نیوز سیتی!
20 دی 1402 - 19:48

مسابقات قرآن فرصتی برای خدمت بیشتر به قرآن و جامعه باشد

یکی از راه یافتگان به مرحله نهایی بخش معارفی چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم با تصریح بر این که بیشترین توجه در مسابقات قرآنی باید به رشته های مفاهیم و تفسیر باشد خاطر نشان کرد: مسابقات قرآن باید به محملی برای تربیت قرآنی متسابقین برای خدمت بیشتر به قرآن و جامعه تبدیل شود.

زهرا صلاحی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به این که حفظ قرآن را از سال 1376 شروع کرده و اکنون حافظ کل قرآن کریم است بیان کرد: در آن زمان احساس می کردم خلأیی در زندگی دارم که فقط با انس با قرآن و مداومت بر تلاوت و تدبر می توان آن خلأ را پر کرد.

وی افزود: با توفیق و عنایت الهی، حس خوبی از همراهی و همنشینی با قرآن به من دست داد و سبب شد تا این مسیر را همچنان ادامه دهم و احساس سختی نداشته باشم.

صلاحی که متولد شهر تهران و ساکن این شهر است درباره خانواده خود گفت: دو دختر دارم که یکی پرستار و دیگری دانشجوی رشته پزشکی است و کمتر از یک ماه است که مادربزرگ شده ام و احساس می کنم مسئولیت بیشتری برای اشاعه فرهنگ قرآنی بر دوش من است.

وی درباره روش خود در حفظ قرآن کریم گفت: در آن زمان روش مدون یا کلاس آموزشی نمی شناختم؛ لذا شروع به حفظ قرآن به صورت شخصی در خانه کردم و با این که فرزند کوچکی هم داشتم سعی می کردم روزی دو تا سه ساعت به حفظ قرآن اختصاص دهم.

صلاحی اضافه کرد: البته چند سال بعد نوار قرآن استاد پرهیزکار به دستم رسید که توانستم به کمک آن محفوظات قرآنی خود را بازنگری کنم.

وی با بیان این که قرآن را در کنار مفاهیم و تفسیر حفظ می کردم و تفسیر قرآن برایش بسیار دلنشین بوده و هست اظهار کرد: در این سال ها در مسابقات مختلف تفسیر همراه با حفظ شرکت می کردم و با لطف الهی در برخی از آن ها هم صاحب رتبه شده ام که از آن جمله می توان به رتبه دوم کشوری در سال های 1389 و 1395 و رتبه پنجم کشوری در سال 1393 اشاره کرد.

این حافظ کل قرآن کریم درباره راهکارهای گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه خاطر نشان کرد: قطعا برای رسیدن به این هدف نهادهایی مثل خانواده اماکن مذهبی، رسانه ها، آموزش و پرورش و سایر نهادها باید همانند یک تیم عمل کنند و نه به صورت جداگانه یا جزایر پراکنده؛ به بیان دیگر همه نهادها و دستگاه ها باید به این باور برسند که از لحظه ای که یک فرد در جامعه ما متولد می شود، آن فرد حقی بر گردن همه نهادها دارد که باید از عهده آن برآیند.

صلاحی ادامه داد: نباید فقط فکرمان را به تربیت نسل آینده معطوف کنیم، بلکه باید به بالندگی و ارتقای سطح سواد قرآنی تک تک اعضای خانواده ها بیندیشیم تا به رشد اجتماعی کمک کرده باشیم.

وی با یادآوری این که باید برای همه افراد جامعه برنامه ریزی کنیم و نه فقط یک طیف سنّی خاص گفت: یکی از آسیب های مسابقات قرآنی، قهرمان پروری در عرصه مسابقات برای ایجاد رونق بیشتر است، در حالی که اگر قرار است همه مردم سر سفره قرآن بنشینند و به این عرصه دل دهند، نباید کار را سخت کنیم تا همه افراد با هر سطح سواد قرآنی و از هر قشری بتوانند با همردیفان خود مسابقه دهند.

صلاحی با تأکید بر این که همه افراد جامعه باید طعم شیرین قرآن و حلاوت آن را بچشند و خدای نکرده از این عرصه دلسرد نشوند گفت: در کنار بحث تلاوت قرآن، باید بحث معارف و تفسیر پررنگ تر از این دیده شود؛ البته در حال حاضر توجه بیشتری به رشته های مفاهیمی و تفسیر شده، اما همچنان جای توجه و دقت نظر بیشتر وجود دارد.

وی با یادآوری این که حرف اول مسابقات قرآن را باید مفاهیم و تفسیر بزند و قرائت و حفظ در کنار آن باشد تصریح کرد: جامعه ما باید به جامعه ای مفسّرپرور تبدیل شود؛ نه فقط تفسیرخوان.

صلاحی همچنین عنوان کرد: هر یک از شرکت کنندگان در مسابقات قرآن کریم باید این توانایی را در ضمن مسابقات کسب کنند که پس از مسابقات بتوانند خدمت بیشتری به قرآن کنند.

پایان پیام/ 78036

منبع: فارس
شناسه خبر: 1633690

مهمترین اخبار ایران و جهان: