نیوز سیتی!
07 مرداد 1402 - 18:24

احتمال تمدید کاهش تولید داوطلبانه عربستان برای یک ماه دیگر

تحلیلگران می‌گویند، عربستان، کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه‌ای خود را یک ماه دیگر یعنی در ماه سپتامبر تمدید خواهد کرد.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، رویترز به نقل از 5 تحلیلگر اعلام کرد، انتظار می‌رود، عربستان یک ماه دیگر یعنی تا ماه سپتامبر، کاهش داوطلبانه تولید نفت خود به میزان روزانه یک میلیون بشکه در روز را تمدید کند.

اوپک پلاس در ماه ژوئن توافق کرد که عرضه نفت را تا سال 2024 کاهش دهند و عربستان متعهد شد که در ماه جولای یک کاهش داوطلبانه اضافی انجام دهد. عربستان در سوم ماه جولای اعلام کرد، این کاهش را برای یک ماه دیگر در ماه آگوست ادامه خواهد داد و احتمال دارد باز هم این روند ادامه پیدا کند.

قیمت نفت با بروز نشانه‌هایی در مورد کاهش عرضه در جهان و اجرای محرک‌های اقتصادی در چین، مقداری تویت شد. نفت برنت پس از اینکه در روز پنج‌شنبه به بالاترین رقم از ماه آوریل رسید، در معاملات روز جمعه بالای 84 دلار معامله شد.

گری راس، بنیانگذار «بلک گلد اینوسترز» و یک ناظر کهنه کار در اوپک  در این رابطه گفت، با توجه به بهبودی آزمایشی، حدس من این است که آنها کاهش را برای یک ماه دیگر ادامه دهند و سپس آن به تدریج طی 3 ماه حذف کنند، مشابه کاری که عربستان در سال 2021 انجام داد.

وزارت انرژی عربستان از اظهارنظر در این رابطه خودداری کرده است.

در جدیدترین اظهارات از سوی اعضای اوپک در مورد بازار، وزیر انرژی امارات در 21 جولای گفت، اقدامات اخیر اوپک پلاس در حال حاضر کافی است و در صورتی که گام‌های بیشتری نیاز باشد، گروه تنها نیاز به یک تماس تلفنی دارد.

اوپک پلاس متشکل از سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک و هم‌پیمانانش نظیر روسیه است که 40 درصد نفت خام جهان را تولید می‌کنند. این گروه از اواخر سال 2022 برای تقویت بازار، عرضه را محدود کرده‌اند.

جیووانی استانوو، تحلیلگر بانک UBS نیز معتقد است، اقدامات عربستان با اقدامات دو سال پیش برای تقویت بازار هم‌راستاست.

وی در 25 جولای گفت: «با نگاهی به آنچه آنها در سال 2021 انجام دادند، کاهش کامل یک میلیون بشکه در روز به مدت سه ماه پابرجا بود؛ از این رو، آنها ممکن است این کار را برای یک ماه دیگر انجام دهند.»

عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان در ماه جولای گفت، اوپک پلاس به تلاش برای غافلگیر کردن بازار ادامه می‌دهد و هر آنچه لازم باشد، انجام می‌دهد.

سه تحلیلگر نفتی دیگر نیز معتقدند که عربستان این کاهش تولید را برای ماه سپتامبر تمدید خواهد کرد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1416846

مهمترین اخبار ایران و جهان: