نیوز سیتی!
22 مرداد 1402 - 15:01

افزایش نیروهای لهستان در مرز با بلاروس/ لوکاشنکو دستور «تماس» داد

در بحبوحه بالا گرفتن تنش در مرز بین مینسک و ورشو، رئیس جمهور بلاروس از صدور دستور «تماس» با لهستان و وزیر دفاع این کشور نیز از افزایش نیروها در منطقه مرزی خبر داد!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از کی‌یف‌پست، در بحبوحه تشدید تنش در مرز مشترک لهستان و بلاروس در پی استقرار نیروهای ارتش خصوصی «واگنر» در مینسک، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس گفت که به نخست وزیر این کشور دستور داده است تا با لهستانی‌ها تماس بگیرد.

لهستان هفته گذشته مدعی شد که دو بالگرد بلاروسی حریم هوایی ورشو را نقض کرده و متعاقبا یک فرد بلاروسی را به ظن عضویت و فعالیت در یک «حلقه جاسوسی روس» بازداشت کرد.

روابط بین مینسک و ورشو، که سال‌ها تیره و تار بوده است، پس از ورود نیروهای واگنر به این کشور در پی شورش نافرجام آنها علیه مسکو در اواخر ژوئن، این روزها به پایین‌ترین سطح رسیده است.

لوکاشنکو درباره تشدید تنش با ورشو گفت: باید با لهستانی‌ها حرف بزنیم. نخست وزیر را مامور کردم تا با آنها تماس بگیرد. ما همسایه‌ایم و شما همسایه‌گان ما را انتخاب نمی‌کنید. آنها ۱۵ اکتبر انتخابات پارلمانی دارند و البته که باید شرایط را تشدید کنند تا نشان دهند که تسلیح لهستان اقدام درستی بوده است.

اظهارات لوکاشنکو در حالی مطرح شده است که ورشو از اعزام ۱۰هزار نیرو به مرز با بلاروس خبر داده است.ماریوش بلاشاک، وزیر دفاع لهستان دیروز گفت که این کشور شمار نیروهای خود در مرز با بلاروس را به عنوان اقدامی بازدارنده افزایش داده است و اقدامات مینسک را نیز «بی‌ثبات‌کننده» توصیف کرد.

وی تاکید کرد که افزایش حضور نظامی در مرز با بلاروس، صرفا یک اقدام بازدارنده بوده و خصمانه نیست.

بلاشاک مدعی شد: شکی نیست که حکومت بلاروس با کرملین همکاری می‌کند و حمله به مرز لهستان با هدف بی‌ثبات کردن کشور ما انجام می‌شود.

همچنین در پی ورود نیروهای واگنر به بلاروس، لیتوانی دو پاسگاه از ۶ پاسگاه بازرسی مرزی با بلاروس را بست. مانتاس آدومِناس، معاون وزیر خارجه لیتوانی مدعی شد: بلاروس با پناه دادن به واگنر، به پناهگاه یک سازمان تروریستی تبدیل شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1439965

مهمترین اخبار ایران و جهان: