نیوز سیتی!
11 مرداد 1402 - 14:43

تکلیف وزارت جهاد برای شناسنامه‌دار کردن محصولات خام کشاورزی

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: کمیسیون در مصوبه‌ای وزارت جهاد کشاورزی را ملزم کرد تا برای شناسنامه‌دار کردن محصولات خام کشاورزی اقدام کند.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن زنگنه در حاشیه جلسه صبح امروز (چهارشنبه ۱۱ مرداد ماه) کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، گفت: کمیسیون در جریان جلسه امروز خود مصوب کرد تا سازمان انتقال خون همزمان با اخذ خون از مردم نسبت به آزمایش غربالگری مولکولی، آنتی بادی و همچنین انجام آزمایش سازگاری بافتی اقدام کند.

وی تاکید کرد: همچنین کمیسیون در حوزه مسائل دارویی دولت را موظف کرد تا نسبت به قیمت گذاری تجهیزات و ملزومات پزشکی و مکمل‌های دارویی، رژیمی، غذایی، تغذیه‌ای و مواد اولیه دارویی و فرآورده‌های دارویی و واکسن با لحاظ هزینه تمام شده محصول و سود متعارف اقدام کند. البته محصولات با فناوری بالا، زیست فناوری و واکسن، معادل ۶۰ درصد قیمت انواع خارجی آن خواهد بود.

زنگنه ادامه داد: همچنین کمیسیون مصوب کرد که فهرست رسمی دارویی ایران بر اساس نظام دارویی ملی کشور (طرح ژنریک) هر سه ماه یک بار توسط وزارت بهداشت منتشر شود. تجویز داروهای خارج از فهرست یاد شده نیز تخلف خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه با اشاره به مصوبات کمیسیون در زمینه امنیت غذایی، بیان کرد: به واقع یکی از مشکلات امروز ما به بحث مواد غذایی تراریخته باز می‌گردد. لذا به جهت نظارت بر این فناوری‌ها کمیسیون مصوب کرد که وزارت بهداشت باید به این مواد غذایی تراریخته نظارت کند. همچنین کمیسیون تمامی وارد کنندگان و تولید کنندگان مواد تراریخته را ملزم به درج برچسب تراریخته روی این محصولات کرد.

زنگنه افزود: کمیسیون در مصوبه دیگری وزارت جهاد کشاورزی را ملزم کرد تا نظام رهگیری و ردیابی، بسته‌بندی و شناسنامه‌دار کردن محصولات خام کشاورزی اعم از دامی و طیور را از سطح مزرعه و دامداری تا مصرف را انجام دهد. همچنین مقرر شد وزارت بهداشت این محصولات را از نظر باقیمانده سموم کشاورزی اعم از نیترات، فلزات سنگین و باقیمانده داروهای دامی، در زنجیره تأمین را کنترل و نتیجه را به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کند.

وی بیان کرد: همچنین کمیسیون در ادامه مصوب کرد که آبیاری محصولات کشاورزی با آب فاضلاب ممنوع است. همچنین کمیسیون در مصوبه دیگری تاکید کرد که کشت محصولات در حاشیه بزرگراه‌ها محدود به کشت غیر خوراکی باشد البته مصوبات برای نهایی شدن و اجرا باید به تأیید صحن و شورای نگهبان برسد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1423321

مهمترین اخبار ایران و جهان: