نیوز سیتی!
03 دی 1401 - 10:34

عواقب نژادپرستی در فوتبال

توهین با محتوای نژادپرستی از قدیمی‌ترین ابزار نزاع بین انسان‌هاست. این تلخی در بین ورزشکاران و بالاخص فوتبالی‌ها هم دیده می‌شود تا جایی که در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر به وضوح به چشم آمد.

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله: پس از مرگ «جورج فلوید» و ایجاد جنبش «زندگی سیاه ها ارزش دارد»، بحث پیرامون مسئله نژاد پرستی از همیشه رایج‌تر شده است که این مساله در فوتبال هم صدق می کند.

بارها شده که بازیکنان سرشناس فعلی و بازنشسته (همچون رحیم استرلینگ، تایرون مینگز، مارکوس رشفورد، میکا ریچاردز و ایان رایت) توهین‌هایی را که به آنها شده است را به اشتراک گذاشته اند.

کامنت‌ها بسته شد

سه عضو تیم ملی فوتبال فرانسه، کینگزلی کومان، اورلین شومینی و رندال کولو موانی، به دلیل حجم زیاد پیام‌ها و کامنت‌های نژادپرستانه که به این شبکه اجتماعی ارسال می‌شد، مجبور شدند بعد از شکست فرانسه در فینال جام جهانی فرانسه مقابل آرژانتین بخش پیام‌ها و نظرات را در حساب‌های رسمی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام ببندند.

کینگزلی کومان و اورلیان چاویمینی دو ضربه پنالتی را از دست دادند، در حالی که کولو موانی یک موقعیت کاملاً انحصاری را در آخرین دقیقه خود مسابقه از دست داد که آنها را در معرض انتقادات شدید قرار داد که به نژادپرستی تبدیل شد!

گزارش‌های مطبوعات فرانسه اعلام کردند که کولو موانی، مهاجم تیم ملی فرانسه که اصالتاً از کنگو است، به دلیل شرایط دشوار در تعامل‌های شبکه اجتماعی اینستاگرام، دیگر طاقت نیاورد و مجبور شد کامنت گذاشتن روی پست‌ها را محدود کند.

جالب‌تر اینجاست که شرکت متا - صاحب پلتفرم‌های فیس بوک و اینستاگرام - وارد خط حمله نژادپرستانه به بازیکنان سیاه پوست فرانسوی شد و تایید کرد که حساب های تعدادی از آنان را به حالت تعلیق درآورده و تنها از تعداد محدودی از نظرات نژادپرستانه آنها جلوگیری کرده است.

گزارش روزنامه بریتانیایی بریتانیایی «اتلتیک» که شامل پاسخ سخنگوی «متا» بود گفته: «ما خواهان هیچ گونه سوء استفاده نژادپرستانه در پلتفرم های خود نیستیم. ما همه سخنرانی ها و پیام های زننده ای را که از خط مشی‌مان منحرف می‌شود را ممنوع کرده ایم.

ما همچنین می‌خواهیم از مردم در برابر مشاهده این سوءاستفاده‌ها از همان ابتدا محافظت کنیم، به همین دلیل است که ویژگی‌ای را توسعه دادیم(Hidden Words) که نظرات توهین‌آمیز را مسدود می‌کند.»

همان سخنگو تأیید کرد که متا از زمان فینال جام جهانی به طور مستقیم با بازیکنان و تیم های آنها ارتباط برقرار کرده است تا از آنها حمایت کند و به آنها کمک کند تا با این ابزارها کار کنند.

عواقب نژادپرستی در فوتبال

این در حالی است که کولو موانی (بازیکن آینتراخت فرانکفورت) و چاومینی (بازیکن رئال مادرید) و کومان (بازیکن بایرن مونیخ) تمام پیام‌ها و نظرات را در اینستاگرام متوقف کردند.

این کارزار نژادپرستانه علیه بازیکنان تیم ملی فرانسه یادآور اتفاقی است که برای چهار بازیکن تیم انگلیسی، بوکایو ساکا، مارکوس راشفورد و جیدون سانچو که همگی ضربات پنالتی را در فینال یورو ۲۰۲۲ در باخت انگلیس مقابل ایتالیا از دست دادند بود که مورد آزار نژادپرستانه در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته بودند.

تیم ملی فرانسه پس از پایان بازی با تساوی ۳ بر ۳ در ضربات پنالتی با نتیجه ۲ بر ۴ در ضربات پنالتی شکست خورد و قهرمان جام جهانی را به آرژانتین باخت.

در پی این اتفاق، شوامنی، هافبک تیم رئال مادرید با انتشار توئیتی گفت بازیکنان تیم ملی فرانسه تمام تلاش خود را برای قهرمانی انجام دادند اما اوضاع به نفع آن‌ها پیش نرفت.
باشگاه بایرن مونیخ نیز با حمایت از کومن، اعلام کرد: خانواده بایرن از تو حمایت می‌کند. نژادپرستی جایی در ورزش و جمع ما ندارد.
مشابه این اتفاق، پیشتر در یورو ۲۰۲۰ برای بازیکنان رنگین‌پوست انگلیس به وقوع پیوست. آن‌ها در بازی فینال برابر ایتالیا، پنالتی‌های خود را از دست دادند و مورد حمله نژادپرستانه در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفتند.

محرومیت نژادپرستان

وینیسیوس جونیور در ماه سپتامبر به دلیل رقص شادی های گل‌اش مورد توهین های بسیار نژادپرستانه قرار گرفت. در حالی که هواداران اتلتیکو مادرید قبل از دربی خود در حال خواندن آهنگ‌هایی با ماهیت نژادپرستانه از خود فیلم می‌گرفتند، یک ایجنت اسپانیایی گفت که وینیسیوس باید «میمون بازی» را متوقف کند. وینگر برزیلی اکنون در مورد این آزار صحبت کرده و پیشنهاد کرده است که هر کسی که گناهکار شناخته شود با عواقب شدیدتری روبرو شود.

نژاد برتر

مائوریسیو ماکری، رییس جمهور آرژانتین در آستانه شروع جام جهانی قطر مصاحبه‌ای با TN انجام داده و در خصوص مدعیان قهرمانی این تورنمنت صحبت کرده است:

ما یک دروازه‌بان عالی، خط دفاعی مستحکم و خط هافبکی جنگنده داریم. مسی هم احتمالاً آخرین جام‌جهانی‌اش است و انگیزه بالایی دارد. برزیل مدعی است و نیمار فرم بهتری نسبت به قبل دارد. قبلاً نیمار یک مانع برای تیم بود چون بازی تیمی را خراب می‌کرد. پرتغال و فرانسه، قهرمان دوره گذشته، بازیکنان خیلی خوبی دارند. از آلمان هم نباید غافل شد چون آن‌ها نژاد برتر هستند و تا پایان می‌جنگند.

مسی کو؟!

تیم ملی فوتبال عربستان در اولین بازی خود در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به مصاف آرژانتین قهرمان جام رفت و با خلق اولین شگفتی جام موفق شد با نتیجه ۲ بر یک آلبی-سلسته را شکست دهد.

بعد از بازی این دو تیم، گزارشگر کره جنوبی که از ورزشگاه محل بازی مذکور روی آنتن تلویزیون کره هم بود با تمسخر «مسی» توسط هواداران عربستان رو به رو شد. آنها در حالی که جیب گزارشگر را می‌گشتند، در میکروفن می‌گفتند: «مسی کجاست؟ به من بگویید مسی کجاست؟»

عواقب نژادپرستی در فوتبال

هوادران چه می‌گویند؟

نتایج نظرسنجی جدید یوگو که با شرکت بیش از ۴ هزارو ۵۰۰ نفر از طرفداران فوتبال در ۹ کشور اروپایی در ماه های فوریه و مارس گذشته انجام شده است (داده های مربوط به انگلیس در اواسط ژوئن به روزرسانی شده است)، نشان دهنده دیدگاه طرفداران فوتبال نسبت به موضوع نژادی پرستی در این ورزش و تلاش بازیکنان، هواداران، باشگاه ها و مسئولان این حوزه برای مقابله با نژادپرستی و مجازات توهین کنندگان است.

اکثر پاسخگویان، وجود نژادپرستی را در ورزش فوتبال تایید می کنند، اما در این موضوع که چه تعداد از طرفداران فوتبال، نژاد پرستی را به عنوان مشکلی جدی در فوتبال قلمداد می کنند، تفاوت زیادی بین ملت ها وجود دارد.

۹۲ درصد هواداران فوتبال اقلیت های قومی در انگلیس، از وجود نژادپرستی در فوتبال حرفه ای سخن به میان آورده اند و ۷۸ درصد آنان می گویند که نژادپرستی، مشکلی جدی است که اثرات مخربی بر این ورزش می گذارد.

بیش از ۹ نفر از هر ۱۰ هوادار فوتبال در کشورهایی مانند هلند (۹۲ درصد)، انگلیس (۹۰ درصد)، ولز (۹۱ درصد) و اسکاتلند (۹۱ درصد) نیز وجود نژادپرستی در فوتبال حرفه‌ای را تصدیق می کنند.

در فرانسه نیز حدود ۸۸ درصد طرفداران معتقدند که نژاد پرستی در فوتبال وجود دارد و در قاره اروپا، فرانسه با آمار ۶۴ درصدی پیشروترین کشور است که نژادپرستی را یک مشکل جدی در درون فوتبال می داند.

عواقب نژادپرستی در فوتبال

ایرنا گزارش داد که بیش از نیمی از طرفداران فوتبال در انگلیس (۵۴ درصد)، ولز (۵۶ درصد) و اسکاتلند (۵۶ درصد) به نژادپرستی در فوتبال حرفه ای به چشم یک مشکل جدی نگاه می کنند در حالی که حدود یک سوم از آنها می گویند گرچه این مشکل وجود دارد اما این یک مشکل جدی نیست.

۸۵ درصد طرفداران فوتبال در کشور ایتالیا به وجود نژادپرستی در فوتبال اعتقاد دارند و حدود نیمی از آنها (۵۴ درصد) نژادپرستی را یک مشکل جدی می دانند، اگر چه که در سایر نقاط این قاره، کمتر از نیمی از طرفداران به نژادپرستی به عنوان یک مشکل جدی نگاه می کنند.

در پرتغال، ۷۶ درصد طرفداران به وجود نژادپرستی در فوتبال معتقدند، اما تنها ۴۱ درصد از مردم این کشور مانند ۳۹ درصد هواداران آلمانی، ۳۸ درصد طرفداران هلندی و ۳۷ درصد طرفداران اسپانیایی، آن را یک مشکل جدی می دانند.

کشور اسپانیا بیشترین میزان طرفدار فوتبال را دارد که ۲۲ درصد آنها بر این باورند که هیچ نژادپرستی در فوتبال را مشاهده نمی کنند و در پرتغال این آمار ۱۸ درصد است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 929690

مهمترین اخبار ایران و جهان: