نیوز سیتی!
07 اردیبهشت 1402 - 13:57

میرضیایف: مدیریت 4 فرودگاه ازبکستان به بخش خصوصی واگذار می‌شود

رئیس جمهور ازبکستان در دومین نشست بین‌المللی سرمایه‌گذاری «تاشکند» گفت: امسال مدیریت 4 فرودگاه دولتی را به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در دومین نشست بین‌المللی سرمایه‌گذاری «تاشکند» گفت: امسال مدیریت فرودگاه‌های «اندیجان»، «نمنگان»، «بخارا» و «اورگنچ» را به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم. همچنین در حال آغاز تغییرات بزرگ در بخش ریلی هستیم و از سرمایه گذاران می‌خواهم در این امر مشارکت فعال داشته باشند.

وی اظهار داشت: امروز دیدارها با نمایندگان دولت‌های خارجی و موسسات مالی بین المللی و همچنین روسای شرکت‌های معتبر که دوستان نزدیک و شرکای قابل اعتماد ازبکستان هستند، به یک سنت حسنه تبدیل شده است. همچنین سفر شما به کشور میهمان نوازمان را به نشانه احترام به کشورمان و اطمینان به اصلاحات در این کشور تلقی می‌کنیم.

رئیس جمهور ازبکستان افزود: فرآیندهای پیچیده و خطرناک و تغییرات غیرقابل پیش‌بینی که در حال حاضر در عرصه بین‌المللی در جریان است، اقتصاد جهان را به‌طور جدی مورد آزمایش قرار می‌دهد. اطمینان دارم که نشست امروز برای تحکیم همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه و کشف فرصت‌های تجاری جدید در چنین فضای متضادی کمک کند.

میرضیایف خاطرنشان کرد: طی یک سال گذشته در این کشور اصلاحات منظم برای آزادسازی بیش از پیش اقتصاد، ایجاد شرایط مناسب برای تجارت و تحکیم اولویت قانون و تضمین حقوقی انجام شد.

تغییرات بزرگی برای ایجاد شرایط مناسب مالی در منطقه ما ایجاد شده است. به ویژه نرخ مالیات بر ارزش افزوده به 12 درصد کاهش یافت که قبلا این نرخ مالیات 20 درصد بود.

وی اظهار داشت: در زمینه آزادسازی تجارت خارجی گام‌های مهم برداشته شد. از جمله عوارض گمرکی برای بیش از 7 هزار مواد خام و کالای مورد نیاز سرمایه گذاران لغو شد.

میرضیایف همچنین گفت: ازبکستان به منظور بهبود فضای رقابتی، ورود به بازارهای جدید کارهای مبنی بر پیوستن به سازمان تجارت جهانی را تسریع کرد. به طور جداگانه تاکید می‌کنم که الزامات سازمان تجارت جهانی کاملاً با محتوای اصلاحات ما سازگار است و ما علاقه‌مندیم هر چه سریع‌تر عضو این سازمان باشیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اصلاحات اداری جسورانه به منظور کاهش بوروکراسی، رفع فساد و معرفی مدیریت فشرده و کارآمد در دستگاه‌های اجرایی آغاز شده است. در این راستا کلیه وزارتخانه‌ها اصلاح شدند و تعداد آنها از 61 به 28 وزارتخانه کاهش یافت و وظایف و اختیارات آنها به وضوح تعیین شد. همچنین 500 اختیارات دولت با هدف تنظیم تجارت لغو شد.

میرضیایف عنوان کرد: در نتیجه اصلاحات انجام شده مقام ازبکستان به عنوان یک کشور با بالاترین تنوع اقتصادی در منطقه بیش از پیش تحکیم یافته است. فقط طی یک سال گذشته حدود هزار واحد کارخانه جدید تأسیس شد، حجم سرمایه گذاری‌های خارجی سالانه به 10 میلیارد دلار رسید یا از آغاز اصلاحات در سال 2017 میلادی 3 برابر افزایش یافت، حدود یک میلیون نفر از فقر خارج شدند و نرخ فقر از 17 درصد به 14 درصد کاهش یافته است. قبل از آغاز اصلاحات این شاخص بیش از 30 درصد بود.

رئیس جمهور ازبکستان خطاب به نمایندگان کشورها، موسسات بین المللی مالی و سرمایه گذاران خارجی و داخلی اظهار داشت: البته، شما همکاران محترم ما در این دستاوردها نقش ارزنده‌ای دارید. در سال‌های اخیر با کمک شما هزاران کارگاه در کشور ما ایجاد شده، پروژه‌های بزرگ اجرا شده، صدها هزار شغل جدید پردرآمد ایجاد شده است.

میرضیایف خاطرنشان کرد: در نتیجه اصلاحات سرمایه گذاری‌های خصوصی به طور فعال وارد بخش‌های اقتصادی «بسته» قبلی می‌شوند. به عنوان مثال، در حوزه هوانوردی که قبلاً 100 درصد متعلق به دولت بود، راه برای بخش خصوصی باز شد. ما با هدف ایجاد فضای رقابتی در بخش حمل و نقل به اصلاحات ادامه خواهیم داد. امسال مدیریت فرودگاه‌های «اندیجان»، «نمنگان»، «بخارا» و «اورگنچ» را به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم. همچنین در حال آغاز تغییرات بزرگ در بخش ریلی هستیم و از سرمایه گذاران می‌خواهم در این امر مشارکت فعال داشته باشند.

رئیس جمهور ازبکستان همچنین گفت: همزمان با این، امروز ازبکستان در حال تبدیل شدن به یک هاب منطقه‌ای در زمینه‌های رو به رشد فناوری‌های اطلاع رسانی، گردشگری، آموزش و پزشکی است که یک فرصت منحصر بفرد در این مسیر است. امسال با کمک موسسات بین المللی مالی برنامه‌های جداگانه‌ای به ارزش 14 میلیارد دلار برای راه اندازی شرکت‌های دولتی و خصوصی تنظیم شد.

این شامل بخش‌های مانند حمل‌ونقل، آب و برق، بهداشت است که برای دولت حایز اهمیت هستند.

در این نشست بیش از 150 سخنران، روسای شرکت‌های بین المللی پیشرو، بنیادها، اقتصاددانان معروف و کارشناسان از کشورهای مختلف سرمایه گذاری، چشم انداز توسعه انرژی «سبز»، تجارت الکترونیک و دیگر مسائل روز تعمیق همکاری‌های اقتصادی در سطح بین المللی را بررسی می‌کنند.

در این نشست بیش از 2500 نفر از کشورهای مانند آمریکا،، اتحادیه اروپا، انگلستان، جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع، ترکیه، چین، آسیای جنوب شرقی، هند، مصر و کشورهای خاورمیانه شرکت کردند.

بیش از 200 نماینده رسانه از جمله حدود 100 نفر نماینده رسانه خارجی این نشست را پوشش می‌دهند.

نخستین نشست بین‌المللی سرمایه‌گذاری «تاشکند» با حضور بیش از 2 هزار شرکت کننده از جمله سرمایه گذاران و مهمانان بزرگ از 56 کشور جهان در سال 2022 میلادی برگزار شده است.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1172065

مهمترین اخبار ایران و جهان: