نیوز سیتی!
29 آذر 1402 - 00:45

روسیه: روابط با چین در بالاترین سطح قرار دارد

نخست وزیر روسیه روز سه شنبه در ملاقات با همتای چینی خود در «پکن» گفت که روابط راهبردی دو کشور به سطح بالاتری خواهد رسید.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «لی کیانگ» نخست‌وزیر چین و «میخائیل میشوستین» نخست ‌وزیر روسیه، روز سه‌شنبه بر سر تقویت روابط دوجانبه از جمله روابط تجاری در «پکن» با هم ملاقات کردند.

به گزارش وبگاه شبکه خبری «سی‌جی‌تی‌ان» لی کیانگ گفت  که چین مایل است با روسیه همکاری کند تا هفتاد و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور در سال آینده را به عنوان فرصتی برای اجرای اجماع مهم سران روسیه و چین در نظر بگیرد.

آمریکا و متحدانش به بهانه جنگ اوکراین، فشارهای زیادی به چین برای کاهش روابط با روسیه و منزوی کردن آن آورده‌ و از این کشور به دلیل نپیوستن به کارزار تحریم‌های بی‌سابقه غرب علیه روسیه انتقاد کرده‌اند. در همین ارتباط چندی قبل وزیر خارجه آلمان مدعی شد که اعلام موضع بی طرفی چین در قبال جنگ اوکراین به معنی حمایت از روسیه است.

میشوستین نیز گفت که روابط روسیه و چین در بالاترین سطح قرار دارد. او گفت: «مشارکت راهبردی جامع  باچین به سطح بالاتری می‌رسد.»

علیرغم تحریم‌های علیه روسیه، داده‌های گمرک چین نشان می‌دهد که تجارت چین و روسیه در ۱۱ ماهه نخست سال جاری به طور پیوسته رشد کرده و به ۲۱۸ میلیارد دلار رسیده است.

این رقم  ۲۶.۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته و برای اولین بار از ۲۰۰ میلیارد دلار گذشت.

مقام‌های چین بارها ضمن تاکید بر ادامه روابط خوب خود با روسیه، خواستار توسل به گفت‌و‌گو و راه حل سیاسی به منظور پایان جنگ اوکراین شدند و پکن پیشنهادی ۱۲ بندی در این باره ارائه داد اما آمریکا و متحدانش با این پیشنهاد مخالفت کرده‌ و حمایت‌های همه جانبه تسلیحاتی، اطلاعاتی و اقتصادی از اوکراین را برای ادامه جنگ با روسیه در پیش گرفته‌اند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1609990

مهمترین اخبار ایران و جهان: