نیوز سیتی!
29 خرداد 1402 - 08:41

۶۸ درصد صاحبان مشاغل سمنان مشمول مالیات صفر شدند

مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان گفت: سال گذشته، مالیات با نرخ صفر برای ۶۸ درصد از صاحبان مشاغل استان سمنان منظور شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، علی حسین‌پور، مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به مالیات به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای اداره کشور، وابستگی به درآمدهای نفتی در سال‌های متمادی را از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصاد کشور دانست و اظهار کرد: تحریم‌های ظالمانه چند سال اخیر نشان داد که قطع یا کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

وی افزود: اداره کشور نیازمند منابع مالی بوده و به اعتقاد بسیاری از اندیشمندان اقتصادی بهترین، رایج‌ترین و سالم‌ترین روش تأمین مخارج دولت، مالیات است.

مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان با اشاره به بند چهار سیاست‌های اقتصادی موضوع سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه، ابلاغی توسط مقام معظم رهبری، ایجاد تحول در نظام مالیاتی با رویکرد تبدیل مالیات به منبع اصلی تأمین بودجه جاری دولت، ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیاتی و تقویت نقش هدایت و تنظیم گری مالیات در اقتصاد کشور با تأکید بر رونق تولید و عدالت مالیاتی، را سرلوحه برنامه‌های سازمان امور مالیاتی عنوان کرد.

حسین‌پور با تأکید بر دو ملاحظه اخیر سیاست مذکور یعنی رونق تولید و عدالت مالیاتی، حمایت از رونق تولید را در سال‌های اخیر بسیار مهم توصیف کرد و گفت: بر اساس قوانین بودجه سنواتی نرخ مالیاتی واحدهای تولیدی در سال قبل پنج واحد درصد و در سال جاری هفت واحد درصد کاهش پیدا کرده است.

وی در مورد عدالت مالیاتی نیز تصریح کرد: ضرورت دارد عدالت مالیاتی هم در بین منابع و بخش‌های مختلف و هم در داخل هر یک از بخش‌ها رعایت شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان رعایت عدالت مالیاتی در بخش مالیات بر درآمد را مهم دانست و افزود: مالیات بر درآمد شامل بخش‌های مختلفی مانند مالیات بر درآمد حقوق، مالیات بر درآمد مشاغل، مالیات بر درآمد شرکت‌ها، مالیات بر درآمد کشاورزی، اتفاقی و... است که با توجه به مطالب عنوان شده، علاوه بر اینکه باید اعتدال بین این بخش‌ها برقرار شود در داخل هر بخش و از جمله مالیات بر درآمد مشاغل نیز عدالت مراعات شود، به طوری که هر یک از مؤدیان مالیاتی این بخش متناسب با ظرفیت اقتصادی خود مالیات پرداخت کند و مشاغلی که دارای ظرفیت و فعالیت اقتصادی اندکی هستند بتوانند از معافیت‌های مالیاتی مربوط استفاده و با کمترین مشقت و هزینه تکالیف قانونی خود را انجام دهند.

حسین‌پور تأکید کرد: در این راستا، اصناف و مشاغلی که میزان درآمد آنها کمتر از 67 میلیارد و 200 میلیون ریال در سال ۱۴۰۱ بوده، می‌توانند از فرم تبصره ماده 100 ق.م.م استفاده کنند و دیگر نیازی به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و نگهداری اسناد و مدارک برای آنها وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته  ۶۸درصد از صاحبان مشاغل استان سمنان که حسب مورد از فرم تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کرده‌اند یا اظهارنامه مالیاتی ارسال کرده‌اند، مالیات با نرخ صفر برای آنها منظور شده است و مؤدیان با استفاده از تسهیلات فراهم آمده، در این فرصت باقیمانده با مراجعه به درگاه ملی خدمات مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir می‌توانند از مزایای این تبصره استفاده یا نسبت به ارسال اظهارنامه مالیاتی خود اقدام کنند.

پایان پیام/۷۴۰۰۷/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1294602

مهمترین اخبار ایران و جهان: