نیوز سیتی!
05 مهر 1402 - 11:04

حقوق میلیون‌ها آمریکایی در خطر است

تصویب نشدن بودجه سال آینده آمریکا تا چهار روز دیگر این کشور را با خطر فلج اقتصاد و قطعی حقوق میلیون‌ها نفر از شهروندان این کشور مواجه می‌کند.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، نهادهای مختلف دولت ایالات متحده آمریکا در مقطع پیش رو با خطر فلج کامل مواجه است، آن هم با توجه به اختلافات موجود بین خود جمهوری‌خواهان از یک سو و دموکرات‌ها از سوی دیگر بر سر میزان پولی که دولت این کشور باید در سال مالی آینده هزینه کند.

کنگره‌ آمریکا که در ژوئن ۲۰۲۳ (تیر ۱۴۰۲) با افزایش سقف بدهی عمومی این کشور موافقت کرد تا از نکول دولت آمریکا جلوگیری کند. در ماه سپتامبر جاری با چالش‌های مهمی از جمله تصویب بودجه سال آینده دست به گریبان است. دولت آمریکا تا ۳۰ سپتامبر (۸ مهر) بودجه مصوب دارد و اگر احزاب کنگره بر سر بودجه سال آینده تا چهار روز دیگر به توافق نرسند، دولت آمریکا که هیچ پولی را بدون تصویب کنگره نمی‌تواند هزینه کند، از ۱ اکتبر (۹ مهر) رسما تعطیل می‌شود.

جمهوری خواهان راست تندرو از کاهش کل بودجه به حدود 1.4 تریلیون دلار حمایت می کنند، که کمتر از 1.6 تریلیون دلاری است که کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا (رئیس کالیفرنیا) و جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در اوایل سال جاری با آن موافقت کرده بودند.

این توافق قرار بود از رسیدن ایالات متحده به لبه پرتگاه سقوط مالی جلوگیری کند، در حالی که اکثریت جمهوری خواهان نمی‌خواهند هیچ لایحه کوتاه مدتی شامل میلیاردها دلاری شود که کاخ سفید و سنا برای کمک به اوکراین و امدادرسانی به بلایای طبیعی در ایالات متحده به آن نیاز دارند.

به همین منظور، قانونگذاران راست افراطی هفته گذشته مجلس نمایندگان را از اتخاذ یک اقدام کوتاه مدت که هزینه‌های دولت فدرال را در سطح فعلی نگه می دارد و زمان بیشتری را برای دستیابی دو حزب به یک توافق بلندمدت می خرید، بازداشتند.

از سوی دیگر، دموکرات‌ها پشت دولت بایدن ایستاده‌اند، همانطور که کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید پنجشنبه گذشته از جمهوری‌خواهان افراطی در مجلس نمایندگان خواست تا از بازی‌های سیاسی با جان مردم دست بردارند و گفت: در اینجا چیزهای زیادی در خطر است.

از این رو، اگر این بحران به زودی پایان نیابد، تنها تا چهار روز دیگر، دولت آمریکا قرار است تعطیل شود، زیرا مهلت زمانی برای اجرای قوانین مربوط به هزینه‌های جاری در 30 سپتامبر سال جاری یعنی پایان دوره سال مالی 2023 دولت آمریکا به پایان می‌رسد و این باعث می شود... مشکلات مالی واقعی و گسترده را برای خانواده‌ها، کارگران و مشاغل آمریکایی ایجاد کند.

بر این اساس، در زمان تعطیلی دولت آمریکا، بخش اعظم آن نمی تواند پول خرج کنند، به این معنی که صدها هزار کارمند دولت فدرال و ارتش این کشور حقوق خود را به موقع دریافت نخواهند کرد، علاوه بر آن پرداخت تسهیلات بسته می‌شود، پرداخت کوپن غذا برای فقرا قطع می‌شود و برخی از بوستان‌های ملی بسته می‌شوند و فرودگاه‌های سراسر کشور آمریکا نیز احتمالاً شاهد اختلالات و تأخیرهای جدید خواهند بود.

همچنین، آمریکایی‌های مسن‌تر ممکن است نتوانند کارت‌های مدیکر جدید دریافت کنند یا به برخی مسائل دیگر در مورد مزایای آنها رسیدگی شود تا زمانی که بودجه فدرال از سر گرفته شود.

به گفته یک مقام ارشد دولت آمریکا، در یک نشانه شوم، جمعه گذشته، دولت بایدن اولین گام‌ها را برای آماده کردن سازمان‌های دولتی برای تعطیلی احتمالی برداشت؛ بنابراین، دفتر مدیریت و بودجه کاخ سفید از رهبران فدرال خواست تا برنامه‌های پیچیده خود را برای نحوه عملکرد خود در صورت خشک شدن بودجه به روز کنند، در حالی که دفتر، پیش نویسی را هم آماده کرد تا از آن برای اطلاع کارکنان از وضعیت تعطیلی دولت آمریکا استفاده کند، بنابراین، هر روز که می گذرد برنامه‌های شبکه امنیت فدرال دولت آمریکا که سرمایه‌های استفاده نشده سال‌های گذشته را منتقل می‌کند، ضعیف ‌تر می‌شود. در نهایت، دولت آمریکا ممکن است نتواند به برخی از خانواده‌های فقیر مراقبت از کودکان، کمک‌های تغذیه، کمک هزینه مسکن یا کمک‌های مالی دانشگاهی ارائه کند.

 هر چه تعطیلی دولت آمریکا بیشتر طول بکشد، ضربه ای که در نهایت می‌تواند به اقتصادی وارد شود که بیش از یک سال است در آستانه رکود است. بزرگ‌تر خواهد بود.

مارک زندی، اقتصاددان ارشد مودیز آنالیتیکس نیز پیش‌بینی کرده است که قطعی چند هفته‌ای بودجه دولت آمریکا و افزایش نرخ بهره و سایر نابسامانی‌های اقتصادی در این کشور می‌تواند منجر به ضربه سختی به رشد اقتصاد شود.در نهایت، قطعی بودجه یک فروپاشی اساسی در واشنگتن ایجاد می کند و به رشد اقتصادی آسیب می‌رساند، همانطور که دایان کریسول، مدیر آژانس مدیریت اضطراری فدرال صحنه را این گونه خلاصه کرد و نوشت عواقب آن می تواند وحشتناک باشد.‌

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1517121

مهمترین اخبار ایران و جهان: