نیوز سیتی!
29 فروردین 1402 - 20:39

تحول فرهنگی راهی برای تحقق شعار سال و پیشبرد تمدن نوین اسلامی

استاد دانشگاه کازرون تحول فرهنگی را از مبنایی ترین تحولات بشر خواند و گفت: تحول از خود فرد آغاز و به دامنه اجتماع کشیده می شود.

کاظم‌ دهقانیان فرد، فعال فرهنگی، شاعر، نویسنده و استاد دانشگاه کازرون در گفتگو با خبرنگار فارس در کازرون پیرو بیانات مقام معظم‌ رهبری حول محور تحول در کشور، تغییر و تحول را یکی از عناصر مهم جوامع متمدن دانست و گفت: وقتی که می گوییم مردم متمدن، منظور مردمی نیستند که در علم و تکنولوژی و یا پزشکی به پیشرفت های چشمگیری دست یافته اند، پیشرفت علم و تکنولوژی لزوما تمدن نیست هر چند که ممکن است در انتقال تمدن و فرهنگ تاثیر داشته باشد.

 ریشه تمدن، فرهنگ است و ریشه فرهنگ، ادب می باشد

 دهقانیان‌فرد، تمدن و فرهنگ را به معنای احترام به انسان و آزادی انسان ها و رعایت قانون آنها عنوان‌ کرد و در ادامه افزود: در جامعه ای که فرهنگ حکم فرماست، قانون رعایت می شود و همه به یکدیگر احترام می گذارند و هرگز به حق دیگران تجاوز نمی کنند چون در نهایت، پیشرفت و تکنولوژی اهرمی می شود در دست قدرتمندان، ابزاری در دست امپریالیسم و وسیله ای در دست جهان خواران.

وی شیوع آنفولانزای خوکی در سال ۸۲ و شیوع کرونا در یکی دو سال گذشته  را اهرمی عنوان کرد در دست جهان غرب که از آن برای به زانو درآوردن کشورها و ملت های با فرهنگ و تمدن استفاده می کردند که می خواستند آسوده زندگی کنند.

کاظم دهقانیان فرد تاکید نمود: آنها با اهرم جهان را به هم ریختند تا داروهایشان و واکسن هایشان را به فروش برسانند، هرچند طبق قاعده چاه کن ته چاه است خود گرفتار تار عنکبوتی خویش شدند. 

 تغییر و تحول در حوزه فرهنگ و دانشگاه

این‌ چهره فرهنگی معتقد است، وقتی از تحول در حوزه فرهنگ صحبت می کنیم باید فرهنگ را تعریف کنیم.

وی فرهنگ را بازگشت به خویشتن، بازگشت به هویت، بازگشت به انسانیت، بازگشت به مبدا و منشئی که مایه پیدایش روح زلال انسانیت است تعریف می کند و می گوید: هنگامی که از تحول در دانشگاه صحبت می کنیم باید بدانیم که منظور ساختمان دانشگاه و قوانین اداری و مالی حاکم بر آن نیست و منظور، پیشرفت های علمی هم نیست منظور از کمیت دانشجویان و تعداد و نوع مدرک آنها هم نیست، بلکه منظور تحول تفکر اساتید و دانشجویان است.

وی ضمن تاکید این موضوع که اگر استادان  متحول شوند به تبع آن دانشجویان هم متحول می شوند گفت: استادان و معلمان هستند که فرمان لوکوموتیو فرهنگ و تمدن و ادب یک مملکت را در دست دارند؛ استادان و معلمانی که دچار روزمرگی شده اند و همه هم و غمشان چاپ مقاله برای بالا رفتن دستمزد و حقوقشان است اینها هرگز نمی توانند در دانشگاه تحول ایجاد کند چنانکه هر روز صدها مقاله در مجله های خارجی و داخلی چاپ می‌شود هم علمی هم فنی، اما خروجی دانشگاه ها حتی با نمر ه های بالا و امتیازهای چشمگیر، صرفاً تحصیل کرده های مردم دار، دلسوز با فرهنگ و با ادب و با هویت نیستند چرا که بسیاری از آنها فقط به درآمد فکر می کنند.
 
این‌ چهره فرهنگی، افزود: هرگاه  فرهنگ پیشرفت کند علم و اقتصاد هم به تبع آن به کمال می رسد. وی ضمن اشاره به جمله ای از بزرگان قدیم که گفته اند: علم در دست نادان، شمشیر در دست زنگی مست است، تصریح کرد: عالمی که با فرهنگ نباشد اما به سلاح علم مجهز باشد از چاقوکش و قمه به دستی که سر چهارراه جلوی آدم ها را می گیرد، خطرناک تر است، چنین آدمهایی نه تنها در فرهنگ و ادب و تمدن بشری که خواست پیامبران الهی است  تأثیر مثبتی نمی گذارند بلکه فرهنگ وتمدن را دچار انحطاط خواهند کرد.

وی با طرح این سوال که مایه تمدن چیست؟ افزود: به نظر این بنده مایه اصلی تحول، تفکر و اندیشه است.

ای برادر تو همه اندیشه ای     مابقی را استخوان و ریشه ای، انسان یعنی اندیشه و انسان اندیشمند هر روز در حال تحول است چنانکه لامارتین نویسنده و شاعر فرانسوی قرن نوزدهم می‌گوید: افکار متفکر خود به خود می‌اندیشد.

 این‌ شاعر انقلابی، منظور خود را اینگونه عنوان‌ کرد که: انسان های متفکر هر روز و هر ساعت در حال تحول هستند و اینها هستند که در جامعه دیده می شوند و جامعه را به سوی کمال سوق می دهند. او معتقد است: هنرمندان و اندیشمندانی در جوامع مختلف دنیا هستند که بعضی از آنها دیده می شوند منظور از دیده شدن سر زبان ها افتادن و در شبکه های مجازی و فیلم های سینمایی خود نمایی کردن نیست. منظور از این هنرمندان و اندیشمندان و متفکران کسانی هستند که بر فرهنگ و تفکر و تمدن بشری و کمال انسان تاثیر می گذارند مثل گوته، شکسپیر، حافظ، مولوی، سعدی و مثل دیگر متفکران جهان.

وی گفت: ارنست دیمنه درباره این مطلب در کتاب هنر فکر کردن می گوید: هنر فکر کردن، فقط هنر وجود داشتن است و ما می بینیم که انسانهای اندیشمند و متفکری که در جوامع مختلف تاثیرگذار بودند حتی بعد از زمان حیاتشان هم موثر بوده اند. چنان که هنوز که هنوز است بینوایان ویکتور هوگو و گوژپشت نتردام او همچنان جزو بهترین کتاب های زمان است چرا چون ویکتور هوگو می گوید: تا زمانی که فقر هست کتاب‌های من هم در دست مردم دنیا می چرخد.

 او با اشاره به فرموده های خداوند در قرآن کریم که میفرمایند: تفکروا، تدبروا، تعقلوا، انظروا یعنی فکر کنید، فکر کنید و فکر کنید تصریح کرد: بهترین استادان متفکر، کسانی هستند که دانشجویان را به شناخت خویشتن خویش و شناخت هویت خویش یاری دهند و آنها را به کمالی که خواست خداوند است یعنی خلیفة اللهی  برسانند.

دهقانیان فرد، در پایان‌گفت: آن چه باعث می شود که ما خوب فکر کنیم هنر مطالعه کردن است. ارنست دیمنه در کتاب هنر فکرکردن می‌گوید: "یک اصل مشهور همواره بر فعالیت های فکری بشر حاکم بوده است.کتاب های خوب بخوانید اما چون عمرکوتاه است فقط بهترین کتاب ها را بخوانید، تحول در همه حوزه ها لازم‌است اما این را بدانیم‌که " تحول از خود فرد آغاز می شود."

پایان پیام/د

منبع: فارس
شناسه خبر: 1158346

مهمترین اخبار ایران و جهان: