نیوز سیتی!
20 خرداد 1402 - 16:44

اندیشه های امام (ره) مقید به زمان و مکان خاص نیست

همدان- عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینا همدان گفت:اندیشه های امام (ره) مقید به زمان ومکان خاصی نیست؛ حضرت امام (ره)، هیچ وقت پنهان کاری نکرد و با صداقت حرف خود را می‌گفت.

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی همه ابعاد اندیشه سیاسی و شخصیتی همانند امام خمینی (ره) نیازمند استفاده از قالب‌های متعددی است؛ موضوعی که نیاز است تا مسئولین نظام نیز بدان توجه و آنها را سرلوحه امور قرار دهند. در این راستا بخش اول میزگرد خبرگزاری مهر همدان را با عنوان «نگاه امام (ره) و لزوم عدم بی تفاوتی نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی» خواندید.

در بخش دوم، ویژگی‌های دیگر امام (ره) و نگاه‌های سیاسی این عالم بزرگ را می‌خوانید:

هدف از اسلام، حاکمیت دینی است

حجت الاسلام الیاس نجاری با اشاره به اینکه روحانیت در بین اقشار جامعه به نسبت بیشترین حضور را دارند؛ افزود: بیش از ۴ هزار شهید روحانی در دفاع از دین و دفاع از مردم شهید شدند واین مساله ثابت شده است و در سال‌های اخیر، اگر مساله و شبهه‌ای باشد، در ذهن ما این روال ادامه دارد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین (ع) همدان با بیان اینکه گاهی مسائل سیاسی تحت تأثیر برخی از برنامه‌های باندی و گروهی و حزبی قرار می‌گیرد و برخی از اتفاقات آنجایی که باید منعکس شود، نمی‌شود؛ تصریح کرد: در حال حاضر، در برخی مسائل جامعه مدرسین، مراجع عظام در مسائل ورود پیدا می‌کنند.

وی تشریح کرد: مهمتر از این مسائل رسانه‌ها هستند که برخی از رسانه‌ها در اختیار برخی از جریانات سیاسی قرار دارد و خبرها باید آن طور منعکس شوند که واقعیت دارد ولی رسانه‌ای نمی‌شوند و غالباً رسانه‌ها تحت تأثیر مسائل سیاسی قرار می‌گیرند یا به بیان دیگر جریانات سیاسی برای هر کدام یک رسانه هدفدار دارند و مسائل را انعکاس می‌دهند و این نوع انعکاس در مسائل حوزوی و روحانیت نقش داشته و گاهی می‌بینیم که تجمعاتی در فیضیه اتفاق می‌افتد اما از رسانه‌ها خبری نیست.

حجت الاسلام نجاری با بیان اینکه گاه می‌بینیم برخی رسانه‌ها طبق زائده خود مسائل را منعکس می‌کنند نه آنچه که اتفاق افتاده است، اضافه کرد: واقعیت آنطور که هست انعکاس داده نمی‌شود و این نوع انعکاس رسانه‌ها است.

وی در ادامه صحبت‌های خود به موضوع حاکمیت دینی در نگاه حضرت امام پرداخت و گفت: این نگاه این است که همه انبیا و اولیای الهی هدفشان حاکمیت دین بود و بر حاکمیت دینی اقدام کردند. تمام تلاش انبیا و اولیا وهمه ائمه معصومین حاکمیت دینی بوده است و همه هستی خود را هم در مسیر حاکمیت دین فدا کرده‌اند.

حجت الاسلام نجاری با اشاره به اینکه برخی از انبیا الهی مانند حضرت سلیمان توانستند حاکمیت دینی را برقرار کنند، تاکید کرد: هدف از اسلام حاکمیت دینی است و ما نمی‌توانیم اسلام ناب را در نظر بگیریم که در آن حاکمیت دینی لحاظ نشود.

وی افزود: اسلام یعنی حاکمیت دین و بر همین مبنا است و در نگاه امام (ره) روحانیت و حوزه‌های علمیه وظیفه دارند با حاکمیت جاهل و طاغوت مبارزه کنند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین (ع) همدان با تاکید بر اینکه تلاش بر برقراری وتشکیل حکومت اسلامی، یکی از شاخصه‌های حضرت امام هم همین بود که بعد از انبیا و اولیای الهی، تنهاترین فردی بود که توانست بعد از ده‌ها قرن حاکمیت دینی را ایجاد کند؛ توفیقی که شاید خیلی از انبیا الهی و ائمه نتوانستند به دلیل عدم همراهی مردم این توفیق را به دست بیاورند.

اندیشه های امام (ره) مقید به زمان و مکان خاص نیست

مشکلات موجود در انقلاب اسلامی دلیل بر این نیست که حکومت دینی برقرار نشده است

وی با تصریح بر اینکه هدف حضرت امام (ره) تشکیل حکومتی همانند حکومت امیرالمومنین (ع) و پیامبر اکرم (ص) بود، تاکید کرد: مشکلات موجود در انقلاب اسلامی دلیل بر این نیست که حکومت دینی برقرار نشده است؛ آیا وجود این مشکلات اقتصادی و فرهنگی دلیل بر این است که آیا اصل حاکمیت دینی، توان حاکمیت ندارد، آیا مسیر ما مسیر غلط یا مسیر اشتباهی است، آیا وجود مشکلات دین دلیل بر رد اصل کار ما واصل مسیر ماست؟ خیر، اصل کار و مسیر درست است و این مشکلات موجود دلیل بر عدم توانایی دین بر حاکمیت ومدیریت وسیاست نیست.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین (ع) همدان بیان کرد: در زمان پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) مشکلات اقتصادی و مدیریتی بوده و وجود داشته است؛ مسیر، مسیر صحیحی است.

وی با تاکید بر اینکه دین، توان برقراری حاکمیت دینی و مدیریت کشوری را دارد و تا زمانی که همه مدیران و مسئولین، چنانچه شاخصه‌هایی که دین می‌خواهد نداشته باشد مطمئناً در اجرا مشکل خواهیم داشت؛ افزود: مشکل ما در اجرا است؛ نه قوانین واین مشکلاتی هم که هست دلیل بر معیوب بودن اصل دین یا معیوب بودن یا ناتوانی قوانین دینی بر مدیریت کشور نیست.

حجت الاسلام نجاری در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: ما در اجرا ودر مدیریت و مسئولیت مدیران مشکل داریم که نمی‌توانیم قوانین ایده آل وناب الهی را اجرا کنیم و مسیری درست است و این مشکلات دلیل بر معیوب بودن قوانین نیست.

وی با بیان اینکه در زمان حاکمیت امیرالمومنین علی (ع) از مدیران نالایق ومدیران اهل تبعیض استفاده از راند وتبعیض وجود داشت اما این دلیل بر عدم صحت راه امیرالمومنین نبود؛ اظهار کرد: قوانین مدیریتی و سیره حکومتی امیر درست است، خیلی از تبعیض‌های اقتصادی و فرهنگی بودند، اما اینکه بگوییم توان مدیریت ونظام را ندارد، صحیح نیست.

حجت الاسلام نجاری افزود: نظام اسلامی، ایران اسلامی دلیل بر همین مسیر است وب یش از ۴ دهه موفقیت‌هایی که تحت حاکمیت دینی به دست آوردیم؛ دستاوردهای نظام اسلامی هم چنان خورشید درخشان است، در عین حال در مسائل اقتصادی پیشرفت‌هایی نداشتیم ود ر مسائل فرهنگی نقدهایی داریم اما موفقیت همین حاکمیت دینی گذشته از حکومت انبیای الهی و اولیای الهی همین انقلاب اسلامی است و همین نظام ولایی آغاز شده دلیل بر موفقیت حاکمیت دینی و حاکمیت و نظام ولایی است.

عدالت و آزادی در نگاه امام (ره) ابزار است یا هدف؟

در ادامه این میزگرد، حسن رحیمی روشن نیز با بیان این سوال که آیا عدالت و آزادی در نگاه امام (ره) ابزار است یا هدف؛ گفت: اگر رویکرد امام به سیاست را توانستیم تبیین کنیم، پاسخ دادن به این سوال هم ساده‌تر خواهد بود، اگر توانسته باشیم نظر یک اندیشمند یا یک سیاست مدار را در مورد سیاست بازخوانی کنیم این سوال پیش می‌آید که سیاست چیست؟ رابطه جامعه انسانی با سیاست چیست، هدف نهایی و غایی سیاست چیست؟ و در این راستا باید گفت که سیاست در نگاه امام، بخشی از حکمت عملی است.

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینای همدان با بیان اینکه در واقع سیاست هدایت جامعه، حفظ مصالح واصلاح جامعه وتشخیص صلاح جامعه به کمک مردم است؛ تشریح کرد: نکته مهم این است که مردمی بودن و جمهوری بودن را باید دخالت داد، اگر این واژه را از آن بیرون بیاوریم ممکن است که ما با تعریف حکومت مواجه شویم.

وی با بیان اینکه سیاست، هدایت جامعه است و حفظ وصلاح جامعه به کمک مردم جامعه و جزئی از دین است نه در برابر دین، و بهتر است بگوییم ابزار دین است یعنی ما سیاست دینی داریم نه دین سیاسی؛ افزود: این باور در ایران باستان هم هست و وحدانی است وسیاست هم ابزار دانسته می‌شود و سیاست ابزاری است در دستان پادشاه ومردم برای رسیدن به اهداف دین که خداوند آن را به تعبیر اهورامزدا تعبیر کرده است.

رحیمی روشن افزود: سیاست می‌تواند یک موضوع علمی ورشته دانشگاهی یا یک روش وکنش اجتماعی برای ساماندهی جامعه وحفظ نظم در جامعه باشد؛ بنابراین در اینجا هستی شناسی و جهان بینی و انسان شناسی و معرفت شناسی بر آن تأثیر دارد.

وی با بیان اینکه در سیاست اینکه شما جهان را بدون ابتدا و انتها بدانید مادی است و اتفاقی خلق شده و از بین رفته؛ اظهار کرد: انسان هم مادی است و خلق شده و در حال حاضر، اگر کمونیست‌ها باشند که مبدأ را کلاً انکار می‌کنند و اگر لیبرال‌ها باشند دست خدا را می‌دانند و باور دارند و می‌گویند که خدا فعلاً رها کرده وخدا مانند ساعت ساز است که جهان را آفریده است.

رحیمی روشن در تشریح این موضوع افزود: با این بنا سیاست ابزاری است نه هدف در تلاش رسیدن به آزادی، امام (ره) در مورد سیاست به سه نوع سیاست، سیاست شیطانی، حیوانی، الهی معتقد، است. سیاست شیطانی برخدعه ونیرنگ وتبعیض وخونریزی و فساد استوار است؛ سیاست حیوانی، انسان‌هایی به ظاهر متخلق به اخلاق، دیپلمات‌های خوب ووطن پرست وحاکمان خوب و وطن پرست کارشان را درست انجام دادن و نتیجه این سیاست آمایش مالی و دنیوی است و اسمش سیاست حیوانی است،

امام (ره)، مقید به زمان ومکان خاصی نیست

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینای همدان ادامه داد: چرا حیوان؟ چون یک حیوان دنبال آسایش روح وجسم خود است و ممکن است چنین سیاستی هم باشد که البته این سیاست مورد نظر اسلام نیست و سیاست حیوانی جای خود را می‌تواند به سیاست الهی بدهد.

وی با بیان اینکه سعادت این جهان در پی عدالت است که قاعدتاً بدون خدعه و نیرنگ باشد، اظهار کرد: حضرت امام (ره)، هیچ وقت پنهان کاری نکرد و با صداقت حرف خود را می‌گفت؛ ایشان، مقید به زمان ومکان خاصی نیست، دین و دنیا را با هم دارد و تسلط شخصی برای فرد حاکم ایجاد نمی‌کند و ابعاد دوگانه انسان را مدنظر دارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1275465

مهمترین اخبار ایران و جهان: