتحاد روسیه و بلاروس زمان بر است، اضافه کرد: «اما در اسرع وقت آماده خواهد شد. با توجه به استقرار سلاح‌های اتمی تاکتیکی در بلاروس، پایه‌های بازدارندگی هسته‌ای روسیه نیازی به افزایش ندارد».

این مقام روس در پاسخ به سوالی درباره احتمال تاثیرپذیری چین از غرب گفت: «چین یک قدرت بزرگ و دارای موقعیت حاکمیتی است و تحت تاثیرات خارجی نظر خود را تغییر نمی‌دهد».

به نوشته اسپوتنیک، پسکوف درباره اظهارات «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در مورد ضدحمله قریب الوقوع نیروهای اوکراین نیز تاکید کرد: «اینگونه اظهارات توسط ارتش روسیه به دقت رصد می‌شود و هنگام برنامه‌ریزی مورد توجه قرار می‌گیرد».

وی همچنین افزود که رایزنی‌های «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه با «شی جین‌پینگ» همتای چینی بسیار حائز اهمیت است و روسیه گزارش‌ها را دنبال می‌کند.

روز گذشته نیز سخنگوی کاخ کرملین با بیان اینکه گسترش ناتو به سمت مرزهای روسیه باعث نگرانی مسکو است، گفته بود که این کشور نیز در حال اتخاذ تدابیری برای ایجاد تعادل در ساختار امنیتی قاره اروپا است. (جزئیات بیشتر)

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1133621

مهمترین اخبار ایران و جهان: