نیوز سیتی!
16 مرداد 1402 - 16:01

طرح آبرسانی مشگین‌شهر در 2 فاز در دست اجراست

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: پایدارسازی لوله‌های آب آسیب‌دیده از رانش زمین در شهرستان مشگین شهر ظرف مدت 4 ساعت انجام و آب شرب این شهر برقرار شد و طرح آبرسانی این شهرستان در 2 فاز در دست اجراست.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، علی حیدری ظهر امروز در بازدید از محل رانش خطول انتقال آب شرب مشگین شهر اظهار کرد: پایدارسازی لوله‌های آب آسیب‌دیده از رانش زمین در شهرستان مشگین شهر ظرف مدت ۴ ساعت انجام و آب شرب این شهر برقرار شد. ولی به‌دلیل موقعیت خاص جغرافیایی این منطقه شکسته شدن خط انتقال بارها در این مسیر اتفاق افتاده که برای جلوگیری از این امر سبک سازی حجم کوه محل رانش به عنوان اقدام اولیه در حال انجام است.

وی افزود: در حال حاضر مقدار۳۵۰ لیتر بر ثانیه از خیاو چای و ۱۰۰ لیتر برثانیه نیز از محل نهر خاتون آب به تصفیه خانه مشگین‌شهر تحویل داده می‌شود که جهت جلوگیری از کمبود، مصرف بهینه آب از سوی شهروندان مورد انتظار است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل بیان کرد: اقدامات فنی و مهندسی و سازه‌ای اساسی برای تثبیت لوله‌های انتقال آب شرب در محل رانش به جهت موقعیت خاص جغرافیایی منطقه در دست مطالعه بوده و اجرای آن نیازمند ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

حیدری ادامه داد: کل پروژه آبرسانی مشگین‌شهر به طول ۱۶ کیلومتر و احداث مخزن ۵ هزارمترمکعبی است که فاز دوم این پروژه خط انتقال از سد احمدبیگلو تا میرکندی، احداث سه ایستگاه پمپاژ و سه مخزن است که ۷هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل تشریح کرد: طرح آبرسانی مشگین شهر در ۲ فاز در دست اجراست، که فاز اول آن انتقال آب از طریق لوله به طول ۶/۵ کیلومتر و احداث مخزن ۵ هزارمترمکعبی است.

وی عنوان کرد: مصرف سرانه آب در مشگین‌شهر ۲۱۷ لیتر در ثانیه است که با در نظر گرفتن هدررفت شبکه، باید حداکثر نیاز مصرف سرانه ۲۳۰ لیتر در ثانیه ‌باشد و این در حالی است که به طور متوسط بیش از ۴۲۰ لیتر در ثانیه آب از رودخانه خیاوچایی وارد تصفیه‌خانه می‌شود.

حیدری گفت: کاهش دبی رودخانه خیاوچایی و کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی، فرسوده بودن شبکه توزیع در داخل شهر، توسعه غیر اصولی و خارج از طرح تفصیلی شهر، دستکاری کنتورهای مصارف خانگی و برداشت‌ها و انشعابات غیرمجاز، تبدیل روستاها به شهر و افزایش نیاز به مصرف آب از جمله مشکلات پیش روی تامین آب در مشگین‌شهر است.

گفتنی است؛ روز گذشته در اثر رانش زمین، آب آشامیدنی مردم مشگین شهر به مدت چهار ساعت قطع شد که با ترمیم لوله‌های ترکیده شده، جریان آب وصل و وارد مدار شد.

رانش زمین در محدوده سایت پرورش ماهی جهانگیرزاده و ۱۰ متر بالاتر از تصفیه‌خانه مشگین‌شهر اتفاق افتاده و در اثر آن ۴۰ متر لوله آب جابجا شد که با همکاری نیروهای آب منطقه‌ای بازسازی شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1430821

مهمترین اخبار ایران و جهان: