نیوز سیتی!
04 مرداد 1402 - 13:10

نظارت ۴۵تیم دامپزشکی خراسان جنوبی بر ذبح دام در تاسوعا و عاشورا

بیرجند- رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی خراسان جنوبی از اجرای طرح نظارت بر کشتار بهداشتی دام در ایام تاسوعا و عاشورا با همکاری ۴۵ تیم خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مریم ملکی صبح چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران از اجرای طرح نظارت بر کشتار بهداشتی دام در ایام تاسوعا و عاشورا خبر داد و افزود: با توجه به ذبح دام نذری از سوی هیئت‌های عزاداری و برخی شهروندان، نظارت بهداشتی و شرعی بر کشتار دام نذری در تمامی شهرستان‌های استان توسط ۴۵ اکیپ ثابت و سیار انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این اکیپ‌ها متشکل از ۸۱ نفر دامپزشک، بازرس بهداشت گوشت و ناظر شرعی بوده که بر وضعیت بهداشتی و شرعی بر دام‌های قربانی نظارت می‌کنند.

ملکی تاکید کرد: احتمال انتقال برخی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مثل تب مالت، تب کریمه کنگو از طریق دام‌های قربانی در صورت آلوده بودن وجود دارد بنابراین از شهروندان خواستاریم در هنگام خریداری دام برای قربانی به سلامت دام به‌ویژه شرایط فیزیکی توجه و دام‌های قربانی خود را به کشتارگاه‌ها منتقل و در آنجا ذبح کنند.

وی با بیان اینکه مردم و هیئت‌های مذهبی در هنگام ذبح دام از دستکش، ماسک و عینک استفاده کنند، گفت: همچنین لاشه دام را پس از قربانی به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۰-۴ درجه و یا همان دمای یخچال نگهداری و پس از ان نسبت به قطعه بندی و مصرف اقدام کنند.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی خراسان جنوبی ادامه داد: با نگه داشتن لاشه لام در یخچال تا حد امکان از انتقال بعضی بیماری‌های احتمالی انگلی و ویروسی همچون تب خونریزی دهنده کریمه کنگو جلوگیری شود.

وی بیان کرد: تمامی کشتارگاه‌های دام سطح استان که توسط بخش خصوصی و شهرداری‌ها مدیریت می‌شود، در این ایام باز بوده و شهروندان و هیأت‌های مذهبی می‌توانند دام‌های قربانی خود را به کشتارگاه‌ها منتقل و در آنجا قربانی کنند.

ملکی تاکید کرد: از شهروندان خواستاریم به منظور حفظ بهداشت عمومی و پیشگیری از ابتلای به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی، از هرگونه کشتار دام در معابر عمومی خودداری کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1405090

مهمترین اخبار ایران و جهان: