نیوز سیتی!
13 خرداد 1402 - 07:43

امام خمینی(ره) شخصیت زن مسلمان را احیا کرد

رییس بسیج اساتید استان کرمانشاه گفت: امام خمینی( ره) به احیای شخصیت زن مسلمان پرداخت؛ امام، باور داشت که سعادت و شقاوت کشورها بسته به وجود زنان است.

نامدار یوسفوند‌، رییس بسیج اساتید استان کرمانشاه امروز در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه با اشاره به دیدگاه امام راحل درباره زنان، اظهار کرد: از دیدگاه امام خمینی(ره) زن نه فقط با حضور مثبت و سازنده خود در جامعه، بلکه با حضور در روان و ذهن مردان و فرزندان در خانواده، محوریت او در این کانون قوام بخش تمدنی و در نهایت با حضور در روحیات جامعه، مسیر اصلی جامعه و تکامل انسانی را تعیین می‌کند.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) فرمودند از دامن زن، مرد به معراج می‌رود، و همچنین فرمودند: تجسم عطوفت و رحمت در دیدگان نورانى مادر، بارقه رحمت و عطوفت رب العالمین است، خداوند تبارک و تعالى قلب و جان مادران را با نور رحمت ربوبیت خود آمیخته آن گونه که وصف آن را کس نتوان کرد و به شناخت کسى جز مادران درنیاید، با این جملات مختصر جایگاه و مقام و منزلت زن در نگاه امام خمینی (ره) قابل فهم و درک کرد.

رییس بسیج اساتید استان کرمانشاه تصریح کرد: زنان در هر جامعه‌ای تعیین کننده مسیر حرکت آن جامعه‌اند، بچه وقتی در دامن مادرش هست براساس اصل فطری یادگیری نقش پذیری اولین آموزگارش مادر است، مبنا و خشت اول تمام رفتارها، کنش‌ها، گرایش‌ها و حتی بینش‌ها بوسیله مادر در نهاد بچه نهاده می‌شود و شکل می‌گیرد. اخلاق مادر، رفتار و اعمال او همه برای بچه الهام‌بخش هستند، لذا در صورت داشتن اخلاق درست، گفتار سنجیده، رفتار و اعمال صحیح مادر، بچه هم در این ویژگی‌ها درخشش خواهد داشت، تقلید اعمال و رفتار از مادر  و تزریق خصال او به فرزند امری است بدیهی که نیاز به اقامه دلیل ندارد.

وی بیان کرد: امام، باور داشت که سعادت و شقاوت کشورها بسته به وجود زنان است و این زن است که با تربیت صحیح خویش، انسان می‌سازد و کشور و جامعه را به سوی اصلاح پیش می‌برد، پس زنان باید در کسب فضایل و کمالات روحی و معنوی تلاش نمایند؛ چرا که در رشد دادن معنویت در جامعه نقش شایانی دارند.

یوسفوند ادامه داد: در دوران حکومت پهلوی، به دنبال آن بودند که با تقلید کورکورانه از غرب شخصیت زن در زیر چرخ‌های جاهلیت مدرن خرد شود و زن با از دست دادن هویت خود، بازیچه‌ای در دست هوسبازان شود، ولی اکثر زنان کشور تسلیم آن شرایط تحقیر کننده تحمیلی نشدند و هویت ملی و دینی خود را حفظ کردند. امام خمینی( ره) هوشیارانه، نقش زن را در  صلاح  یا فساد، خودباوری یا خودباختگی جوامع اسلامی درک کرد و در برابر دسیسه ای که رژیم پهلوی مامور انجام آن بود ایستاد و به احیای شخصیت زن مسلمان پرداخت و در چارچوب جهانبینی توحیدی و مقام انسانی زن که خلیفه‌الله و صاحب کرامت و معنویت است، جایگاه و نقش زن در اجتماع را تبیین کرد.

رئیس بسیج اساتید استان کرمانشاه در پایان، افزود: آن حکیم سفر کرده در این خصوص نقش زنان را در جامعه را اینگونه تبیین کرده اند: نقش زنان در عالم از ویژگی‌هاى خاصى برخوردار است. صلاح و فساد یک جامعه از صلاح و فساد زنان در آن جامعه سرچشمه مى‌گیرد. زن، یکتا موجودى است که مى ‏تواند از دامن خود افرادى به جامعه تحویل دهد که از برکاتشان یک جامعه، بلکه جامعه‌ها به استقامت و ارزش‌هاى والاى انسانى کشیده شوند و مى‌تواند بالعکس آن باشد.

پایان پیام/پ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1258002

مهمترین اخبار ایران و جهان: