نیوز سیتی!
07 تیر 1402 - 21:44

اردوغان و شولتز تحولات روسیه و عضویت سوئد در ناتو را بررسی کردند

رئیس‌جمهور ترکیه و صدراعظم آلمان امروز درباره آخرین تحولات روسیه و عضویت سوئد در ناتو رایزنی کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان رئیس‌ جمهور ترکیه و اولاف شولتز صدراعظم آلمان امروز چهارشنبه در جریان تماس تلفنی پیرامون آخرین تحولات در روسیه و عضویت سوئد در ناتو رایزنی کردند.

مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه با صدور بیانیه‌ ای در این ارتباط اعلام کرد که رئیس‌ جمهور ترکیه در این رایزنی علاوه بر روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ ای و جهانی را مورد بحث و بررسی قرار داده و بر ضرورت افزایش همکاری‌ های فیمابین در این زمینه تاکید کرده است.

بر اساس بیانیه صادره از سوی مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان به صدراعظم آلمان همچنین گفت: اگرچه سوئد به ویژه با اصلاح قانون مبارزه با تروریسم در جهت درستی گام برمی دارد، اما حامیان (گروهک تروریستی) پ ک ک در سوئد همچنان آزادانه تظاهراتی را برای ستایش تروریسم، جذب افراد و تامین منابع مالی به سازمان‌ های تروریستی برگزار می‌ کنند و این وضعیت برای ترکیه نیز غیرقابل قبول است.

سوئد و فنلاند سال گذشته به بهانه آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین درخواست پیوستن به ناتو را ارائه کردند.

فنلاند ماه آوریل به ناتو ملحق شد؛ اما ترکیه به‌ دلیل نگرانی‌ های امنیتی همچنان مانع از عضویت سوئد می‌ شود. آنکارا در ماه جاری اعلام کرد سوئد باید قبل از دریافت چراغ سبز برای پیوستن به ناتو مانع اعتراضات ضدترکیه در استکهلم شود.

اما از سوی دیگر، ترکیه می‌ گوید که سوئد پناهگاه گروه‌ های شبه‌ نظامی ضددولت این کشور است که آنکارا آن‌ ها را تروریست می‌ داند. سوئد اخیرا قانون جدیدی را برای سخت‌ تر کردن تامین مالی یا حمایت از گروه‌ های تروریستی را ارائه کرده است. دولت سوئد می‌ گوید این قانون تعهدات بر اساس توافق‌ نامه امضا شده با ترکیه در مادرید را تکمیل می‌ کند. با این حال آنکارا می‌ گوید که همچنان متقاعد نشده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1315965

مهمترین اخبار ایران و جهان: