نیوز سیتی!
12 اردیبهشت 1402 - 21:11

دام آلوده به بیماری‌ها از چرخه کشتار خارج می‌شود

اردبیل- مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: دام آلوده به بیماری‌ها از چرخه کشتار خارج شده و به هیچ وجه در این مسیر قرار نمی‌گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، بهلول تکلوی عصر سه‌شنبه در جریان بازدید از کشتار دام در اردبیل اظهار کرد: «تب مالت» از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که به دلیل برخی غفلت‌ها و بی‌توجهی‌ها دام و انسان‌ها را گرفتار می‌کند.

وی ضرورت توجه به مصرف مواد خام دامی و جلوگیری از خرید گوشت با کشتار غیرمجاز را یادآور شد و تصریح کرد: اگر بیماری «تب مالت» کنترل نشود، خسارت هنگفتی را به بخش دام و حتی انسان وارد می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: در سال گذشته ۵۰۰ هزار گوساله، گوسفند، بز و سایر دام سبک در استان اردبیل علیه بیماری «تب مالت» واکسینه شدند تا بروز این بیماری را در جمعیت دامی و انسانی شاهد نباشیم.

تکلوی افزود: ۳۰ هزار رأس دام سنگین نیز علیه این بیماری مایه‌کوبی شدند و در کشتارگاه اردبیل با مشاهده ۱۵ مورد علائم مثبت بیماری، دام مورد نظر از چرخه کشتار خارج شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: به هیچ وجه محصولات دام آلوده نباید در چرخه مصرف قرار گیرد چرا که بروز این بیماری بزرگترین آسیب و تهدید انسان و حیوانات را به همراه دارد.

تکلوی اضافه کرد: هموطنان باید از خرید دام کشتار غیرمجاز پرهیز کنند چرا که برخی‌ها سعی می‌کنند در مسیر جاده و تعدادی از روستاها کشتار غیرمجاز انجام داده و گوشت آن را بفروشند.

وی ضرورت مقابله با چنین پدیده‌ای را یادآور شد و بیان کرد: دامپزشکی در کنار سایر دستگاه‌ها سعی می‌کند جلوی اقدامات غیرقانونی آنها گرفته شده و کشتار مجاز با بسته‌بندی مناسب در همه مناطق استان اردبیل به دست مردم برسد.

تکلوی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: حتی هموطنان باید از خرید و مصرف آلایش غیربهداشتی نیز پرهیز کنند چرا که در کشتارگاه‌ها آلایش دام به صورت بسته‌بندی و با مهر دامپزشکی به بازار عرضه شده و امکان تهیه این مواد وجود دارد.

وی تصریح کرد: دامداران نیز بیشترین تعامل و ارتباط را با دامپزشکی دارند تا در صورت مشاهده علائم بیماری «تب مالت» به ویژه سقط ناگهانی جنین آن را گزارش کرده و نسبت به معدوم‌سازی دام آلوده اقدام شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: در حال حاضر در استان اردبیل کمترین میزان ابتلاء را به این بیماری شاهد هستیم چرا که با مراقبت دامپزشکی شرایط مناسبی برای عرضه دام سبک و سنگین، محصولات خام و لبنی آن با استانداردهای مناسب فراهم آمده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1184065

مهمترین اخبار ایران و جهان: