نیوز سیتی!
04 مرداد 1402 - 11:17

انسداد 105 حلقه چاه غیر مجاز در گلستان تا پایان تیرماه

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: با هدف حفظ و صیانت از منابع آب زیرزمینی، تعداد ۱۰۵ حلقه چاه غیر مجاز در سطح استان تا پایان تیرماه سال جاری پلمب و مسدود شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حسن درویشی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: با هدف حفظ و صیانت از منابع آب زیرزمینی و جلوگیری از برداشت غیر مجاز از سفره های آب زیرزمینی با پیگیری گروه‌های گشت و بازرسی از منابع آب، تعداد ۱۰۵ حلقه چاه غیر مجاز در سطح استان تا پایان تیرماه سال جاری پلمب و مسدود شد.

وی ادامه داد: با پلمب و مسدود کردن این تعداد چاه غیرمجاز، از برداشت حدود 1.4 میلیون مترمکعب از سفره‌های آب زیرزمینی در استان جلوگیری شد.

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان ضمن هشدار به حفاران و بهره برداران غیر مجاز از منابع آب های زیر زمینی و سطحی، خاطرنشان کرد: شرکت آب منطقه ای استان با کمک دستگاه قضایی با هرگونه تخلف در زمینه آب های سطحی و زیر زمینی برخورد جدی خواهد کرد.

گفتنی است، در سال‌های اخیر موضوع کاهش منابع تامین آب شرب در استان گلستان به یک موضوع جدی و در برخی از مناطق به یک بحران تبدیل شده است.

وجود چاه‌های مجاز و غیر مجاز در مسیر چاه‌های تامین آب شرب در استان، کاهش میزان بارندگی و کاهش سطح آب در پشت سدهای استان گلستان، آینده‌ای نگران کننده را برای تامین آب شرب در استان ایجاد کرده است.

علی‌محمد زنگانه استاندار گلستان بارها با صدور نامه‌های متعدد به نهادهای نظارتی و نهاد ریاست جمهوری، هشدارهای لازم را در خصوص لزوم توجه به استان گلستان برای رفع تنش آبی داده است.

در سفر ریاست جمهوری به استان گلستان در اسفندماه سال 1400، موارد متعددی برای اقدامات اساسی در راستای رفع تنش آبی استان مصوب شده که مهمترین آن استفاده از ظرفیت شیرین‌سازی آب دریا و تسریع در تکمیل سد نرماب بوده است.

 

حفر چاه، مسکن موقت برای تامین آب شرب در گلستان

در تاریخ 27 تیرماه سال جاری ابوالفضل رحیمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: ۳۱۶ لیتر در ثانیه‌ای منابع تامین آب شرب در تیرماه با تجهیز و راه اندازی ۲۱ حلقه چاه در استان گلستان افزوده شد.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش دما و مصرف بالا و به منظور جبران بخشی از کمبود آب شرب هم استانی‌های فهیم در ماه جاری، ۲۱ حلقه چاه در شهرستان‌های گرگان( ۲۰ لیتر )، کردکوی( ۶۴ لیتر)، آق‌قلا (۱۴ لیتر)، گنبدکاووس (۱۰۸ لیتر)، علی آبادکتول( ۷۷ لیتر)، بندرترکمن و گمیشان (۱۸ لیتر) و آزادشهر(۱۵ لیتر) تجهیز و وارد مدار بهره‌برداری قرار گرفت.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان گلستان تاکید کرد: اعتبار هزینه شده در راستای حفر و تجهیز چاه‌های فوق یک هزار و ۱۰ میلیارد ریال بوده که با راه‌اندازی و تکمیل این چاه‌ها جمعیتی بالغ بر ۶۷ هزار و ۲۰۰ نفر از نعمت آب شرب پایدار، سالم و بهداشتی بهره‌مند شدند.

گرچه تمامی کارشناسان بر این اعتقادند حفر چاه مسکنی موقت برای تامین آب شرب و رفع تنش آبی در استان است، اما تغییر الگوی کشت، مدیریت مصرف آب در صنایع و کشاورزی، تغییر الگوی مصرف آب در بخش خانگی راهکارهای بسیار موثر برای استفاده بهینه از منابع موجود محسوب می‌شود.

پایان پیام/۸۳۰۰۴

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1404990

مهمترین اخبار ایران و جهان: