نیوز سیتی!
04 بهمن 1402 - 14:19

اگر روایت گر تاریخ نباشیم، پهلوی شویی کار خود را می کند

جواد یوسفی کارشناس رسانه اظهار داشت: رسانه های داخلی باید به امر روایت گری تاریخ بپردازند. اگر روایت گر تاریخ نباشیم، عملیات رسانه های بیگانه در قالب پهلوی شویی خواهند توانست ذائقه مخاطب امروزی را تغییر دهد.

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - برنامه امواج شبهه رادیو گفت‌وگو در گفت و گو با دکتر جواد یوسفی (کارشناس رسانه) و دکتر علیرضا محمدلو (کارشناس و تحلیلگر رسانه) به بررسی شگردهای رسانه های بیگانه برای تبدیل و تعمیق خوانش های موازی نسبت به تحریف واقعیات پهلوی و انقلاب اسلامی برای مخاطب پرداخت.

پهلوی شویی برای یک الگوی جانشین!

حسین افراخته-کارشناس مجری: جریانی بیش از یک دهه در رسانه های فارسی زبانِ اکثرا مستقر در لندن آغاز شد که خط اصلی آن ارائه یک روایت جدید از دوره پهلوی بود. این جریان رسانه ای ذیل بی بی سی تا اینترنشنال و صدای آمریکا و من و تو روایت جدیدی ارائه کردند. این جریان رسانه‌ای را چگونه ارزیابی می کنید؟

جواد یوسفی کارشناس در این رابطه عنوان کرد: بهشت پول شویی دنیا به طرز جالب یا کم باورانه ای لندن است که این کشور پهلوی شویی را نیز به پول شویی اضافه کرده است. جریان پهلوی شویی سبقه قدیمی دارد اما در ده سال گذشته بسیاری از اقدامات براندازانه آنان در کشور جوابگو نبود، عملا رسانه های غرب به این سمت رفتند که با سیاست های از پیش تعیین شده بتوانند مجدد مردم را نسبت به آنچیزی که قبلا داشتند یک شست و شوی ذهنی بدهند و شناخت جدیدی برای ارائه یک الگوی جانشین برای بعد از آنچکه براندازی می خوانند، ایجاد کنند.

وی افزود: الگوهای مختلف جوابگو نبود به همین دلیل الگوی پهلوی شویی را انتخاب کردند آنها سعی داشتند با تمیز کردن دوران پهلوی و ساخت واقعیت های جدید به تطهیر چهره پهلوی از نگاه‌های مختلف بپردازند. در این راستا دو رویکرد بسیار اساسی و جدی را مدنظر قرار دادند. رویکرد اول؛ بزرگنمایی برخی از نقاط مثبت دوران پهلوی و رویکرد دوم؛ برجسته سازی مشکلات طبیعی در کشور به سمت تطهیر دوران پهلوی در ذهن مخاطب برای جایگزینی جدید بود.    

چهار عملیات جدی برای بازخوانی جعلی تاریخ

این کارشناس همچنین گفت: به نظر می رسد رسانه های فارسی زبان خارج از کشور با 4عملیات بازخوانی جعلی تاریخ و چهره سازی غیر واقعی را رقم می زنند. اولین عملیات؛ ایجاد تشکیک در ماهیت مخالفین رژیم پهلوی است. به این مفهوم که بخشی از کسانی که در حکومت پهلوی با رژیم دچار چالش بودند کمونیست بودند و نه تنها نگاه اسلامی و ملی نداشتند بلکه اسلام را ابزاری برای پیاده کردن نگاه چپ خود می‌دانستند. آنها را یاغی و خشنونت طلب و اهل ترور و کشتار می‌خواندند و ساواک نیز مجبور بوده که برای حفظ امنیت داخلی کشور با این گروه های مبارز مسلح اقدام خشنی داشته باشد و چون ما در مقام ارائه کننده اولیه اطلاعات و در مقام پاسخ نیستم در ذهن مخاطب تشکیک ایجاد می شود که نکند اگر انقلابی نیز اتفاق افتاده، پایه‌ی آن اسلامی نباشد. ایجاد تشکیک موضوع جدی است که کارکرد بسیاری دارد. حتی این تشکیک را تا حدی جلو می برند که انقلاب را نتیجه یکی از برنامه ها و سیاست های کلان انگلیس یا آمریکا معرفی می کنند. در دومین عملیات؛ سعی می کنند تا مردم ماهیت اصلی ساواک را نبینند و آن را یک نیروی حافظ صلح و امنیت بدانند و آخرین اقدام رسانه ای آنها در این راستا برنامه پرویز ثابتی بود که به شدت به دنبال این بودند که شناخت جدیدی از ساواک را برای مخاطب ایجاد کنند. عملیات سومی که بر آن بسیار تاکید دارند عدم نمایش چهره واقعی خانواده پهلوی است. وقتی پای خاطرات مادر شاه یا فرح دیبا یا فرزندان شاه می نشینیم، می توان به چهره واقعی این خانواده دست یافت. عملیات چهارمی که بسیار بر آن متمرکز کرده اند، مسئله ای تحت عنوان عرق ملی یا حس ناسیونالیستی محمدرضا پهلوی است. مثلا اینکه عنوان می کنند که اگر محمدرضا پهلوی نبود جنگ 59اتفاق نمی افتاد. رسانه های بیگانه سعی کردند این چهار عملیات را با روش های مختلف در قالب برنامه های تفریحی به خورد مخاطب بدهند.  

اگر روایت گر تاریخ نباشیم، پهلوی شویی کار خود را می کند

افراخته-کارشناس مجری:  تیپ کاری صدای آمریکا و کارویژه این شبکه توضیح بفرمائید؟

یوسفی در این رابطه گفت: ابزارهای صدای آمریکا در اقدامات علیه انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی سخت تر و خشن تر از رسانه های دیگر است. صدای آمریکا به قصد تخریب کردن و بسیار عیان وارد عملیات می شود.

وی افزود: رسانه های داخلی باید به امر روایت گری تاریخ بپردازند. اگر روایت گر تاریخ نباشیم، عملیات رسانه های بیگانه در قالب پهلوی شویی خواهند توانست ذائقه مخاطب امروزی را تغییر دهد.

بازآفرینی یک نسل سوخته برای بعد از براندازی!

افراخته-کارشناس مجری: رسانه های بیگانه با چه روش هایی خوانش جدید دوران پهلوی را به مخاطب ارائه می دهند و اساسا مهمترین گزاره ها در این خط تحریف مجتمع بر چه انگاره هایی است؟

علیرضا محمدلو کارشناس و تحلیل گر رسانه در پاسخ به این سوال گفت: اساسا جنبش برانداز که علیه نظام فعالیت می‌کند همیشه با یک چالش بزرگ روبه روست و آن هم نبود یک جامعه آرمانی است اینکه بعد از براندازی چه جایگزینی وجود دارد؟ آنها به این نتیجه رسیده اند که می توان با گزینه های سوخته و قدیمی یک بازآفرینی داشته باشند درحالیکه این بازآفرینی به لحاظ پتانسیل و ظرفیت‌ بسیار ضعیف است و در اینجا برای بازآفرینی یک نسخه سوخته نقش رسانه اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

وی افزود: در کشور ایران این بازآفرینی عمل نمی کند به این دلیل که انقلاب اسلامی ایران دارای سه ویژگی مهم مردم، ایدئولوژی و رهبر است و رسانه های بیگانه با تقسیم کار مشخص این سه ضلع را هدف قرار داده اند.

جنگ شناختی با هدف حمله به پنج ضلع اصلی مردم ایران

افراخته -کارشناس مجری: مهمترین تغییراتی که رسانه های بیگانه برای درگیر کردن ذهن مخاطبان مشخصا مخاطب ایرانی با هدف ایجاد تغییر و تحول در نظام ادراکی نسبت به انقلاب اسلامی برنامه‌‌ریزی و هدایت می کنند، بر چه گزاره هایی استوار است؟

محمدلو اضافه کرد: مسئله بازنمایی برای رسانه یک اصطلاح راهبردی است. اینجا یک بازنمایی معکوس و وارونه اتفاق می افتد و در واقع از پهلوی یک اسطوره و از ربع پهلوی یک پدیده می سازند. کلیت جنگ شناختی هدف قرار دادن پنج ضلع از جمله ایمان، امید، اراده، اعتماد و آگاهی است و وقتی در مواجه با جمهوریت نظام قرار می گیرند، این پنج محور را مورد هدف قرار می دهند.

وی درباره چگونگی هدف قرار دادن این پنج محور توضیح داد: اینترنشنال در مواجهات با موضوعات دارای یک مدل رادیکال است که بر متکلم وحده بسیار تاکید می کند. شبکه من و تو سعی می کند تا مدل و تیپ کاری خود را در قالب سرگرمی جلو ببرد. بی بی سی نیز دارای یک حالت افقی است که با تشکیل میزگرد و با دعوت از کارشناسان سعی می کند حالت رسانه بی طرف را حفظ کنند.

سواری رسانه های بیگانه بر جهل مرکب و تاریخ نخوانی مخاطب

این کارشناس با بیان اینکه رسانه های بیگانه بر جهل مرکب و تاریخ نخوانی مخاطب سوار می شوند، گفت: جمهوری اسلامی بر هویت، فرهنگ و انسجام اجتماعی سوار می شود و رسانه های بیگانه سعی بر آن دارد تا با روش های مختلف به فریب افکار عمومی بپردازد.

گفتنی‌ست؛ برنامه«امواج‌شبهه» گفتگویی تخصصی پیرامون ماهیت‌شناسی و رفتارشناسی رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه است که با هدف روشنگری و افشای تکنیک‌های رسانه‌ای است، روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۱۶ به مدت ۶۰ دقیقه از آنتن این شبکه به نشانی موج اف‌ام ردیف ۱۰۳,۵ مگاهرتز پخش می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند نظرات خود را از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ و شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام‌رسان‌های مجازی به اشتراک بگذارند. این برنامه به سردبیری دکتر علیرضا داودی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی سیده فاطمه شعار، اجرا و کارشناسی حسین افراخته به روی آنتن می‌رود همچنین در این برنامه فائزه مقدم مسئول دعوت از مهمانان، سیده‌ایمان مسئله‌گو خبرنگار و مائده‌حیدری به‌عنوان آیتم ساز برنامه امواج شبهه فعالیت می‌کنند.

پایان پیام/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1648302

مهمترین اخبار ایران و جهان: