نیوز سیتی!
23 اردیبهشت 1402 - 11:54

ادامه تظاهرات مردم صربستان در اعتراض به تیراندازی‌های اخیر

هزاران نفر در تظاهرات جمعه در بلگراد پایتخت صربستان خواستار امنیت بیشتر در پی دو تیراندازی مرگبار اخیر در این کشور شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ده‌‌ها هزار نفر از مردم صربستان جمعه در تظاهراتی، امنیت بیشتر، ممنوعیت محتوای خشونت‌آمیز تلویزیونی و استعفای وزرای کلیدی را در پی دو تیراندازی جمعی مرگبار اخیر در این کشور که ۱۷ کشته برجای گذاشت، خواستار شدند. 

در دومین تظاهرات در کمتر از یک هفته، انبوه جمعیت یک خیابان کلیدی و تقاطع بزرگراهی در بلگراد و همچنین پلی روی رودخانه ساوا را بستند و پشت سر بنر سیاهی که روی آن نوشته شده بود «صربستان علیه خشونت» راهپیمایی کردند. 

 

پیش‌تر، وزیر آموزش صربستان به خاطر تیراندازی‌های اخیر در این کشور از سمت خود استعفا کرد؛ او نفوذ اینترنت، بازی‌های رایانه‌ای و ارزشهای غربی را از عوامل وقوع این تیراندازی‌ها خواند.

در اولین تیراندازی جمعی این کشور، چهارم مه (۱۴ اردیبهشت) یک پسر ۱۳ ساله، هشت دانش‌آموز و یک نگهبان را در مدرسه کشت و شش دانش‌آموز دیگر و معلمش را زخمی کرد. 

تنها یک روز بعد، یک مرد مسلح ۲۱ ساله هشت نفر دیگر را به ضرب گلوله کشت و ۱۴ نفر را زخمی کرد. هر دو عامل تیراندازی تسلیم پلیس شدند. 

یکی از افراد حاضر در اعتراضات گفت: برای من مهمترین (پیام اعتراضات) این است «خشونت را متوقف کنید». من برای دخترم و همه فرزندانمان اینجا هستم. 

احزاب مخالف و ناظران «الکساندر ووچیچ» رئیس‌جمهور صربستان و حزب حاکم مترقی این کشور را به خودکامگی، سرکوب رسانه‌ها، خشونت علیه مخالفان سیاسی، فساد و ارتباط با جرایم سازمان یافته متهم می‌کنند؛ این در حالی است که ووچیچ و متحدانش این اتهامات را رد می‌کنند. 

ووچیچ جمعه اپوزیسیون را به بازی کردن با احساسات مردم متهم کرد و وفاداران خود در سراسر کشور را به برگزاری تجمع بزرگ در روز ۲۶ مه (پنجم خرداد) فراخواند. 

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1208321

مهمترین اخبار ایران و جهان: